Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@zassoo förstår våndan! Vi hade med funderingar på hur vi skulle göra men landade i att storasyster får gå på förskolan då hon älskar det, sina kompisar och för att jag ska få avlastning. Men det är klart att det känns inte helt bra…

@zassoo Förstår verkligen att det inte är något självklart beslut...
Här är storebror ju snart 4, och de tre månader han totalt blev hemma i somras var inget varken han eller vi mådde bra av, så han går 3 dagar x 4 timmar i veckan. Från januari kommer han gå fem dagar igen.

Vi försöker vara noga med handtvätt innan vi går hem, och byter kläder. Lillasyster sitter också så mycket i bärsele att dom inte har så mycket närkontakt (kan iofs tänka mig att ett mindre barn än vårt vill ha mer närhet om dagarna). Storebrors två senaste förkylningar har faktiskt passerat utan att smitta lillasyster, vilket känns nästan overkligt, men skönt såklart.

Vi är också i samma situation, vår fyraåring är hemma från förskolan nu på obestämd tid, samtidigt som hennes storebror går i skolan. Blev ju inte mindre besvärligt när vi fick en prematur också…

Än så länge vill hon vara hemma, trots att hon varit mycket hemma nu. Hon var sjuk en vecka, sen höstlov en vecka och sen hann hon vara på förskolan tre dagar innan lillebror kom för två veckor sen. Men så länge hon vill vara hemma får hon vara det iaf. Sen får vi väl börja fundera lite mer.

Sitter i EXAKT samma situation... 😔

Vi har kommit fram till att vi kommer lämna 15 timmar from nästa vecka och ha en dialog med förskolan om det är mycket sjukdomar, då får storebror vara hemma.
Storebror har undrat om förskolan och tycker verkligen om att vara där.
Ja det går ju faktiskt att hålla dem hemma vissa veckor om det skulle behövas. Det behöver ju inte vara antingen eller...

@zassoo förstår våndan! Vi hade med funderingar på hur vi skulle göra men landade i att storasyster får gå på förskolan då hon älskar det, sina kompisar och för att jag ska få avlastning. Men det är klart att det känns inte helt bra…
Nä det blir ju en avvägning, man vill skydda de små men samtidigt måste det vara rimligt för en själv och det kan man väl bara var och en avgöra.

@zassoo Förstår verkligen att det inte är något självklart beslut...
Här är storebror ju snart 4, och de tre månader han totalt blev hemma i somras var inget varken han eller vi mådde bra av, så han går 3 dagar x 4 timmar i veckan. Från januari kommer han gå fem dagar igen.

Vi försöker vara noga med handtvätt innan vi går hem, och byter kläder. Lillasyster sitter också så mycket i bärsele att dom inte har så mycket närkontakt (kan iofs tänka mig att ett mindre barn än vårt vill ha mer närhet om dagarna). Storebrors två senaste förkylningar har faktiskt passerat utan att smitta lillasyster, vilket känns nästan overkligt, men skönt såklart.
Vad skönt att ni har klarat er hittills! Ja det där har jag tänkt på, att om bebisen sitter i sjal eller sele så hålls de ifrån varandra lättare. Är lite fundersam på hur väl min galna tvååring kan ta instruktioner om att hålla avstånd till bebisen... :p Bara att få henne att tvätta händerna kan ibland vara en kamp beroende på dagsform 😅

Känns ungefär som att vi aldrig kommer komma hem härifrån 🤦🏼‍♀️
Nya prover hela tiden. När man tror de testat allt dyker någon annan teori upp.
Trodde mig se ljuset i tunneln, men nu vet jag inte längre.
Tungbandet klippt idag iaf (huu 😭) så förhoppningsvis gör det att det blir lättare för henne att äta...

Nu ska jag åka och hämta hunden, träna lite (förmodligen askorkat med tanke på min sinnesstämning men hallen redan bokad), innan jag åker tillbaka hit igen för natten. ❤️

Hoppas träningen gick bra, jag tycker att det lät smart och inte korkat att åka iväg och träna lite med hunden :heart

Blä, jag är så trött på all skit med både RS och covid och alla begränsningar det medför...

Håller helt med dig. Lillasyster här hemma (snart 8 veckor gammal) träffade sin faster igår för första gången, ett riktigt snabb besök. Annars har vi minimalt med besök och åker aldrig nånstans heller om det inte är utomhus. Dels är det RS och covid men samtidigt så får vi väga in att hon ännu kämpar med att bli frisk.

De små pojkarna här hemma vill åka till badhus, lekland och alla andra ställen vi åkte till regelbundet innan corona. Så vi ska börja ha egen simskola en dag i veckan. Minstingen vill börja simskolan då han vill simma och äta glass som brodern fick på sin simskolan. Dock har detta barn en hög integritet så risken är för hög att han inte följer med simläraren och de andra barnen när han inser att vi inte ska vara med. Äldre brodern kan simma och minstingen kan simma med puffar så nu kör vi badhuset en dag i veckan direkt efter skolan, bara vi 3.

Hembesök från bvc har vi haft idag, och det gick fint. Vikten kryper fortfarande uppåt men det går uppåt iaf! 2140 f vägde han nu så fortfarande lite kvar till födelsevikt och vi fortsätter tillmata med utpumpad bröstmjölk utöver amning. Ska väga honom om en vecka igen så då ska vi väl ändå klarat födelsevikten!

Glädjeämnen i vardagen: A producerade inga bajsblöjor mellan 23 och 09:30 så jag fick sova riktigt bra, matade vid 02, 04 och 07 och gick bara upp vid 04 för byte av kissblöja :D låg i övrigt kvar i sängen hela natten :up:

Våran E har likadana nätter, så jag byter blöja i hennes säng. Så smidigt, men lite avundsjuk på att du sovit riktigt bra för där är jag inte än :heart:D

Nu blir det sond här. Växer för dåligt och är för trött...
Förhoppningsvis försvinner näsproblemen när hon växer 🤞

Men lilla skruttan, hoppas det inte blir långvarigt med sond. Inte för att det på något sätt är svårt att sondmata men just för att jag tycker att det räcker med bekymmer för er :heart

Nej, det var ju inget krångligt, men känns som ett steg i fel riktning. Tur vi trivs på 309an iaf ❤️🥰

Jag håller mina tummarna att det bara krävs en kort stund för att boosta upp hennes ork att äta :heart Skönt att ni trivs, för visst är det Östra ni ligger på? E låg på deras IVA och vi mötte bara bra personal där, det gör mycket :heart

Ja, vi hoppas det! Nu har vi matat första gången med den och det var ju himla smidigt iaf. Men sjukt omysigt 🙈
Ska fortsätta flaska också, och ta det hon inte får i sig med sonden, så vi tränar sugteknik. Vad krångligt det var att få barn 😅🤷

Smygläser här och följer er lilla familj. Jag tycker du (ni) är så tapper ❤️ Förstår att det måste vara jobbigt att vara så ovetandes. Hoppas, som någon tidigare skrev, att ni får bra samtalshjälp och får information om var ni kan vända er framöver. Jag hejar på dig och lilla bebis 😍

Bra att ni har hunden så att ni ”tvingas” ifrån sjukhusmiljön ibland, låter oerhört klokt att ge sig iväg på träning. Och bara att få sova i sin egen säng! Åh vad jag hoppas att ni ska få komma hem allihop snart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka