Bukefalos 28 år!

Hosthästar!!!

Sv: Hosthästar!!!

En häst som har bronkit svarar bra på en behandling med bronkvidgande (Ventipulmin) + slemlösande (t.ex. bromhexin eller acetylcystein) i 2 veckor eller till de blir hostfria. Att inte ringa ut veterinären och åtgärda detta låter bara problemet förvärras.
Tar man tag i problemet och börjar behandla redan vid första symtomen, så blir det mycket billigare i längden, eftersom man stoppar bronkit-attacken innan den hinner blossa upp.

En sådan häst bör stå i ett stall med BRA ventilation (de flesta stallägare tycker att deras stallar har bra luft, även om så inte är fallet), alltså ett välventilerat kallstall, utebox eller helst lösdrift.
Undvik halm eller strö som dammar, hästen bör även utfodras med hösilage, och vistas så mycket som möjligt ute.

Har märkt att de brukar bli lite känsligare just på vår/höst när det är mycket fuktighet i luften, så man kan ju vara beredd?
 
Sv: Hosthästar!!!

Allmän reflektion:
vad jag förstår så är det där med att vattna hö lite "överreklamerat". Jo, jag har själv gjort det när jag har ett "dammigt hö".:crazy: Men vad jag har hört på senare tid från veterinärer så finns inget dammande hö utan mögelsporer. Det vill säga: hö som dammar innehåller mögel (även om det inte luktar) och ska inte användas som foder alls. När man vattnar dammar det inte, men mögelsporerna är ju kvar i höet ändå.

Om man har ett dammigt hö kan man göra en kvalitetsanalys. Jag har en gång gjort det på ett hö som inte luktade illa eller hade synligt mögel. Men det dammade. Höet bedömdes vara helt otjänligt som djurfoder och även olämpligt för människor att hantera då även vi kan andas in sporerna!!

Därför rekommenderar jag att hellre köpa nytt hö eller byta till hösilage om man har ett hö som dammar.
 
Sv: Hosthästar!!!

En hosthäst ska helst gå på lösdrift eller utebox eller kallstall.
Stallet ska vara välventilerat så att luften aldrig står still!
I stallet får det absolut inte vara fuktigt, utan torr luft och luftigt.
Ej mögligt eller gammalt strö är ju självklart!

Vädra innan hästen kommer in så det inte är dammigt.

Lycka till!

/I
 
Sv: Hosthästar!!!

min häst har också detta problem. han fick vetnipulminpulver o så bytte vi till torv och så fick han äta ensilage. han åt kanske det i 2 månader sen vart han bra . men nu i höstas fick han tillbaka det igen . vi vet ej hur vi ska göra med honom . han lider inte direkt . han är glad och så . men han går ju bara i hagen och gör ingenting. det är nog det bästa att låta dom vara . så det inte blir värre. jag hade gärna givit min häst ventipulminpulver hela tiden men det är ju så himla dyrt. 1000 kr i månaden :( . vi ska se hur han är efter sommaren om han blir sämre måste vi ta bort honom . :'( hoppas att den hästen du pratar om blir bra . / Travbruden91
 
Sv: Hosthästar!!!

jads skrev:
Har oxå hosthäst. Har fått tips om att sockerfoder kan förvärra symptomen. Vet inte alls med säkerhet att det är så, men det är ett tips jag har fått.


Du menar betfor tex,min häst får betfor,märker ingen försämring pga det.. Verkar konstigt att det skulle ge en försämring...??
 
Sv: Hosthästar!!!

travbruden91 skrev:
min häst har också detta problem. han fick vetnipulminpulver o så bytte vi till torv och så fick han äta ensilage. han åt kanske det i 2 månader sen vart han bra . men nu i höstas fick han tillbaka det igen . vi vet ej hur vi ska göra med honom . han lider inte direkt . han är glad och så . men han går ju bara i hagen och gör ingenting. det är nog det bästa att låta dom vara . så det inte blir värre. jag hade gärna givit min häst ventipulminpulver hela tiden men det är ju så himla dyrt. 1000 kr i månaden :( . vi ska se hur han är efter sommaren om han blir sämre måste vi ta bort honom . :'( hoppas att den hästen du pratar om blir bra . / Travbruden91

Min häst har oxå fått några återfall,men en kur med ventipulmin eller Fabrol har hjälpt!
Ventipulmin kostar väl 500kr typ,och vara i en månad!
Jag läste att Bisolvon ska hjälpa hästar oxå vid "tillfällig" hosta.
 
Sv: Hosthästar!!!

jads skrev:
Har oxå hosthäst. Har fått tips om att sockerfoder kan förvärra symptomen. Vet inte alls med säkerhet att det är så, men det är ett tips jag har fått.
har också hört det!
 
Sv: Hosthästar!!!

*Kl*

Allmän fundering angående ventepulmin:
Om hästen har trånga luftrör pga av dålig stallmiljö kan det vara värre att ge de ventepulmin, då öppnas luftvägarna mera och de får in mera partiklar av den dåliga stallmiljön och kan bli sämre. Därför bör ma åtgärda stallmioljön innan man börjar ge ventepulmin.

Detta är iafl vad jag lärt mig... men min häst kan ändå inte äta ventepulmin då han fick hemska biverkningar. *ryser* :crazy:
 
Sv: Hosthästar!!!

Flummflicka skrev:
*Kl*

Allmän fundering angående ventepulmin:
Om hästen har trånga luftrör pga av dålig stallmiljö kan det vara värre att ge de ventepulmin, då öppnas luftvägarna mera och de får in mera partiklar av den dåliga stallmiljön och kan bli sämre. Därför bör ma åtgärda stallmioljön innan man börjar ge ventepulmin.

Detta är iafl vad jag lärt mig... men min häst kan ändå inte äta ventepulmin då han fick hemska biverkningar. *ryser* :crazy:

Vad för biverkningar??
 
Sv: Hosthästar!!!

Hästar som bukandas måste man ta ut veterinär till. Det är dyrt och medicinen är dyr 500:- månaden som nån sa stoppar inte.
Ventipulmin kostar ca 500:- räcker inte en månad och har de kraftiga besvär så behövs cortison och det kostar ännu mer..
Sen måste man ta bort allt som hästen kunnat reagera på... typ ha den på lösdrift..
Blir det akut går nog mediciner på 2000:- plus vet. kostnad.
 
Sv: Hosthästar!!!

men såndär kvickdrag eller vad det heter kan bli värre under vintern.. dels för att det är kallare ute och att hästarna brukar vara inne mera..
Min stallkompis häst fick lindrig bronkit nu i vintras.. blev jätte mager och hostade som f*n!! Men hon fick luftvägsvidgande och bytte till ensilage så blev det mycke bättre!!
Och hästarna är oftast ute dygnet rund så det kan uppstå även om hästen är ute mycke..

Men det var någon som sa att alger var bra?? vart får man tag på det? måste ju tipsa stallkompisen..;)
 
Sv: Hosthästar!!!

Han var som "borta" och bara stod, med hjärtklappning, (det syntes på hela honom när hjärtat slog) skakningar och svettningar.
Eftersom han inte haft några symptom på kvickdrag (bara ett "anfall") så var det här det värsta jag vart med om. detta kom efter två dagars medicinering. Det kom i attacker, emellan åt han och var som vanligt. Höll på så i ca 6-7 h. :crazy: :(

Jag trodde först det var något annat då vet. på kliniken inte sa något om ev. biverkningar men när jag ringde distriktaren sa honom direkt att det var biverkningar för det var tydligen inte allt för ovanligt. Ventepulminet plockades bort direkt.
 
Sv: Hosthästar!!!

Hosthästar bör man aktivera lätt så att dom kan hosta
upp slem, typ promenera med !
Hej från Hambo
 
Sv: Hosthästar!!!

De biverkningarna står med på ventipulminflaskan (och även burkarna med pulver). Det ska vara ganska sällsynt, men har man otur så har man. =( Stackare!

Min häst har (än så länge, pepper peppar) klarat att gå på ventipulmin. Han går på en kur nu i 3 veckor. Fast vi tvekade om vi skulle sätta in det eftersom han nästintill har varit symtomfri den här vintern. Har bara hostat till nån gång precis när jag rider iväg och har kommit typ 50-100m. Men sen började han hosta lite grann när jag trava o galoppera, så det fick bli en kur.

Till trådskaparen: När hästen har en synlig bukandning har det gått långt! Veterinär måste snarast tillkallas. Lungvävanden kan redan vara skadad, och då är hästens prestationsförmåga för alltid nersatt..
 
Sv: Hosthästar!!!

Om två hästar i stallet har insjuknat så borde det antingen vara dålig stallmiljö eller foder. Hur är kvalitén på höt/hösilaget? Hur är ventilationen? Hur länge är hästarna ute per dag? Hur är ströt?
 
Sv: Hosthästar!!!

_86a_ skrev:
De biverkningarna står med på ventipulminflaskan (och även burkarna med pulver)

Jag brukar ALLTID läsa vad mediciner kan ge för biverkningar (är lite anti mediciner... :angel: ) men när han var dålig sen hade jag helt glömt bort att jag läst det... :crazy: Men när vet. sa det så klarnade det...

Tur att din pålle inte reagerat! :)
 
Sv: Hosthästar!!!

UTEVISTELSE!!! å fräscht ensilage å vattna höet om ni ger dom torrhö!!!!!!! Lår hästen helst stå ute dygnet runt om ni har hagmöjlighet till det
 
Sv: Hosthästar!!!

hillevie skrev:
jag har fått lära mig att kronisk hosta är kvickdrag....
och att alla hästar kan få det (jag vet shettisar, ponnies och kallblod likaväl som varmblod som har kvickdrag.) kvickdrag har väl inte med syrebrist till hjärnan/aggresiva hästar att göra..
Jag har fått lära mig att kronisk hosta och kvickdrag är två skilda saker, Från en ganska känd bok om hästens sjukdomar.
Om kronisk hosta sa veterinären att det kunde leda till kvickdrag och att om kvickdraget blev väldigt illa så fick hästen tillslut syrebrist i hjärnan och det är av syrebristen som dom kna bli aggressiva av. Det blir nog inte alla hästar men det var vad veterinären sa iallafall.

det är mig veterligt ett samlingsnamn för hosta, pricis som kolik är samlingsnamn för en rad problem som rör mage/tarmar med liknande symtom.
Jo, det är det men just när det handlar om kronisk hosta så (jag kommer inte ihåg exakt) handlade det om att det bildades massor av blåsor i lungorna som orsakade hostan. Och tillslut vart det så infekterat i lungorna (?) så att hästen kunde få syrebrist i hjärnan.

det har väl oftast med dålig stallmiljö, foder av sämre kvalitet(ett hö kan ha farliga sporer utan att det syns/luktar) att göra.....
Det skulle jag kunna sätta mitt lillfinger på! det handlade om det i det här fallet iallafall.

en vän till mig har tagit sig an en shettis med ganska svår kvickdrag/stallhosta. det är värdens snällaste ponny, men hon måste gå på lösdrift, äta hösilage av mkt. bra kvalitet. annars blir hon så dålig att hon måste tas bort..........(hon äter även ventipulmin imellan varven)
Travaren som det handlade hos mig blev jättebra när hon fick hållas utomhus dygnet runt och slap damm osv. Men tyvärr kan vi inte skaffa lösdrift eftersom jag inte äger stället. Men hade vi haft det så skulle jag vara säker på att travaren här inte mått så dåligt. Vad skönt att ponnyn mår bra:D det är kul att veta att folk tar sig an sjuka hästar och försöker få dom att må bra även fast dom inte kanske behövde från början. Jag fattade för att hon har tagit hand om ponnyn eftersom hon tyckte synd om den eller liknande ...?
 
Sv: Hosthästar!!!

det är en gammal ponny min kompis red när hon va liten.
när dom skulle slakta henne pga. hostan ville hon göra ett försök på sin lösdrift. hon har konstaterat "kvickdrag" stallhosta hon ådragit sig pga. hö med sporer i och dålig ventilation i stallarna.
hon får gå kvar som sällskapsponny, så länge hon inte mår sämre...

tack och lov så blir ju behandlingarna och medvetenheten bättre allteftersom.

min information om "kvickdrag/stallhosta'' har jag fått via vår hästklinik. lungblåsorna/alveolerna har ju även en "frisk" häst.
det är ju där syreupptagningen sker. vid syrebrist svimmar/dör man väl??? har inte mött en kvickdragshäst som "orkat" vara aggresiv.
har ju under årens lopp "sprungit på" ett gäng hästar med kvickdrag.

fast förr (över 20 år sedan) va ju sjukdommen dödande näst intill utan undantag.(fick då av kliniken medicin innehållande arsenik bla.)
upplever även att det va en vanligare sjukdom förr, då kraven på stallar och möjligheten till foder analys inte va som idag :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 179
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
687
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 350
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp