Hosthäst med sommarproblem

Lipica

Trådstartare
Finns det någon därute som har erfarenhet av hosthästar?

Min valack diagnostiserades med kronisk bronkit för tre år sen. Den har aldrig varit speciellt allvarlig, mer irriterande hosta i perioder. Med torvbädd och massor av utevistelse har hosta varit i princip borta senaste året, något enstaka host här och där. Enligt veterinären beror hostan på att en bakterie som alltid finns i halsen växer till sig extra mycket. Oftast har vi bara medicinerad med Acetylcystein och det har gått utmärkt, någon enstaka gång har vi kompletterat med hippotrim.

I april fick stallet en virusinfektion där flera hostade och min som redan är känslig var värst av alla. Veterinär kollade, men gjorde inget och viruset gick över av sig själv på någon vecka.

Den här veckan har han börjat hosta igen. Något enstaka host i onsdags, lite mer i torsdags som gick bort efter att han kommit igång. I fredags ingenting (då skrittade han bara ut). Idag (lördag) hostar han redan på stallgången, under framskrittningen och tio minuter in i ridpasset får vi avbryta för att hostan bara blir värre och värre. Annars när han har hostat så har det alltid försvunnit efter fem minuter.

Hostan är torr och verkade först sitta rätt långt upp, men blev djupare och djupare och var till slut riktig djuphosta. Han hostar inte upp någonting, är inte snorig, ingen feber. Kan inte känna någon svullnad runt svalg eller strupe. Han är inte ett dugg allmänpåverkad utan springer runt som en guttaperkaboll som vanligt, verkar inte ens bry sig om värmen.
Enda gången jag hört honom torrhosta förut var efter foderstrupsförstoppning då halsen var lite öm ett par dagar.

Är det någon som har en aning om vad detta kan vara? Foderstrupen igen? Bronkit nu, när han är ute dygnet runt? Virus? Bakterier? Allergi?
Tacksam för alla erfarenheter!

Ska självklart kontakta veterinär, men det är långt till måndag.
Är han likadan eller sämre i em ringer vi distriktarn.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Hej!

Jag har också en häst med kronisk bronkit som har gått ganska långt nu, inget annat hjälper än cortison på min krake.

Det kan mycket väl bara bronkiten som spökar, min kan bli rasslig även nu på sommaren när han går ute dygnet runt, dock ingen hosta än så länge. Men jag vet att den kommer återkomma när hösten och vintern kommer då det är vädret som ofta ställer till det för min gamla pålle. Kronisk bronkit är ju inget som kommer att läka, utan bara stadigt bli värre om man inte hittar en miljö där det funkar 100% för hästen.

Jag tror på bronkiten, kanske bara för min dåliga erfarenhet av det. Men veterinären får självklart kolla, förhoppningsvis kan det vara något annat med :) Kanske sommarallergi med iofs?
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Här där jag bor är det väldigt varmt o torrt nu och det var i alla fall jobbigt för min bronkithäst. Vet ju inte hur du har det där du bor just nu...
Visserligen gynnas de av att gå ute (min gick på lösdrift året runt pga bronkiten ) men väderlek påverkar ju också. Tror nog på bronkithosta.
Min gamling hade alltid jobbigast på den varmaste delen av sommaren. Vintern var hennes bästa tid. Hon fick konstaterad bronkit när hon var 20 år och levde gott till hon blev 27 år, då gick det tyvärr inte längre.

Önskar dig all lycka med din kuse.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Svarar båda

Jag är också rädd att det är bronkiten, men varför kommer den till synes helt utan anledning och så himlans fort? det är det som gör mig förvånad. Hans bronkit har tidigare yttrat sig genom fyra-fem host och det är över ett år sen det var såpass.. nu hostar han så jag inte kan rida? Kan det gå så fort?
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Svarar båda

Jag är också rädd att det är bronkiten, men varför kommer den till synes helt utan anledning och så himlans fort? det är det som gör mig förvånad. Hans bronkit har tidigare yttrat sig genom fyra-fem host och det är över ett år sen det var såpass.. nu hostar han så jag inte kan rida? Kan det gå så fort?

Hmm, ja det verkar i mina ögon gå lite för fort. Vet faktiskt inte om det kan gå så fort. I så fall tror jag mer på en allergisk reaktion mot något. Vet att min ökade successivt så att säga, inte kom det hux flux sådär.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Min egen frömjölsallergi har aldrig varit så hemsk som i år liksom den gräsfröallergiska hästens. Här i södra Sverige börjar det gå över men längre norrut kan det vara på topp nu. HH
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Lite trådkapning här tror jag det blir. Förlåt!

Jag har hosthäst. Som jag släppte ut på mini-bete i förhoppning om att han skulle bli bättre i sin hosta, för dom säger ju det, att hosthästa helst ska gå ute så mycket som möjligt. Dock blev min pålle värre av att vara ute dygnet runt, antar att han detta år är överkänslig mot allt som blommar. Det sägs ju vara ett sådant år i år.

Han har av ägarna (har honom endast på foder) ej blivit uppkollad när det gäller hostan, vilket jag tycker är konstigt då dom haft honom i tre år (med mitt foderår) och dom säger att han varit så långt innan dom köpte honom. Han är nu 15år och hosar under igångsättning av ridpasset och nu hostar han även lite här och där i hagen. :O Han har inte tidigare hostat i hagen, förutom om han sprungit och busat, men nu har han börjat hosta vissa tillfällen vid fodring. Jag läste om hästhosta förut och hittade en bra beskrinvning på hans hosta:

"En häst kan också hosta för att den blivit överkänslig, allergisk mot damm, fukt och mögel. En sådan häst har en så kallad kronisk luftvägsinfektion och den hostar praktiskt taget varje dag. Mest när den sätts igång i början av ett ridpass och när det är utfodring. Dessa hästar brukar kallas för "hosthästar". De har inte feber och deras hosta smittar inte. Men ju mer de hostar, ju mindre orkar de. Om det vill sig illa så kan det bli så att de blir helt oanvändbara."

Källa: http://www.horsetrading.se/tjanster/artiklar/53.asp

Hur gör man för att kolla upp sådant och vad kan det tänkas kosta? Finns det "lindringsmedicin"?

Förlåt för lite trådkapning, men hoppas få lite hum och hjälp med detta.

Tack på förhand! :bow:
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Hmm, ja det verkar i mina ögon gå lite för fort. Vet faktiskt inte om det kan gå så fort. I så fall tror jag mer på en allergisk reaktion mot något. Vet att min ökade successivt så att säga, inte kom det hux flux sådär.

Nej, det var väldigt huxfluxigt. Likadant idag, men eftrsom han inte är allmänpåverkad ringer vi kliniken direkt imorgon bitti istället för att ta ut akut nu.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Min egen frömjölsallergi har aldrig varit så hemsk som i år liksom den gräsfröallergiska hästens. Här i södra Sverige börjar det gå över men längre norrut kan det vara på topp nu. HH

Ja, jag tänkte faktiskt också på något sådant. Men vi bor på västkusten, här har det varit pollen i säkert två månader.. varför något nu? Är det något som börjat blomma nu när det blivit varmt?
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Hur gör man för att kolla upp sådant och vad kan det tänkas kosta? Finns det "lindringsmedicin"?

Förlåt för lite trådkapning, men hoppas få lite hum och hjälp med detta.

Tack på förhand! :bow:

Trådkap helt ok.

Kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter. Min häst har ju haft ganska lindriga problem, med bara lite host vid igångsättning av ridpass. Han har fått acetylcystein som är brustabletter som man löser upp. Det har hjälpt jättebra.
Har de värre problem finns det starkare mediciner, en klassiker är t.ex ventipulmin. En delbehöver få kortison också, men det tycker jag att man ska undvika så långt som möjligt.

För att fastställa diagnosen så gick de ner med en kamera i halsen när vi var på kliniken och kollade luftvägarna (häst missnöjd, han ogillar kamera i näsan). Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men kan nog gräva fram någon gammal räkning om du är intresserad.

Tycker det helt klart var värt att kolla upp, nu har vi ju vetat om det och lyckats bromsa det såpass att han inte har problem längre. Förrän nu då, men det här verkar vara något annat...

Lycka till med din kuse!
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Hur gör man för att kolla upp sådant och vad kan det tänkas kosta? Finns det "lindringsmedicin"?

En helst suverän "lindringsmedicin" mot allergi är Nostrilvet. Den funkar hel-bra mot just damm-/polen-/mögel-hosta.
Den botar ju förstås inte det kroniska, men hästen slutar i alla fall hosta och får det lättare att fungera. :banana:
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Läste inte igenom allt jättenoggrant nu, men om det uppkommer hosta på vår/sommar, det behöver inte vara så tidigt under perioden eftersom det blommar upp massa olika saker nu, men då skulle det kunna vara pollenallergi. Om du nu inte tror att det hade med det andra att göra utan var något annat. Hästen får en spruta av veterinären mot allergin (som gör att de hostar), och sedan blir det bra igen=)

Bara en tanke..

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

En spruta så allt blir bra lät ju fantastiskt trevligt, vi får hålla tummarna för något sådant!
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Min pålle har ju hosta konstant, eller året om heter det inte, inte konstant dagarna i enda, var bättre ett tag under vintern, men han hostade ändå, bara färre gånger och lättare. Lite mindre djup hosta...

Men när jag lät honom gå ute dygnet runt så blev han sämre i hostan och vet inte om det är för att det är ett värre år med pollen och så eller vad det är. Men han är som "vanligt" bara att han hostar mera och oftare i hagen som han inte gjort tidigare, hostar även oftare när vi rider. :o :( Inge bra.

Med den text jag kopierade in här från länken stämmer in så bra på honom.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Åh vill mer än gärna veta vad det på ett ungefär kostade för dig. :)

Hoppas det löser sig för er nu, att ni hittar en lösning och vad det är för ngt som dykt upp nu! :)
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Uppdatering;

Nu har vi haft veterinären ute som mest konstaterade att det var hosta. Hon ville ge slemlösande och kortison, men tog blodprover för att utesluta infektion först. jag är väldigt negativ till kortison så det känns inte bra alls.. speciellt när man inte vet vad som orsakar hostan.

Pratade med kliniken imorse, de sa att man inte bör köra en häst med hosta, speciellt itne i den här värmen, därför tog vi ut distriktare istället. Annars hade jag kört in honom till "sjukhuset" med en gång.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Uppdatering:

Nu mår häststackarn ännu sämre. Blir antagligen kliniken imorgon.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Började du inte ge cortison och slemlösande? Eller har den blivit sämre även med medicin? Klinik och ny endoskopi kan nog vara en god idé. En luftvägsinfektion kan ju komma väldigt akut när pollenhalterna sticker iväg, hos oss är de skyhöga på gräs nu.

Har man en allergiker så kan det vara god ide att förebygga och ge slemlösande hela perioden alt. en liten dos året om. Min pollenallergiker har jag gett acetylcystein och Cetirizin nu i över en månad när jag märkte att han började att hosta vid trädpollenstarten. Efter en vecka så märkte jag en skillnad och han kommer nu få stå på detta sommaren ut så får jag se om detta år kan gå utan luftvägsinfektion.
Om min häst skulle bli sämre så skulle jag gärna ge cortison så den slipper lida, min vet. är dock väldigt restriktiv med sånt.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Han blev sämre även med medicin. Vår ordinarie klinikveterinär kommer tillbaka från semestern imorgon, så vi åker dit då. Problemet är att köra en hosthäst i transport i trettiogradig värme, det är enligt kliniken ganska farligt eftersom ansträngningen kan ge hostanfall etc.

Men om distriktaren inte gör mer än utesluter infektion så har vi inget annat alternativ.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Låter inte bra att den inte svara på medicinen. Min förra allergihäst svarade inte på någon medicin så ta hellre chansen och åk in än stanna kvar hemma.
 

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Corax
·
Hästvård Blev så ledsen efter att jag fått höra att min häst åter igen hostar. Tar det från början. Min häst blev hostig i början av sommaren...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Hambo
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp