Hosthäst med sommarproblem

Sv: Hosthäst med sommarproblem

Ja, vi kommer göra det såvida inte klinikveterinären kan ta med endoskopet och komma ut, men det är knappast så stor chans.
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Hej jag har en häst med nyligt upptäckt kvickdrag-höst häst man är känslig mot damm och sämre kvalite på foder. Det jag gör för att motverka hostan är att han får stå på lösdrift med fin halm i lösdriftladan och hög kavlites hö.

Han hostar inte så ofta men det fins där men nu är det på väg bort nu när vi börjat ge honom medisin.
Vi ger honom alger/tång från algbörje där man kan beställa allt möjligt bra. Vi ger honom c två msk i en kastrull och kokar upp vatten i vatten kokaren och sedan häler jag över så att det täcker ordelntligt + lite till då tången sväller. sedan väntar man c 20 min och silar slämmet i en hink, slänger algerna då det är slämmet man vill åt coh sedan blandar jag i något gott och det har gjort honom SÅ mycket bättre!!!
detta är något vetrinärerna inte stödjer men det får vara då han nu räddts två gånger av örter och hemkok och nu är min älskling 26 år och pigg, glad och busig tack vare daglig utfordring örter!

Det tången pch algerna gör är att de renar hästen så som den gör i havet. Bli inte orolig om snoret börjar rinna då det är påväg ut då. En sak man kan göra åt det är att he lite eteriskolja i en hink (ej mathink) och häller varmtvatten så att det ångar och renar hästens luftgångar hinken kan bara stå i stallet medans du matar den då kommer troligen ångan sprids :)

hoppas det kommer gå bra och säg till vid fler frågor
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Han blev sämre även med medicin. Vår ordinarie klinikveterinär kommer tillbaka från semestern imorgon, så vi åker dit då. Problemet är att köra en hosthäst i transport i trettiogradig värme, det är enligt kliniken ganska farligt eftersom ansträngningen kan ge hostanfall etc.

Men om distriktaren inte gör mer än utesluter infektion så har vi inget annat alternativ.

Jag var i en hästbutik iett annat ärende men frågare om hon visste ngt man kunde ge en häst som hostar, (vet inte varför vårt russ hostar, trots att han går ute och fått slemlösande). Kvinnan i butiken rekomenderade EQUISTRO SECRETA pro, vilket alla som använt det var väldigt nöjda med. Jag köpte inte då jag enl vet skulle testa att ha poinnyn ute dygnet runt ett tag. Medlet innehåller enl förp naturligt konsentrat av noggrant utvalda och fysiologiskt värdefulla örter samt vitaminer. Har ngn erfarenhet av detta, kan kanske vara värt att testa
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Jag har testat Secreta förut i en period och det hjälpte, men det är alldeles för dyrt för min del just nu. Och så fort jag slutade så började han hosta igen. :( Vissa måste nämligen gå på det hela tiden annars hostar dom igen, och min häst är en utav dom...
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Uppdatering:

Det var en streptocockinfektion i halsen som efter test visade sig känslig mot hippotrim. Efter ett par dagars behandling mår han redan bättre!
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Finns ju rätt mycket naturliga medel som nässpray om han skulle vara allergisk mot något ute nu sommartid?
 
Sv: Hosthäst med sommarproblem

Åh vill mer än gärna veta vad det på ett ungefär kostade för dig. :)

Hoppas det löser sig för er nu, att ni hittar en lösning och vad det är för ngt som dykt upp nu! :)

Den här gången kostade det ca 1800:- för kamera i halsen-undersökning
 

Liknande trådar

Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
770
Senast: Corax
·
Hästvård Blev så ledsen efter att jag fått höra att min häst åter igen hostar. Tar det från början. Min häst blev hostig i början av sommaren...
Svar
2
· Visningar
868
Senast: Hambo
·
Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har tacksamt nog varit ganska förskonad från hosta. Den enda tidigare jag haft var min K, som efter en lunginfl som föl och sen...
Svar
15
· Visningar
1 845
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp