Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även om vi kommit över matningarna varann timme så känner jag att det är slitigt med fyra barn varav ett som äter var tredje timme dygnet runt. Hon somnar visserligen om ganska fort på nätterna, men ibland som nu , så "pratar/knorrar" hon en del innan hon somnar. Jag är så lättväckt/lättstörd så jag surfar på nätet medan jag dricker the, och försöker ignorera det faktum att jag ska upp om 2 timmar med de andra barnen.

Alla syskon har sovit hela nätter från 2 månader vilket jag hoppas att även denna lilla tjej gör för modern i huset behöver mer sömn på kontot snart :sleep:. Ni som har fler barn, när började de sova hela nätterna? Tänker iaf minst 6 timmar.

Senast ändrad av en moderator:
Även om vi kommit över matningarna varann timme så känner jag att det är slitigt med fyra barn varav ett som äter var tredje timme dygnet runt. Hon somnar visserligen om ganska fort på nätterna, men ibland som nu , så "pratar/knorrar" hon en del innan hon somnar. Jag är så lättväckt/lättstörd så jag surfar på nätet medan jag dricker the, och försöker ignorera det faktum att jag ska upp om 2 timmar med de andra barnen.

Alla syskon har sovit hela nätter från 2 månader vilket jag hoppas att även denna lilla tjej gör för modern i huset behöver mer sömn på kontot snart :sleep:. Ni som har fler barn, när började de sova hela nätterna? Tänker iaf minst 6 timmar.

Båda våra barn har också knorrat en massa på nätterna, vi har löst det med att mannen, som inte är lättväckt, sover med dem i gästrummet.

Storebror började sova lite längre sammanhängande när han var ett halvår. Då sov han 19-04 och var sen vaken en timme innan han somnade om i några timmar till. Men det är först nu som jag kan säga att han sover hela nätter. Blir två år i januari.
Ni verkar ha haft riktigt flax med första tre barnens sömn 😍

Vårt första barn hade sovit hela nätter från dag ett om vi inte väckte henne för att mata.😂 så fort vi tyckte det var ok att inte äta på natten så sov hon igenom nätterna. :)

Första barnet (snart 4) sov knorrigt och oroligt långt upp i åldern, och hade dessutom en lång period när han vaknade för dagen runt halv 5. Han har alltid haft svårt förhållandevis litet sömnbehov, slutade sova middag tidigt etc, och är väl först nu på det antal timmar som bvcs tabeller anger.

Lilltjejen sover helt annorlunda, äter nån flaska mitt i natten men sover oftast helt tyst, ligger stilla, och somnar om lätt. Hon verkar vara född med dygnsrytm från början för ända sedan första natten hemma har hon sovit ihållande (förutom när hon vaknat för att äta) på natten och haft vakenperioderna på dagen.

Jag hade sömnproblem länge efter sonens födsel. Är också oerhört lättväckt och har sovit i gästrum flera år så sambon tagit nätterna. Är SÅ tacksam över att ha fått den bebis jag fick den här gången!

Våra barn har bägge tagit lång tid innan de sovit hela nätter. Och egentligen gör de ju inte det ens nu eftersom de kommer över till vår säng om nätterna. Men de sover ju definitivt längre än 6 timmar i sträck nu iaf 😊 och inte ens vi vaknar alla gånger de kommer över.

När de var mindre vaknade de oftare men både så länge de ammade och efter det då har det aldrig varit så att de vaknat och varit vakna länge. Utan vakna, amma i 30 sek, somna om ungefär. När vi slutat amma har vi inte ersatt med något annat utan då har de inte ätit något på natten alls och det har funkat på samma sätt ändå.

Nu ligger jag nerbäddad, varm och go, i MIN säng. Älsklingshunden ligger jämte och snarkar (hon blev så glad när det var jag som dök upp på dagis ❤️) och kommer få över åtta timmar sömn om jag sover till klockan ringer. Underbart!

(och ändå tycker jag synd om maken, trots att det var jag som var själv där igår! 😂 Han hade iaf fått i barnet så pass mycket ersättning att han får skjuta på nästa matning en timme. Halleluja!)

Godnatt!
Så bra att ni delar på nätterna! Det är slitigt som det är, speciellt med oron om att något felas, utan att man ska behöva må dåligt av sömnbrist (och hundlängt!) också. Vi har ju flaskmatat båda ungarna och största vinsten är just att fullt ut kunna dela nätter. Sen känner jag ändå igen det dåliga samvetet som kan komma den natt man själv får vila :D

Kan tillägga att vi inte ens övervägde att ha storbarnet i eget rum förrän han fyllde 3, mycket pga att han sov så dåligt och behövde mycket stöd på natten. Nu har han eget rum men kommer ofta över under natten, lägger sig och somnar om direkt. Senaste veckorna har antalet hela nätter i egen säng dock ökat, med konsekvensen att jag istället vaknar och tycker sängen är för tom :D

Jag gick för övrigt till kurator under denna graviditeten eftersom jag hade det ganska tufft, och insåg under de samtalen att jag var ganska traumatiserad efter första bebistiden och ständig ångest över att sonen skulle vakna och inte somna om, skrika etc. Det har alltså tagit till nu i våras, samtal och enormt mycket stålsättande för att jag skulle kunna sova med sonen och faktiskt sova själv, inte bara ligga på helspänn och vakta...

Nu har vi förresten delat upp oss tillfälligt så att maken och stora barnen sover i vår säng och jag och bebis i barnens rum. Eller ja det är absolut tillfälligt men vi vet inte vad vi ska ha för permanent lösning 😜

Första natten hemma var kämpig då sova i famnen var det enda bebis kunde tänka sig men den här natten har gått hur bra som helst. Sovit i nest bredvid mig och jag har liggammat ”över kanten” på nestet och han har somnat om sen. Så skönt! Han tillmatades i kopp innan vi gick och la oss men har ammat så mycket under natten att vi skippade det en gång i natt.

Idag ska vi på återbesök. Ska bli spännande att se om han lyckats hålla vikten. Ju mer vi går över till vanlig amning desto svårare är det ju att ha koll på exakt hur mycket han äter.

Nu har vi förresten delat upp oss tillfälligt så att maken och stora barnen sover i vår säng och jag och bebis i barnens rum. Eller ja det är absolut tillfälligt men vi vet inte vad vi ska ha för permanent lösning 😜

Första natten hemma var kämpig då sova i famnen var det enda bebis kunde tänka sig men den här natten har gått hur bra som helst. Sovit i nest bredvid mig och jag har liggammat ”över kanten” på nestet och han har somnat om sen. Så skönt! Han tillmatades i kopp innan vi gick och la oss men har ammat så mycket under natten att vi skippade det en gång i natt.

Idag ska vi på återbesök. Ska bli spännande att se om han lyckats hålla vikten. Ju mer vi går över till vanlig amning desto svårare är det ju att ha koll på exakt hur mycket han äter.
Första månaden sov jag halvsittande i soffan med bebis i famn.
Stora barnet hade lite strul med sömnen just då och för att alla skulle få sova någorlunda blev det bästa lösningen 🙈
Vad gör man inte? 🤷🏼‍♀️

Hoppas han hållit vikten fint 💪🏼

Storasyster vaknade länge på nätterna, åtminstone första året. Jag har redan glömt :p Men vi ammade i 13 månader. Hon har också alltid varit ett litet frimärke och ville sova på en, hon vill fortfarande sova nära nära om hon kan. Vi samsover fortfarande, men just nu sover jag och bebisen i egen säng på övervåningen och storasyster sover med pappa i vår säng. Får se hur vi ska lösa det framöver.

Lillebror verkar överlag vara lite mer chill bebis än sin syster (tack och lov :D), just nu sover han 2-3 timmar i sträck på natten och vaknar ca 3 gånger för amning och blöjbyte.

Båda våra barn har också knorrat en massa på nätterna, vi har löst det med att mannen, som inte är lättväckt, sover med dem i gästrummet.

Storebror började sova lite längre sammanhängande när han var ett halvår. Då sov han 19-04 och var sen vaken en timme innan han somnade om i några timmar till. Men det är först nu som jag kan säga att han sover hela nätter. Blir två år i januari.
Ni verkar ha haft riktigt flax med första tre barnens sömn 😍

Planen från början var att min man skulle sova i ett annat rum på vardagarna med vår dotter, men han vaknar inte förrän hon gallskrikit ett tag. För en bebis där ordentliga skrik sitter långt inne så har jag inte samvete till att låta henne sova själv med pappan. Han gör det inte med flit, utan har alltid varit svårväckt. Men ja det vore drömmen för nu väcker jag honom när jag hör att hon börjar "knorra" efter mat. Förutom de nätter inför hans jobbdagar då jag tar henne från 03 matningen och framåt.

Haha ah jag har ofta fått höra det gällande brorsorna faktiskt. Har även fått höra att jag hittar på för så tidigt sover de minsann inte hela nätter :laugh:

Hoppas det gått bra med vikten :)

😭❤️
01105660.webp

Hoppas det gått bra med vikten :)

Ganska bra! Han stod kvar på samma vikt som precis när han vänt uppåt innan vi åkte hem från bb i förrgår. Vilket var ok eftersom vi successivt håller på att gå över från tillmatning med utpumpad mjölk till vanlig amning. Nu ska vi hänga i med tillmatning lite mer bara så hoppas vi på att han börjat öka fint tills på fredag då vi ska tillbaka igen 😊

Tycker det är supermysigt med de aktiva trådarna, pga Corona har man ju inte fått några föräldragrupper där man kan ösa ur sig så det här uppskattas!

Vår tös gillar att sova! Hon har sovit rätt bra från början, när hon kom sov hon typ 20-00, 00-04 och 04-08, sen gick hon över till att vakna ca 5 för mat, och sen två veckor tillbaka sover hon typ 22-08. Vi skojar om att hon fått min dygnsrytm från när hon låg i magen!

Min lilltjej är ju snart tre månader och börjar bli så himla rolig :heart
Har känt att det varit svårare att lära känna henne än det var med stora eftersom han ju dels pockar på mycket uppmärksamhet, och hon dels sover så himla mycket mer än han gjorde :o men nu börjar hon vara mer med, greppar lite leksaker, skrattar och pratar och har lärt sig att sätta fart på gunget på babysittern själv :Love:

Efter några jobbiga veckor där magen krånglade och hon nästan slutade äta helt är hon tillbaka på banan igen också, skulle tro att hon nu äntligen har passerat 5kgs-strecket, hon är en långsmal plutt :love:

Alltså jag hade glömt hur mycket blöjor det går åt! :eek: Det är heeeelt bisarrt! Hon kissar ju konstant.:laugh:

Haha ja! Vi har precis blivit påminda om hur sjukt mycket engångsblöjor man gör av med i början! Och vad hjälper det att man har massa flergångs (tyg) hemma när bebis är på tok för liten för dem 😅 Nu har vi liberos prematurstorlek och de är gigantiska på honom de med.

Vi brukar iaf passa på att grodhålla över handfatet i samband med blöjbyte. Lyckas nästan varje gång och man blir lika lycklig varje gång man lyckats spara en blöja 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 105
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Balkong 2025
  • Klädråd, bröllop.

Hund, Katt, Andra Djur