Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
+ @Poison-heart tack :heart

Hur blev läkningen för dig? Känner att jag är väldigt orolig över den hur det ska gå...
Jag fick akutsnitt efter en igångsättning som inte gick vägen. Ett planerat snitt måste vars mycket bättre då kroppen inte behövt utstå så många timmars värkar osv. Måste ändå säga att läkningen gick bättre än väntat! Första två dygnen är jobbiga såklart, men sen tyckte jag att man läkte snabbt. Såklart ska man ju ändå ta det väldigt lugnt första månaden. Nu två månader senare märker jag inte av snittet någonting :)

Lycka till:heart
 
@Lazy Lady och @Poison-heart tack för svar :heart

Känner mig lite lugnare efter era svar. Jag har bara sett framför mig att jag inte kommer kunna göra något själv på ett bra tag och blir stressad när jag tänker på att sambon ska tillbaka till jobbet efter 10 dagar och jag ska rodda med allt själv och då inte veta hur mkt jag kommer kunna göra själv....
 
@Lazy Lady och @Poison-heart tack för svar :heart

Känner mig lite lugnare efter era svar. Jag har bara sett framför mig att jag inte kommer kunna göra något själv på ett bra tag och blir stressad när jag tänker på att sambon ska tillbaka till jobbet efter 10 dagar och jag ska rodda med allt själv och då inte veta hur mkt jag kommer kunna göra själv....
Jag har haft maken hemma i 4v nu på måndag, men mkt eftersom vi har Sammy som bara är 1,5 så han behöver ju mkt hjälp fortfarande med att komma upp på skötbord, upp och ner för trappor mm. När han föddes va maken hemma ca 2-3v. Om man bortser från att man inte får lyfta så har jag varit självgående efter 1v båda snitten. Men sen är det såklart olika, båda mina snitt har varit planerade och då har man ju ”bara” den läkningen.
 
Jag har haft maken hemma i 4v nu på måndag, men mkt eftersom vi har Sammy som bara är 1,5 så han behöver ju mkt hjälp fortfarande med att komma upp på skötbord, upp och ner för trappor mm. När han föddes va maken hemma ca 2-3v. Om man bortser från att man inte får lyfta så har jag varit självgående efter 1v båda snitten. Men sen är det såklart olika, båda mina snitt har varit planerade och då har man ju ”bara” den läkningen.

Känns lovande eftersom jag är säker på att det inte kommer bli någon naturlig start på denna förlossning och då blir det planerat på måndag morgon. Skulle den mot all förmodan starta naturligt så måste ju barnet vända på sig också och det tror jag inte att han gör och då blir det ju snitt ändå.
 
@Lazy Lady och @Poison-heart tack för svar :heart

Känner mig lite lugnare efter era svar. Jag har bara sett framför mig att jag inte kommer kunna göra något själv på ett bra tag och blir stressad när jag tänker på att sambon ska tillbaka till jobbet efter 10 dagar och jag ska rodda med allt själv och då inte veta hur mkt jag kommer kunna göra själv....
Mitt akutsnitt läkte jättefort :) vi blev kvar på sjukhuset i nästan en vecka (inte pga snittet utan pga att jag var så sjuk) men så fort vi kom hem började jag promenera utan problem och började snabbt gymma igen :) oroa dig inte, det kommer läka bra.

Enda som gjorde ont var att nysa och skratta. Så jag fick lära mig nysa både ljudlöst och utan att använda magen. Det gör jag fortfarande och det ser inte klokt ut :D
 
@Lazy Lady och @Poison-heart tack för svar :heart

Känner mig lite lugnare efter era svar. Jag har bara sett framför mig att jag inte kommer kunna göra något själv på ett bra tag och blir stressad när jag tänker på att sambon ska tillbaka till jobbet efter 10 dagar och jag ska rodda med allt själv och då inte veta hur mkt jag kommer kunna göra själv....
Jag förstår hur du menar. Jag hade bara sambon hemma de där 10 dagarna och tänkte innan dom va slut att hur fasen ska jag klara mig själv! Men det var absolut inga problem. Jag kunde t om mata hästarna själv efter någon vecka :) det värsta tyckte jag var att jag blev förstoppad tills jag till slut började dricka laktulos. Man kan ju inte direkt använda magmusklerna dom första veckorna :meh: så det blev verkligen räddningen!
 
@Lazy Lady och @Poison-heart tack för svar :heart

Känner mig lite lugnare efter era svar. Jag har bara sett framför mig att jag inte kommer kunna göra något själv på ett bra tag och blir stressad när jag tänker på att sambon ska tillbaka till jobbet efter 10 dagar och jag ska rodda med allt själv och då inte veta hur mkt jag kommer kunna göra själv....

Hoppar in från vintertråden.
Födde dottern 2016 med planerat snitt. Är så nöjd och nr 2 är också planerad att snittas. Alvedon och Ipren i ca 10 dagar som smärtlindring. Hade inte ont annat än vid förflyttning i/ur sängen. Tog laktulos i förebyggande syfte ett tag innan och efter så gå på toa va helt lugnt för min del. Var uppe på fötterna efter 5-6 h, gick i korridoren på BB regelbundet när vi var där. Gick promenad på 3km inom 1v. Var på gymmet 3 veckor efter. Började "träna" magmusklerna direkt på BB, bara hitta aktivering. Helt komplikationsfri förlossning för min del. Barnet mådde fint och amningen har varit helt okomplicerad under de 16 mån vi ammade.

Lycka till!
 
@viadukt och @Poison-heart tack igen för svar!

Då kanske jag ska se till att köpa hem laktulos så det finns hemma i fall att. Problem att ta mig upp och ner ur sängen har jag redan i och med foglossning så det blir inget nytt tyvärr....

Jag vet ju att det kommer bli bra men blir ändå så reagerar jag på det.

Två dagar kvar tills vi har lillebror hos oss i alla fall :heart
 
@viadukt och @Poison-heart tack igen för svar!

Då kanske jag ska se till att köpa hem laktulos så det finns hemma i fall att. Problem att ta mig upp och ner ur sängen har jag redan i och med foglossning så det blir inget nytt tyvärr....

Jag vet ju att det kommer bli bra men blir ändå så reagerar jag på det.

Två dagar kvar tills vi har lillebror hos oss i alla fall :heart

Alltid jobbigt när man måste tänka om tycker jag. Men det kommer gå jättebra och ja snart har ni bebis hos er och det är ju ändå det viktigaste :love:
 
Inatt lyckades vi få bebis att sova i babynestet mellan oss i sängen! Jag tog ur o liggammade när han ville och så fick han somna om vid mig och sen flyttade jag över honom och han fortsatte sova :up:
Mysigt för mannen med att ha honom där för då kan han trösta/gosa med honom också. När jag haft honom jämte mig hela natten har ju inte min man någon aning om riktigt var han befinner sig och vågar inte komma nära av rädsla för att lägga sig på honom :p

För övrigt har familjen börjat komma o hälsa på och Alvar sover och äter sig hitills igenom alla besök! Sin mormor o morfar tittade han på med ett halvt öga en sekund på de timmar de var här. Idag är det farmor o faster o farbror som kommer på besök :love:
 
Bebis sover hela nätterna, men mina bröst fattar fortfarande inte det :crazy:. Måste gå upp varje natt och handmjölka lite, det känns verkligen som om brösten ska sprängas. Hoppas verkligen att produktionen anpassar sig snart.
 
@viadukt och @Poison-heart tack igen för svar!

Då kanske jag ska se till att köpa hem laktulos så det finns hemma i fall att. Problem att ta mig upp och ner ur sängen har jag redan i och med foglossning så det blir inget nytt tyvärr....

Jag vet ju att det kommer bli bra men blir ändå så reagerar jag på det.

Två dagar kvar tills vi har lillebror hos oss i alla fall :heart

Det underlättar jättemycket med rätt teknik när du ska i/ur sängen. Vara så nära kanten det går. Om man ligger på rygg så böjda knän först och sen runt till sidan. Sen benen över kanten samtidigt som man med hjälp av armbågen närmast sängen och den andra handen i sängen trycker sig upp till sittande. Så gör vi med bukopererade på sjukhus. Men så kanske du redan gör. Oavsett lucka till, det kommer att gå bra!
 
Bebis sover hela nätterna, men mina bröst fattar fortfarande inte det :crazy:. Måste gå upp varje natt och handmjölka lite, det känns verkligen som om brösten ska sprängas. Hoppas verkligen att produktionen anpassar sig snart.

Lyxigt problem ändå :D Vad härligt att han sover så bra! Håller tummarna att brösten fattar det snart med ;)
 
Det underlättar jättemycket med rätt teknik när du ska i/ur sängen. Vara så nära kanten det går. Om man ligger på rygg så böjda knän först och sen runt till sidan. Sen benen över kanten samtidigt som man med hjälp av armbågen närmast sängen och den andra handen i sängen trycker sig upp till sittande. Så gör vi med bukopererade på sjukhus. Men så kanske du redan gör. Oavsett lucka till, det kommer att gå bra!
Så gör jag redan idag självmant för annars kommer jag inte ur sängen tyvärr.... men då vet jag att det bara är att fortsätta med det ett tag till.
 
Så gör jag redan idag självmant för annars kommer jag inte ur sängen tyvärr.... men då vet jag att det bara är att fortsätta med det ett tag till.
Jag blev fantastisk på att använda benen och benmusklerna efter mitt snitt. Ett bra sätt att lära sig lyfta rätt :p.
Hade rätt ont första dygnen (3-4 kanske) och fick morfin till natten för att kunna sova. Hosta vågade jag inte på över en vecka, gjorde för ont. Men kom upp på benen och började röra mig (sakta) redan andra dygnet.
 
Helt klart lyxproblem @Trollunge :D!

Alltså, jag vill ha fler bebisar :o! Trodde aldrig någonsin jag skulle känna så efter 12 år som jättenöjd enbarnsförälder, men den här gången har allting känts så självklart och roligt. Graviditeten var ju överlag lätt som en plätt och bebisen är helt ljuvlig. Måste nog se till att sätta in en spiral så snart som möjligt för jag tror inte jag skulle gilla livet som trebarnsmamma. Jag gillar trots allt egentid, träning och mitt jobb lite för mycket om jag bara tänker lite logiskt, men jisses vad jag är kär i den här bebisen :heart.
 
Helt klart lyxproblem @Trollunge :D!

Alltså, jag vill ha fler bebisar :o! Trodde aldrig någonsin jag skulle känna så efter 12 år som jättenöjd enbarnsförälder, men den här gången har allting känts så självklart och roligt. Graviditeten var ju överlag lätt som en plätt och bebisen är helt ljuvlig. Måste nog se till att sätta in en spiral så snart som möjligt för jag tror inte jag skulle gilla livet som trebarnsmamma. Jag gillar trots allt egentid, träning och mitt jobb lite för mycket om jag bara tänker lite logiskt, men jisses vad jag är kär i den här bebisen :heart.
Underbart att allt flyter så bra:heart Man blir lite uppe i det blå när man tänker/ser/är med sin bebis! Jag kan känna lite ”fan är det verkligen sista?!” när jag sitter och ammar/myser med Caspian och Sammy hänger på andra armen och gosar:love:
Men jag är verkligen helt färdig! Jag vill njuta av våra barn utan gravidstressen jag har. Och snart ska jag börja löpträna igen, Lövly ska det bli!!
 
Jag blev fantastisk på att använda benen och benmusklerna efter mitt snitt. Ett bra sätt att lära sig lyfta rätt :p.
Hade rätt ont första dygnen (3-4 kanske) och fick morfin till natten för att kunna sova. Hosta vågade jag inte på över en vecka, gjorde för ont. Men kom upp på benen och började röra mig (sakta) redan andra dygnet.
Om man behöver hosta/krysta/skratta så kan det hjälpa att ha en liten kudde att hålla emot med mot operationssåret. Lite sent nu men till alla andra som läser.
 
4v kontroll idag med läkare. Caspian har gått upp till 3900g och 55cm lång:) Avlång och smal kille. Fortfarande gasig och sväljer luft, men fick bra tips av bvc idag och det va bättre redan ikväll så nu hoppas vi det håller i sej.
 
4v kontroll idag med läkare. Caspian har gått upp till 3900g och 55cm lång:) Avlång och smal kille. Fortfarande gasig och sväljer luft, men fick bra tips av bvc idag och det va bättre redan ikväll så nu hoppas vi det håller i sej.

Åh vad fick du för tips? Upplever att Alvar har lite samma problem. Pruttar mycket och tar liksom i ända från hårfästet o blir lite ledsen ibland.
Annars tänkte jag fråga på bvc på fredag men du kanske fått några supertips :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 855
  • Låst
Gravid - 1år Såg inte någon tråd för oss blivande höstföräldrar så jag tog mig friheten att skapa en. Fyll på listan! September 13 - Energi, andra...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
114 172
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Välkomna till en ny tråd! Augusti 20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram (BF 30/8) 30 - Blueberry - flicka, 50,5 cm och 3475...
70 71 72
Svar
1 432
· Visningar
78 196
Senast: turbofling
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu har alla bebisarna kommit och lagom till deras första jul så fortsätter vi att hänga här i nya tråden :heart September 1/9...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
102 727
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp