Sv: Hostande häst!
Först och främst tycker jag du gör rätt som kontaktar veterinär.
Jag äger en häst som för många år sedan, hos förra ägaren, fick problem med luftvägarna. Han medicinerades, och hostan la sig väl men han har varit lite känslig sedan dess. Min kompis häst (vi står tillsammans) fick också väldiga problem i luftvägarna för några år sen. Stallmiljön var bra, men det som troligtvis utlöste det hela var att höet inte var av jättebra kvalite, då det inte gick att få tag på (sommaren det året hade varit jättedålig). Hon medicinerades, foder blöttes, bytte strö, övergick till hösilage, fick börja gå ute längre (ca 14 timmar) mm. Gjorde allt vi kom på, men problemen var kvar. Som sista lösning innan slakt började vi ha dom ute dygnet runt, året om med mina två pållar som sällskap. Det var lite mer än två och ett halvt år sedan, och idag är hon helt symptomfri. Det tog ett bra tag innan hon slutade hosta vid tex ansträngning, men nu är det bra. Även på mina två hästar syns det att de mår bättre av att få vara ute i friska luften, röra på sig och umgås med flocken dygnet runt.
Vi har ett vindskydd, men det vindskydd de använder mest är det naturliga - skogen. Jag har inte sett dom stå inne i vindskyddet speciellt ofta, så det viktigaste tycker jag är att man även har mycket skog i hagen då det är där dom ställer sig för att söka skydd.