Bukefalos 28 år!

Hosthästar!!!

S

sessan

I vårat stall så finns det en hosthäst och hästen hostar som om den hade slem i halsen som den inte fick upp det och andas tungt med buken det lixom åker upp och ner tungt ser jobbigt ut att andas för henne. En annan häst i stallet hade samma sak och fick ventepulmin men han ni andra förslag som inte kostar allt för mycket.

(obs det är inte våran häst som vi skriver om.)
Kom med alla förslag....
 
Sv: Hosthästar!!!

sessan skrev:
I vårat stall så finns det en hosthäst och hästen hostar som om den hade slem i halsen som den inte fick upp det och andas tungt med buken det lixom åker upp och ner tungt ser jobbigt ut att andas för henne. En annan häst i stallet hade samma sak och fick ventepulmin men han ni andra förslag som inte kostar allt för mycket.

(obs det är inte våran häst som vi skriver om.)
Kom med alla förslag....

Prova att ställa hästen på lösdrift eller i ute box och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Hosthästar!!!

Jag ser det som ägarens uppgift att genast ta kontakt
med veterinären för en kontroll !
Det är inte bra att den "bukandas".
Det är dyrt med sjuka hästar !!
Hambo
 
Sv: Hosthästar!!!

det var ju bra tips, kan bara tillägga:
byta strö kan hjälpa.
byta från torr-hö till häst-silage.
eteriska oljor för bättre stallklimat.

Riekje
 
Sv: Hosthästar!!!

Vi har haft en sådan häst i vårat stall. Det var ett varmblod som hade fått kronisk hosta och astma. Astman gör så att hästen har svårt med utandningen. Hon fick Ventipulmin men det hjälpte inte särskilt bra. Det finns andra mediciner att ta till som också fungerar men ajg kan inte namnet på dom utantill.
Jag kan tillägga att varmblod har lättare för att få kronisk hosta (slemm i halsen, luktar hostar väldigt mycket, luktar illa i munnen). Andra hästraser har bättre immunförsvar mot just det men jag vet inte vad det handlar om för hästras.
Varmblodet i vårat stall hade vi ut veterinär till och han sa att om man inte behandlar det så kan hon tillslut få kvickdrag, alltså syrebrist i hjärnan och de kunde då bli aggressiva..... Men det blev jättebra när hon kunde börja att vara ute dygnet runt. Det märktes knappt på henne. Fast dock så blev hon sämre på höstkanten sen igen.
 
Sv: Hosthästar!!!

Sparf skrev:
Vi har haft en sådan häst i vårat stall. Det var ett varmblod som hade fått kronisk hosta och astma. Astman gör så att hästen har svårt med utandningen. Hon fick Ventipulmin men det hjälpte inte särskilt bra. Det finns andra mediciner att ta till som också fungerar men ajg kan inte namnet på dom utantill.
Jag kan tillägga att varmblod har lättare för att få kronisk hosta (slemm i halsen, luktar hostar väldigt mycket, luktar illa i munnen). Andra hästraser har bättre immunförsvar mot just det men jag vet inte vad det handlar om för hästras.
Varmblodet i vårat stall hade vi ut veterinär till och han sa att om man inte behandlar det så kan hon tillslut få kvickdrag, alltså syrebrist i hjärnan och de kunde då bli aggressiva..... Men det blev jättebra när hon kunde börja att vara ute dygnet runt. Det märktes knappt på henne. Fast dock så blev hon sämre på höstkanten sen igen.


jag har fått lära mig att kronisk hosta är kvickdrag....
och att alla hästar kan få det (jag vet shettisar, ponnies och kallblod likaväl som varmblod som har kvickdrag.) kvickdrag har väl inte med syrebrist till hjärnan/aggresiva hästar att göra..

det är mig veterligt ett samlingsnamn för hosta, pricis som kolik är samlingsnamn för en rad problem som rör mage/tarmar med liknande symtom.

det har väl oftast med dålig stallmiljö, foder av sämre kvalitet(ett hö kan ha farliga sporer utan att det syns/luktar) att göra.....

en vän till mig har tagit sig an en shettis med ganska svår kvickdrag/stallhosta. det är värdens snällaste ponny, men hon måste gå på lösdrift, äta hösilage av mkt. bra kvalitet. annars blir hon så dålig att hon måste tas bort..........(hon äter även ventipulmin imellan varven)
 
Sv: Hosthästar!!!

Om det är flera hästar i stallet som har/haft det kanske det är dålig ventilation? Eller dammigt?

Det viktigaste är mycket daglig utevistelse.

Sparf- Intressant att du hört att varmblod lättare får bronkit, jag har hört tvärt om. :angel: :crazy: ;) Men min pojke (varmblod) har iafl lyckats få det...
 
Sv: Hosthästar!!!

Troligen som flera föreslagit är det bronkit. Den kan bli kronisk. Hästen kan behöva behandling med Ventipulmin, men om det är kroniskt kommer problemen sannolikt återkomma om inte andra åtgärder vidtas. Mina bästa tips:
* Ge INTE hö - byt ut till hösilage istället
* Ställ hästen på lösdrift eller om detta inte alls går: box med tex pappersströ eller torv och välventilerat stall som absolut inte ska sopas i när hästen står inne.
 
Sv: Hosthästar!!!

Ett symtom för kvickdrag är bukandning. med ofta dubbla in eller utandningar..
 
Sv: Hosthästar!!!

Björk skrev:
Troligen som flera föreslagit är det bronkit. Den kan bli kronisk. Hästen kan behöva behandling med Ventipulmin, men om det är kroniskt kommer problemen sannolikt återkomma om inte andra åtgärder vidtas. Mina bästa tips:
* Ge INTE hö - byt ut till hösilage istället
* Ställ hästen på lösdrift eller om detta inte alls går: box med tex pappersströ eller torv och välventilerat stall som absolut inte ska sopas i när hästen står inne.
det är vi jätte noga med att hästarna inte ska vara inne när vi soppar!:)
 
Sv: Hosthästar!!!

låter som kvickdrag, dte bästa är att ställa på lösdrift, ge blött hö eller ensilgae, ej tårt och det ska inte vara dammit där hästen är..
 
Sv: Hosthästar!!!

Eller så är det kronisk bronkit,som min egen häst har,men idag är han symptomfri "peppar peppar"
Han bukandades och hostade innan vi fick hjälp av veterinär. (har skrivit detta i andra trådar,får skriva det igen)
Min häst har fått lite olika medicinkurer! Bla Ventipulmin,vilket jag tyckte var bra... Men även cortison,Fabrol mm.
De säger att alger ska hjälpa hosthästar! Kanske något att prova.
En stor anledning till att hästar börjar hosta är ju stallmiljön.
När min häst var som sämst,stod vi i ett mindre bra stall,dålig ventilation,fuktigt mm..
Nu står han i ettt toppenstall här hemma på gården,högt i tak,luftigt och bra ventilation.
Ge hästen hösilage! Låt den stå på torv,eller spån.Bäst är egentligen rivet tidningspapper! Men torv är bra oxå.
Min häst klarar att stå på halm idag! :) Han är som sagt helt symptomfri,vilket jag är väldigt glad för!...(Och han har varit VÄLDIGT dålig)
Så lycka till!
 
Sv: Hosthästar!!!

Jag har fått lära mig att kronisk bronkit och kvickdrag är samma sak... Även kallat COPD eller RAO... :angel:
 
Sv: Hosthästar!!!

Har oxå hosthäst. Har fått tips om att sockerfoder kan förvärra symptomen. Vet inte alls med säkerhet att det är så, men det är ett tips jag har fått.
 
Sv: Hosthästar!!!

Prova att ge hästen alger, det gjorde jag med mitt halvblodssto och hostan försvann som att ingenting hade hänt. nu kan jag rida henne som vanligt utan problem. Hon är 22 nu i maj och ser piggare och fräschare ut än nånsin. så jag tipsar ALLA att prova alger, hårremmen blir glansig, hästen blir piggare om inte friskare. :)

/ susanne
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 351
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp