Hostande häst!

Rosen

Trådstartare
Min häst fick en kraftig förkylning i somras med hosta och näsflöde.Det blev antibiotikakur och slemlösande men hostan har inte helt upphört. Senaste veckorna hostar han både ute och i stallet. Han har inte varit hostfri sedan juni. Jag ska ringa veterinär i morgon för det är troligt att det har övergått till bronkit. Det jag skulle vilja få svar på här är om någon på Bukefalos har råkat ut för liknande och i så fall hur lång tid tog det innan hästen blev bra eller blev hästen aldrig helt bra. Vilken behandling fick hästen.

Tacksam för svar för min olycksdrabbade häst.

Sv: Hostande häst!

Vi har haft en hosthäst. Det löste sig direkt när vi bytte stall, tidigare åt han vorartberger och ventipulmin samt blött foder. När han fick stå i kallstall gick det över direkt.

Hur är stallmiljön? Bronkit finns det många bra, gamla trådar om här som du kan leta fram.

Han står i kallstall i ett tvåhästarsstall. Självdragsventilation och han är ute ca 14 timmar per dag. Jag undrar om vädret kan göra hostan värre. Det har regnat i 4 veckor i sträck och det är väldigt fuktigt i luften. Vad hade du för stall tidigare som inte var bra? Hur var miljön där?
Höet som min häst är väl inte lika bra som förra sommaren eftersom det har regnat ganska mycket.

Stallet som han stod i tidigare var ett "vanligt" isolerat, varmt stall. Inte speciellt dammigt men det fungerade inte ändå.

Kan du inte prova att ge honom hösilage? Det tar väl inte bort hostan men kanske minskar den (med tanke på mindre damm än hö). Vad står han på för strö? Det är ju små faktorer som kanske kan göra det lite bättre för honom i alla fall.

Har veterinären kollat hostan?

Har hästen tidigare haft en luftvägsinfektion så är det ganska vanligt att luftvägarna blir mycket känsligare, och detta brukar komma fram speciellt vid kallare väder.
Blöt bädden och håll den så ammoniakfri som möjligt, undvik halm, helst ska inte halm/hö förvaras i stallet eller på loftet då det kan damma genom taket, fodra med hösilage eller hö som legat i ett vattenbad, blöt allt foder, sörj för mycket bra ventilation och ute så mycket som möjligt. Det är ungefär vad du kan göra för att lindra hostan så mycket som möjligt. Är det mer akut så kan en kur ventipulmin göra susen, samt slemlösande.

Först och främst tycker jag du gör rätt som kontaktar veterinär.
Jag äger en häst som för många år sedan, hos förra ägaren, fick problem med luftvägarna. Han medicinerades, och hostan la sig väl men han har varit lite känslig sedan dess. Min kompis häst (vi står tillsammans) fick också väldiga problem i luftvägarna för några år sen. Stallmiljön var bra, men det som troligtvis utlöste det hela var att höet inte var av jättebra kvalite, då det inte gick att få tag på (sommaren det året hade varit jättedålig). Hon medicinerades, foder blöttes, bytte strö, övergick till hösilage, fick börja gå ute längre (ca 14 timmar) mm. Gjorde allt vi kom på, men problemen var kvar. Som sista lösning innan slakt började vi ha dom ute dygnet runt, året om med mina två pållar som sällskap. Det var lite mer än två och ett halvt år sedan, och idag är hon helt symptomfri. Det tog ett bra tag innan hon slutade hosta vid tex ansträngning, men nu är det bra. Även på mina två hästar syns det att de mår bättre av att få vara ute i friska luften, röra på sig och umgås med flocken dygnet runt.

Vi har ett vindskydd, men det vindskydd de använder mest är det naturliga - skogen. Jag har inte sett dom stå inne i vindskyddet speciellt ofta, så det viktigaste tycker jag är att man även har mycket skog i hagen då det är där dom ställer sig för att söka skydd.

Jag har en hosthäst och förutom att vidta åtgärder som blött foder, bädd osv. så ger jag honom Carageen. Det är en slags alggelè som man kokar hemma och ger. Det har använts i flera hundra år till människor och ges tex på Irland mot tbc osv.
Går att köpa på postorder...

Du kan söka här på forumet efter fler trådar om hosthästar, det finns många av dem. Tittar du igenom dem kan du få en massa bra tips och råd!

Nu har jag varit i kontakt med ATG-kliniken och bahandlande veterinär. Hon ville prova en antibiotikakur till innan vi gjorde något annat. Om jag har tur så kanske det är kvar någon bakterie som vi nu får död på. Han ska få en större dos.
Vi får hoppas på det bästa.
Tack för alla svar!

Jag önskar också gärna att få en uppdatering, efter många år med egen hosthäst så är det spännande att veta vad hosta kan bero på!

Hej alla ni som ville ha en utdatering!
I dag har jag varit på ATG-kliniken och trodde att jag skulle få ett negativ besked när det gäller min hästs hosta. Han har hostat några gånger sedan jag behandlat honom med antibiotikan och när de gick ner med kameran fanns inget slem längre och slemhinnorna var fina men han hostade flera gånger under undersökningen. Veterinären ville som avslutande behandling ge honom en 14 dagars kur med cortisontabletter så skulle han få bort den irritation som utlöste hostan vid undersökningen. Den enda jag har gjort förutom antibiotikan är att se till att ventilationen i stallet har förbättrats. Vi lämnar stalldörren på glänt och har tagit upp ett antal extra ventiler för tilluft i stallet. Vi får istället stå ut med att det är kallt i stallet.
Tyvärr gick det inte lika bra med knäledsinflammationen han dragits med i många månader.

Jag har en foderponny med kronisk bronkit, han blev helt bra sedna ahn började med alger, har hostat lite nu när det börjar bli fuktigt, emn de tär bara naturligt eftersom han bott i inlander förut och vi bor ute på en ö på västkusten. samma ägare har en häst med kvickdrag, hästen var så dålig att vet ville döma ut henne, men ägaren provade alger som sista utväg och nu mår hästen hur bra som helst! kan ju vara nåt att prova om inte medicin hjälper!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 177
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 680
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 241
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II