Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså varför ska det vara så obehagligt när utdrivningen startar? :p Ligger och tittar på min sovande bebis och kroppen bara AHA DU SKA NOG AMMA SNART och skickar ut mjölken med en härligt brännande känsla samtidigt som brösten blir spända och osköna.

Jättemysigt :cautious:

Ja! Haha! Och det är också som att bebis kan prata med brösten. Låter han, även om det är en bit på avstånd, så "svarar" brösten :cautious:

För mig är de den här gången stor skillnad från de två tidigare gångerna jag ammat. Då har det vid det här laget varit fullkomligt mjölkkaos och jag har läckt massor och fått blockamma och sova på handduk och sånt. Den här gången är det betydligt mer kontrollerat. Vet inte om det beror på att brösten lärt sig nu tredje gången, eller om det är för att bebis inte får ut lika mycket pga mindre och prematur. Nu pumpar jag fortfarande ut en hel del och det gick absolut inte i början förut för då gick brösten bananas och trodde att de skulle leverera så mycket jämt :p

Vår lillkille växer så det knakar och äter som en häst. Amning funkar ganska bra men ibland vill han inte riktigt ta det ena bröstet då får jag pumpa eller avvakta en stund.
Annars är han extremt okomplicerad och snäll. 🧡

Bifogade filer

• 20211123_093954.webp
    20211123_093954.webp
    475,5 KB · Visningar: 42
Ja! Haha! Och det är också som att bebis kan prata med brösten. Låter han, även om det är en bit på avstånd, så "svarar" brösten :cautious:

För mig är de den här gången stor skillnad från de två tidigare gångerna jag ammat. Då har det vid det här laget varit fullkomligt mjölkkaos och jag har läckt massor och fått blockamma och sova på handduk och sånt. Den här gången är det betydligt mer kontrollerat. Vet inte om det beror på att brösten lärt sig nu tredje gången, eller om det är för att bebis inte får ut lika mycket pga mindre och prematur. Nu pumpar jag fortfarande ut en hel del och det gick absolut inte i början förut för då gick brösten bananas och trodde att de skulle leverera så mycket jämt :p
Vad skönt! Jag tycker också det är lite mer kontrollerat den här gången, jag sover till och med utan bh+inlägg och behöver bara hålla en liten handduk emot när bebis börjar amma :up:

Vi har varit på BVC idag och fått 3-månaders vaccin och sista dosen rota.
Lillasyster är en champ, pep lite i tio sekunder efter sprutorna sen var det bra ♥️

Väger 6225 gram och är 62,5 cm lång.
Tidigare har hon varit både längre och tyngre än storebror var i samma ålder. Nu är hon bara tyngre 😅
Vår lilla fläskpropp 😍😍

Lillasyster är en champ, pep lite i tio sekunder efter sprutorna sen var det bra ♥️

Tidigare har hon varit både längre och tyngre än storebror var i samma ålder. Nu är hon bara tyngre 😅
Vår lilla fläskpropp 😍😍
Känns overkligt att jämngamla bebisar kan väga typ ett kilo mer än vår tjej :D gissar att hon väger in runt 5 på sin 3månaderskontroll på fredag :p Men drygt 60 cm lång.

Jag ser INTE fram emot vaccinet till lillan, eftersom sambon ska på julfest på kvällen och jag blir själv med båda barnen för första gången. Målar antagligen upp fan på väggen och bärselen löser antagligen det mesta, men har ändå grubblat på det här i typ en vecka redan :p

Vår lilla fläskpropp 😍😍
Min dotter vägde 7100 g på 61 cm vid 3 månader, hon var riktigt rund och go :D :love:

Idag har jag varit på efterkontroll hos min barnmorska. Allt såg fint ut och det känner jag ju faktiskt själv också, att allt är läkt och funkar som det ska. Till och med knip och magmuskler känns starkare än efter första graviditeten, vilket känns tacksamt med tanke på vilka besvär man kan få, tex en del här i tråden ju :heart

Nu ska jag bara ta ställning till om jag vill sätta in en kopparspiral eller vara utan preventivmedel "på min sida"...

Vår lilla fläskpropp 😍😍

Fast så ”fläskigt” är det väl inte? 62 cm och 6,2 kg vid 3 månader är ju på +1 kurvan både på längd och vikt :)

Idag har jag varit på efterkontroll hos min barnmorska. Allt såg fint ut och det känner jag ju faktiskt själv också, att allt är läkt och funkar som det ska. Till och med knip och magmuskler känns starkare än efter första graviditeten, vilket känns tacksamt med tanke på vilka besvär man kan få, tex en del här i tråden ju :heart

Nu ska jag bara ta ställning till om jag vill sätta in en kopparspiral eller vara utan preventivmedel "på min sida"...
Härligt! :banana:

Jag måste också fundera på preventivmedel, tänkte diskutera det med BM på efterkontrollen.

Varning för gnäll!

Så less jag är ☹️ Jag har två dagar till bf och jag vill typ bara gråta för att jag känner mig ensam och trött. Sambon passar på att jobba mkt nu för att kunna ta det betydligt lugnare i vinter och vara hemma med oss en del utan att använda fp.

Jag känner mig så dum som är så ledsen för jag borde vara tacksam att jag fått varit ledig, tagit hand om mig själv, relativt lätt graviditet och att jag ens får ett barn till. Har ju inte ens gått över tiden liksom 🙈
Känslan att han aldrig kommer komma ut är övermäktig och såklart totalt orealistisk 😆
Kändes dock lite bättre att gnälla av sig här nu 😆

Min dotter vägde 7100 g på 61 cm vid 3 månader, hon var riktigt rund och go :D :love:
Vår lilla fläskpropp 😍😍

Mina tungviktare vägde 9,7 samt 8,5 vid den åldern :o:angel: Äldsta brodern låg nånstans runt era siffror, och lillskruttan hamnar nog där med.

Han på 9,7 kg vägde sedan 12 kg när han var 6 månader så han hade typ 80 i kläder då. Nu är jag glad över att få se kläderna under en längre tid :rofl:, många av kläderna som vår skrutta har nu hade hon även på neo. Lite mer utfyllnad i kläderna men de funkar bra än så hon ligger kvar på 56-62 i kläder, drygt 2 månader gammal.

Helt underbart hur olika det kan vara på barn, vilket också syns på listan i tråden :heart:love:

Härligt att allt ser bra ut.

Själv ska jag återigen använda hormonspiralen Mirena, vilket jag ska köpa tills min efterkontroll imorgon. Var helnöjd med den förra gången och hoppas på samma nu.

Känns ungefär som att vi aldrig kommer komma hem härifrån 🤦🏼‍♀️
Nya prover hela tiden. När man tror de testat allt dyker någon annan teori upp.
Trodde mig se ljuset i tunneln, men nu vet jag inte längre.
Tungbandet klippt idag iaf (huu 😭) så förhoppningsvis gör det att det blir lättare för henne att äta...

Nu ska jag åka och hämta hunden, träna lite (förmodligen askorkat med tanke på min sinnesstämning men hallen redan bokad), innan jag åker tillbaka hit igen för natten. ❤️

Härligt att allt ser bra ut.

Själv ska jag återigen använda hormonspiralen Mirena, vilket jag ska köpa tills min efterkontroll imorgon. Var helnöjd med den förra gången och hoppas på samma nu.
Vad bra att du har något som funkar! :) Det är ju ganska viktigt det där...
Jag har inte haft preventivmedel på nästan 10 år. Sist var det p-ring som testades men även dem var (liksom p-piller) förödande för humöret. Sen dess har vi använt kondom men nu när vi inte ska ha fler barn så funderar vi på något mer "permanent".

Åh jag vet inte hur vi ska göra med att låta dottern gå tillbaka till förskolan eller inte... eller rättare sagt när hon ska få gå tillbaka igen. Senaste två veckornas RSV-rapporter ser ju ut att visa en nedåtgående trend men det är fortfarande otroligt många fall.

Dottern är ju bara 2 år och började förskolan i slutet på sommaren, så hon har ännu inte kommit dit att hon själv säger att hon vill gå till förskolan. Men det gör också att det känns lite dumt att hålla henne borta därifrån för länge och riskera att behöva göra som en ny inskolning.

Andra saker i vågskålen är förstås att jag ska orka rodda med hämtning och lämning, men också att jag ska orka vara ensam hemma med två barn antingen 100 % eller få avlastning tre dagar i veckan. Utöver det självklara, att jag vill skydda lilla A från att råka ut för RS-infektion...

Blä, jag är så trött på all skit med både RS och covid och alla begränsningar det medför...

Känns overkligt att jämngamla bebisar kan väga typ ett kilo mer än vår tjej :D gissar att hon väger in runt 5 på sin 3månaderskontroll på fredag :p Men drygt 60 cm lång.

Jag ser INTE fram emot vaccinet till lillan, eftersom sambon ska på julfest på kvällen och jag blir själv med båda barnen för första gången. Målar antagligen upp fan på väggen och bärselen löser antagligen det mesta, men har ändå grubblat på det här i typ en vecka redan :p
Klara har lite feber ikväll och knorrar mer än vanligt men annars är hon som hon brukar. Det kommer gå fint på fredag ♥️

Åh jag vet inte hur vi ska göra med att låta dottern gå tillbaka till förskolan eller inte... eller rättare sagt när hon ska få gå tillbaka igen. Senaste två veckornas RSV-rapporter ser ju ut att visa en nedåtgående trend men det är fortfarande otroligt många fall.

Dottern är ju bara 2 år och började förskolan i slutet på sommaren, så hon har ännu inte kommit dit att hon själv säger att hon vill gå till förskolan. Men det gör också att det känns lite dumt att hålla henne borta därifrån för länge och riskera att behöva göra som en ny inskolning.

Andra saker i vågskålen är förstås att jag ska orka rodda med hämtning och lämning, men också att jag ska orka vara ensam hemma med två barn antingen 100 % eller få avlastning tre dagar i veckan. Utöver det självklara, att jag vill skydda lilla A från att råka ut för RS-infektion...

Blä, jag är så trött på all skit med både RS och covid och alla begränsningar det medför...

Sitter i EXAKT samma situation... 😔

Vi har kommit fram till att vi kommer lämna 15 timmar from nästa vecka och ha en dialog med förskolan om det är mycket sjukdomar, då får storebror vara hemma.
Storebror har undrat om förskolan och tycker verkligen om att vara där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka