Bukefalos 28 år!

N

nelly

Jag behöver tips och råd för min häst! Han började hosta för ca ett år sen. Veterinären konstaterade astma. Fick utskrivet Ventapulmin i pulverform som inte fungerade alls. Efter det fick han Vorenvet i sprutform i 20 dagar och hostan försvann. I vintras, januari, kom hostan tillbaka och han fick en kur till av Vorenvet. Det blev LITE bättre men det gick inte över helt och sen kom det tillbaka snabbt igen. Nu hostar han värre än någonsin. De tips jag har fått är att försöka hålla dammfritt i stallet (lätt?) och låta honom gå ute så mycket som möjligt. Frågade vet om jag skulle börja med hösilage/ensilage vad det nu heter i stället för vanligt hö, men vet sa att det hjälper knappast och är bara dyrt. Inte heller tyckte han en kur till av Vorenvet var någon idé.
Vad gör man med en människa som har sån hosta??? Jo, kanske provar en hostmedicin? Fick en knäpp idé om att försöka få tag på typ Cocilana (vet inte hur det stavas), en bra hostmedicin. Naturligtvis så tänker jag fråga veterinären om det innan jag ger sånt!!! Är det någon som provat något liknande? Har gett vitlökspulver nu en månad, men det hjälper ingenting. Står alltid ute och borstar honom och blöter med svamp så det inte ska damma så mycket.
Det enda som jag märkt gör honom bättre är när jag ridit o han får hosta ur sig en del. Han hostar mest i början när jag börjar skritta, inget mer av att trava/galoppera. Det är torrhosta och han har inget ovanligt mycket snor eller slem i varken näsa eller ögonen. Två gånger har han hostat ur sig rejält med snor på boxväggen.
En sån där inhalator... kan det funka? Måste det ske varje dag? Är det bättre att använda en sån 3-4 dagar i veckan än inget alls? Hans allmäntillstånd är inte påverkat, han är "som vanligt" förutom denna eviga hosta.
 
Sv: hosta

När min häst fick bronkit fick hon absolut inte stå i ett "innestall" utan hon skulle stå i utestall. Jag använde papper att strö med och fodrade med hösilage och fibergi. Hästar hostar och blir allergiska mot organiskt damm. dvs hö, torv, spån krafft. Vatten binder inte tillräckligt med damm för att en problemhäst inte ska reagera på dammet. (sas till mej på skara stordjursklinik)

När min andra häst började hosta fick jag lite panik. Jag pratade med min vet och sa att jag ville ha ventipulmin. Fick då oxå ett slemlösande medel, kommer tyvärr inte ihåg vad det heter. Men det var brustabletter som jag skulle lösa upp i vatten. Lila och vita rör. Hon sa att man inte ska ge ventipulmin utan att ge slemlösande samtidigt. Det funkade på honom
 
Sv: hosta

en vännina till mig har en ponny med ganska svår kvickdrag. hon satte henne i lösdrift villket gjorde henne mycket bättre.(hon hade nog inte överlevt vintern på stall.) nu har hon kutter och lite havrehalm som strö i uteboxen och det funkar hyffsat.

hon blötte (läs badade) höet, men när hon övergick till hösilage så blev hästen användbar igen. hon har fått vetipulmin i perioder äter fibergi, och får lite vitlök som tillsats.
 
Sv: hosta

Att bara ge medikamenter hjälper föga tyvärr, hela hästens miljö måste också förändras. Dammfri miljö så långt det nu är möjligt, vilket kan innebära lösdrift alternativt lång utevistelse från tidiga morgon till sena kväll. Utebox är också gynnsam för hosthästar, eftersom hostan oftast beror på damm och den reduceras ju i en utebox.

Hösilage må ju vara lite dyrare, men den är ur hygiensik synvinkel det bästa för en hosthäst eftersom den är dammfri.

Vad beträffar Cosillana-Etyfin så är det en humanmedicin som innehåller lite etylmorfinklorid, alltså ett morfinpreparat som man inte bör ge till häst.

Du måste komma åt orsaken till hostan, först då kan du räkna med en förbättrad situation.
 
Sv: hosta

Hmm, låter likt mitt sto som jag har hemma hos mig.. Vi hade ingen aning om vad det kunde vara, och vi gav henne vitlök och provade alla kurer som vi trodde skulle hjälpa. Tilllut fick jag en snilleblixt. Alla täckena! Vi rev ner alla täckena i stallet (som vi hängde in i mon snälla (A) pappas garage, ej uppskattat) och efter några dagar med nedblött hö ( nedfuktat med vatten ifall det skulle vara dammigt..) Så slutade hostan avta mer och mer. Men den kommer tillbaka på vintrarna och det finns inget botemedel. .. hoopas DU hittar något iallfall.
 
Sv: hosta

nelly skrev:
Jag behöver tips och råd för min häst! Han började hosta för ca ett år sen. Veterinären konstaterade astma. Fick utskrivet Ventapulmin i pulverform som inte fungerade alls. Efter det fick han Vorenvet i sprutform i 20 dagar och hostan försvann. I vintras, januari, kom hostan tillbaka och han fick en kur till av Vorenvet. Det blev LITE bättre men det gick inte över helt och sen kom det tillbaka snabbt igen. Nu hostar han värre än någonsin. De tips jag har fått är att försöka hålla dammfritt i stallet (lätt?) och låta honom gå ute så mycket som möjligt. Frågade vet om jag skulle börja med hösilage/ensilage vad det nu heter i stället för vanligt hö, men vet sa att det hjälper knappast och är bara dyrt. Inte heller tyckte han en kur till av Vorenvet var någon idé.
Vad gör man med en människa som har sån hosta??? Jo, kanske provar en hostmedicin? Fick en knäpp idé om att försöka få tag på typ Cocilana (vet inte hur det stavas), en bra hostmedicin. Naturligtvis så tänker jag fråga veterinären om det innan jag ger sånt!!! Är det någon som provat något liknande? Har gett vitlökspulver nu en månad, men det hjälper ingenting. Står alltid ute och borstar honom och blöter med svamp så det inte ska damma så mycket.
Det enda som jag märkt gör honom bättre är när jag ridit o han får hosta ur sig en del. Han hostar mest i början när jag börjar skritta, inget mer av att trava/galoppera. Det är torrhosta och han har inget ovanligt mycket snor eller slem i varken näsa eller ögonen. Två gånger har han hostat ur sig rejält med snor på boxväggen.
En sån där inhalator... kan det funka? Måste det ske varje dag? Är det bättre att använda en sån 3-4 dagar i veckan än inget alls? Hans allmäntillstånd är inte påverkat, han är "som vanligt" förutom denna eviga hosta.

Jag hade tidigare en häst som hade kronisk bronkit när jag köpte honom och jag fick 2 olika mediciner utskrivna den ena var luftrörsvidgande och den andra slemlösande. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette för det är snart 10år sen. Men jag tror dessa båda behövdes för att få bort hostan.
Förra veckan började min nuvarande häst hosta detta på grund av att stall ägaren gett honom dåligt hö. Min vet. rekomenderade att jag gick över till enbart hösilage!!! Hostan försvann efter 2 dygn!!! Dock hade min häst inte haft hosta länge coh hade inte hunnit utvecka bronkit så han behövde heller aldrig äta medicin.
Därför rekomenderar jag att du går över till hösilage. Jag har även träffat på andra hästar som blivit bra efter att de gått över till hösilage. Särskilt dyrt tycker jag inte heller att det är 2 kr kg betalar jag för mina 25 kg balar som har jätte bra hygienisk och näringsmässig kvalité.
 
Sv: hosta

vanligt hö skall du verkligen inte ge din häst då den uppenbarligen har ganska stora problem med sin hosta. Att ensilage/hösilage inte är bättre än hö är rena skitsnacket från din veterinärs sida.

byt hö samt ha ute hästen minst 12 timmar om dagen, och blöt spånet i boxen samt undvik sopning så har du gjort en hel del för att förbättra till din häst.

ventipulmin fungerar inte på alla hästar, det som fungerade toppen på min var opticorten, men om man inte ändrar miljön/fodret så är medisineringar bortkastat..
min häst har varit symptomfri o över tre år men ger jag henne hö så börjar hostan igen (höet är av toppenkvalitet) för att må bra så måste hon äta ensilage eller hösilage.

I hö finns det gott om damm som vi inte ser med ögat, dammet finns ju dessutom även inne i höstrået..
 
Sv: hosta

om ni går över på ensilage/hösilage istället för hö så kan ni nog hålla hostan borta även på vintern ;) dammet finns även inne i höet så att fukta det hjälper föga om hästen är känslig..
Talar av egen erfarenhet


Detta var alltså riktat till ellinor
 

Liknande trådar

Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 659
Senast: tanten
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
955
Senast: annaovega
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp