Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag. Alla tre graviditeter. Dock är det mina tänder som röntgats, de la på mej dubbla förkläden under röntgen. Tror inte det är nån fara.
Ok, jag ringde faktiskt och frågade och det var upp till mig men de hade förkläden att sätta på i så fall. Annars skulle farmor eller farfar fått följa med och sitta med honom i stolen....
 
Oj va aktiva ni är!
Här är en till med positiv syn på förlossningen var något av de fränaste jag gjort i mitt liv! Så himla häftigt! de tog hinnorna på mig bf +15 10 timmar senare var han ute med lustgasen till hjälp! Hoppas det är lika smidig denna gång, och gärna att han kommer lite tidigare

Ikväll dressyrtävling sen tar vi en välförtjänt vila hästen och jag. I morgon åker familjen på semester två veckor ska bli så himla skönt! Ända semestern i år dock sen blir resten direkt i anslutning till att jag går hem
 
TUL idag och allting såg fint ut med lillebror! Alldeles lagom stor, lagom med fostervatten och han ligger åtminstone just nu med huvudet nedåt. Nu åker vi på en två veckor lång semester, ska bli så skönt med hotellfrukostar och lata dagar tillsammans innan lillebror anländer!

Varför gjorde du TUL?

Mysigt med semester! Vi är också på gång två veckor familjemys :)
 
Varför gjorde du TUL?

Mysigt med semester! Vi är också på gång två veckor familjemys :)

Stort barn förra gången! Men den här verkar vara mindre, även om han förstås har tid att växa till sig ännu.

Härligt! Tycker det känns extra värdefullt i år, när man vet att hösten kan bli lite bebiskaotisk, hehe.
 
Stort barn förra gången! Men den här verkar vara mindre, även om han förstås har tid att växa till sig ännu.

Härligt! Tycker det känns extra värdefullt i år, när man vet att hösten kan bli lite bebiskaotisk, hehe.

Haha ja vi har en 2,5 åring så de där mysiga middagarna och sovmorgonen är ett minne blott!

Va skönt att den är mindre!
 
Även här har det gjorts ett TUL pga diabetesen. Lillebror ligger några procent över i storlek men ligger mellan medelkurvan och den övre kurvan så det är ingen oro från landstinget. Det viktiga är att jag håller sockret framöver så kommer tillväxten vara ”normal”.
Har även haft förlossningsplanering, hade i stort sett bestämt mig för planerat snitt även denna gång men en mycket förtroendeingivande läkare satte myror i huvudet på mig. Nu vet jag varken ut eller in, men det viktigaste är att jag får snitt om jag bestämmer mig för det, oavsett när jag bestämmer mig. Det känns tryggt.
 
Även här har det gjorts ett TUL pga diabetesen. Lillebror ligger några procent över i storlek men ligger mellan medelkurvan och den övre kurvan så det är ingen oro från landstinget. Det viktiga är att jag håller sockret framöver så kommer tillväxten vara ”normal”.
Har även haft förlossningsplanering, hade i stort sett bestämt mig för planerat snitt även denna gång men en mycket förtroendeingivande läkare satte myror i huvudet på mig. Nu vet jag varken ut eller in, men det viktigaste är att jag får snitt om jag bestämmer mig för det, oavsett när jag bestämmer mig. Det känns tryggt.

Vad kul att vi gjorde TUL på våra killar samma dag, med samma BF. Min första var drygt 33% större än medel, så lillebror blir med stor sannolikhet mindre och det är ju bara bra. Hoppas att diabetesen inte ger dig några större bekymmer framöver och att det blir en lagom stor lillebror också för er! Och förstås att du, oavsett förlossningssätt, känner att det blir rätt för just dig och att du får känna tryggheten i att det är ditt väl.
 
Vad kul att vi gjorde TUL på våra killar samma dag, med samma BF. Min första var drygt 33% större än medel, så lillebror blir med stor sannolikhet mindre och det är ju bara bra. Hoppas att diabetesen inte ger dig några större bekymmer framöver och att det blir en lagom stor lillebror också för er! Och förstås att du, oavsett förlossningssätt, känner att det blir rätt för just dig och att du får känna tryggheten i att det är ditt väl.

Ja, det är verkligen roligt att ha någon som är i exakt samma vecka att följa. Tack för pepp inför förlossningsvalen, du har helt rätt i att jag ska tänka på vad som är bäst för mig, inte vad någon annan har för åsikt.
 
Charmigaste gravidåkomman har satt igång.. Jag snarkar så jag själv vaknar av det:meh::rofl:
Gjorde det med dottern också men inte med sonen. Som tur är har vi ställbar säng, så upp med huvudändan så snarkar jag betydligt mindre:p

Nästa vecka är det koll hos BM och veckan efter tul, så nu rasslar alla extrakontroller igång.
 
Vad kul att vi gjorde TUL på våra killar samma dag, med samma BF. Min första var drygt 33% större än medel, så lillebror blir med stor sannolikhet mindre och det är ju bara bra. Hoppas att diabetesen inte ger dig några större bekymmer framöver och att det blir en lagom stor lillebror också för er! Och förstås att du, oavsett förlossningssätt, känner att det blir rätt för just dig och att du får känna tryggheten i att det är ditt väl.

Oj. 33 procent hur stor var han då? Tänk va skönt att de kan hålla koll på det endå :)
 
Jag sprang sista milen för en vecka sedan och jag saknar löpningen redan, så jag förstår dig! Jag trodde ju inte att jag skulle vilja springa mer än max halva graviditeten, så jag är så otroligt tacksam för att det fungerade så länge som det gjorde. Nu blir det konditionsträning på motionscykel, crosstrainer eller i roddmaskin och det är ju så otroligt tråkigt i jämförelse :meh:. Jag förstår verkligen att du avstod träning när du fick sammandragningar. Jag har aldrig fått sammandragningar i samband med träning, däremot har jag haft mycket sammandragningar (dock aldrig några smärtsamma) när jag suttit i soffan om kvällarna, redan från vecka 16.

Hur snabbt får man börja löpträna efter kejsarsnitt förresten? Jag har knappt koll på hur länge man bör vänta efter en vaginal förlossning :o. Tänker, åtminstone såhär i förväg, att jag ska börja konditionsträna på typ crosstrainer/motionscykel efter jag varit på efterkontrollen, men att löpningen får vänta minst tre månader.
Hoppar in från annan tråd. Födde dottern i september 2016 med planerat snitt och "sprang" min första km några veckor efteråt. Minns inte exakt men jag vet att det vart väldigt tidigt. Var på gymmet efter 3 veckor så löpningen var nog någon vecka efter det. Sedan var det väldigt lugn och successiv upptrappning. Det är dock inget jag skulle rekommendera någon som inte har bra koll på sin kropp, inte någon alls egentligen. Men det funkade fint för mig. Har tränat i många år, både styrketräning och löpning, och har alltid haft riktigt stark bål- och bäckenmuskulatur. Kände mig i princip helt opåverkad av graviditeten och förlossningen var komplikationsfri.
 
Charmigaste gravidåkomman har satt igång.. Jag snarkar så jag själv vaknar av det:meh::rofl:
Gjorde det med dottern också men inte med sonen. Som tur är har vi ställbar säng, så upp med huvudändan så snarkar jag betydligt mindre:p

Nästa vecka är det koll hos BM och veckan efter tul, så nu rasslar alla extrakontroller igång.
Här är en till som snarkar.... som tur är vaknar inte sonen av det är i alla fall!
 
Hoppar in från annan tråd. Födde dottern i september 2016 med planerat snitt och "sprang" min första km några veckor efteråt. Minns inte exakt men jag vet att det vart väldigt tidigt. Var på gymmet efter 3 veckor så löpningen var nog någon vecka efter det. Sedan var det väldigt lugn och successiv upptrappning. Det är dock inget jag skulle rekommendera någon som inte har bra koll på sin kropp, inte någon alls egentligen. Men det funkade fint för mig. Har tränat i många år, både styrketräning och löpning, och har alltid haft riktigt stark bål- och bäckenmuskulatur. Kände mig i princip helt opåverkad av graviditeten och förlossningen var komplikationsfri.

Härligt att höra! Jag har känt mig väldigt lite påverkad av graviditeten såhär långt (vecka 32 i morgon), är varken mer kissnödig än vanligt eller har ont någonstans. Känner mig i nästan lika bra kondition som vanligt och har vilopuls på under 50, så jag hoppas förstås kunna börja träna så snart som möjligt efter förlossningen, men vilar hellre några veckor extra än riskera skador. Det hänger förstås också på hur förlossningen blir!
 
Vi köpte en vagn lite hastigt och lustigt idag! :D
Efter en del internet-research och sen tips från en vän bestämde vi oss för en modell vi ville ha (i torsdags). Tänkte att det är ju verkligen ingen brådska men håller lite utkik på Blocket ifall den dyker upp. Så igår dyker den modellen upp (Brio Smile), inte särskilt långt hemifrån och till ett bra pris (2000 kr). Äsch, varför vänta då tänkte vi och slog till :p
Det är det första vi köpt till bebis så det känns ganska stort ändå, det blev ännu lite mer verkligt helt plötsligt!
 
Hur går det för er alla i värmen? Här har varit riktigt varmt idag, runt 25 grader och kvavt. Vi har helt ok hemma, bara håller öppet överallt så det fläktar lite men i em/kväll har jag kört runt i min lilla bil utan AC och hjälpt en kompis flytta lite - jeeeesus vad svettigt :rofl:
Men vi åkte och tog ett kvällsdopp i havet sen, skönaste doppet i år helt klart :love:

För övrigt har jag varit sjukt kissnödig senaste dagarna. Känns som blåsan bara rymmer 1 dl ungefär innan jag känner att jag måste på toa omgående. Men känner en hel del sparkar ner mot urinblåsan/bäckenbotten med så det har väl sin förklaring! Går upp kanske 2 gånger på natten så helt ok ändå hittills, nästan värre dagtid :p
 
Stort barn förra gången! Men den här verkar vara mindre, även om han förstås har tid att växa till sig ännu.

Härligt! Tycker det känns extra värdefullt i år, när man vet att hösten kan bli lite bebiskaotisk, hehe.

Hoppar in från vintertråden 17/18
Vad vägde första barnet? Var det svårt att få igenom tul till andra barnet?

Min första är född i 42+0, 4,7 kg tung med snitt högst troligt bidrog hans storlek till att han inte kunde komma vaginalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 850
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 109
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 183
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 715
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp