• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tebazz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 267
T

Tebazz

Hittade ingen liknande tråd, så jag skapar en ny.
Jag flyttade min häst till ett annat stall nu i december, och nu har han börjat hosta rätt mycket.
Han hostar mest bara när han dricker, och ibland när han äter sitt hö. Det är som att han sätter i halsen, men det känns konstigt att han skulle göra det nästan varje gång (?). Härom dagen blev jag rädd att han inte skulle få luft, så att jag skulle bli tvungen att försöka få upp vattnet igen (hur det nu skulle gå till).
Ibland hostar han när jag rider också, men bara i uppvärmningen ett par gånger, värst är det när han stått på vila länge.
Så jag rider honom så mycket jag hinner, även om det så bara är en lätt skrittur ibland.
Finns det något man kan göra själv, eller är det bara veterinären som gäller i det här fallet?
Kan tillägga att hästen är 18år och lätt dammallergiker. Men står på torv, äter ensilage och går ute ca10 timmar per dag (ibland mindre), i stor gräshage där han kan röra sig fritt.
Tacksam för vänliga svar.

Sv: Hostar

ingen som har tips på vad det kan vara, och hur det kan åtgärdas?

Ute mer! Bra ventilation i stallet är väldigt viktigt men bäst är lösdrift... Sök på "bronkit/kvickdrag" så kommer du få upp massa trådar med bra tips.
Bra att han redan står på halm och äter hösilage. Jag skulle kontakta vet om detta inte hjälper. Kanske behöver han slemlösande eller astmamedicin.

är stallet högt i tak med bra ventilation? min kuse har oxå astma men har blivit mkt bättre sen jag bytte stall. han får dessutom en påse farbol varje morgon för att få bort ev slem i halsen/lungorna. det är mest förebyggande då han är en riktig slemmaskin:P jag vattnar alltid på mitt strö efter att ha lagt in nytt, har blandat med spån och torv och jag tycker det funkar bättre än enbart torv som jag hade förut. torv dammar oxå men det är visserligen inte lika farligt som spån/halm damm men det dammar. om man blandar binder spånet upp torvets damm:D och som sagt dessutom vattnar jag för varje ny bal jag har lagt in:)
dessutom får ingen sopa (förutom efter mockningsspill alt efter hovkratsning) om han är inne om man inte vattnar rikligt först!

Fast han stod väl på torv? Torv är ju bra för dammallergiker men däremot INTE halm.

Jag var nog trött.
Menar " Bra att han redan står på torv och äter hösilage". ;)
Torv är bäst ja sägs det alternativt tidningspapper.

Mja, ventilationen är kanske inte den bästa, men absolut inte tjock och dålig luft.
Men han hostar inte bara sådär när han står still. Utan nästan bara när han dricker, det låter som om han sätter vattnet i halsen. Dock inte hört honom hosta på några dagar nu, så det kanske har hjälpt att han har ridits mer nu under veckan och fått vara ute mycket mer.
Värst är när han dricker snabbt, kanske inte så konstigt att man sätter i halsen då i och för sig.

timjam hjälper mot hosta! det finns ett gammalt talesätt som säger att man sopar bara när stallet är tomt. Varför är torv bättre än halm när det gäller hosta? Tant Ylva

Torv innehåller inget skadligt damm som däremot halmen har, och gammal möglig halm är såklart värst. Vet inte exakt varför halmen dammar men enligt vet så är det det sämsta strömedlet.

timjam hjälper mot hosta! det finns ett gammalt talesätt som säger att man sopar bara när stallet är tomt.

Stallet grovsopas när hästarna gått ut på morgonen, och på kvällen dock. men det är inte så mycket att gra åt, då man vill ha det rent och snyggt när man går där ifrån.
Hur hjälper timjan, och vad gör man med det? Ska man mata hästen, och med hur mycket?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
291
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska... 2
Svar
20
· Visningar
2 203
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 941
Senast: lirco11
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
4 057
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur