ja det lär jag få göra, funderar på att be tränaren hjälpa mej i rundcorallen....hon är duktig på sånt!
 
Bara en liten undran?
Vad är det för häst?
Vem är den efter?
 
Be tränaren hjälpa dig istället. :D
Så kan du jobba din häst själv.
Det är väl du som ska sköta om din häst i fortsättnigen, inte en inhyrd tränare?
 
Kollad av vem? när? (inte ngt ont här heller, PM:a gärna om du inte vill skriva här)

Jag har en travare, dock ute på foder nu, han betedde sig som en liten jävel i början (lindrigt uttryckt :o). Han hade Noll respekt för människor! Sparkade, slog efter oss, bet...det slutade med att enbart jag och stallägaren vågade ta ut/in från hagen. För att komma underfund med problemet var det bara att studera honom, satte mig helt enkelt utanför hagen en dag och bara skrev ner Allt han gjorde. Kom fram till många intressanta detaljer vill jag lova..

Han fungerade inte på banan, det drogs, slets, bockades, stegrades, hotade...även här visade han alltså upp allt han kunde (precis som när man gick med honom). Det Jag kunde komma fram till samt trodde att felet var - och som visade sig vara rätt, det var att han inte hade någon koll på sig själv, hur skulle han då kunna förstå hur människor funkade?
Jag var mycket medveten om att han hade fysiska problem, när de blev fixade blev han ett snäpp lugnare - men fortfarande...var hade han sig själv? Han trodde nog att han var bläckfisk...många ben att hålla reda på ;). Han fick lära sig att det var JAG som var den intressanta vid arbete, inte staketstolpen eller hästen i hagen bredvid. Fokusering är jäkligt viktigt i arbete med hästar, men det kan krävas mycket tid och ork för att få dem att förstå det.
Longeringen var som sagt ett helvete från början, men efter beh. av hans något trasiga kropp blev det bättre - allt gick dock i en rasande fart. Han hade ingen ork eller styrka överhuvudtaget :crazy:. Travare är lätta att tömköra (undrar varför :angel:), så det blev tömkörning/tömlongering en lång tid, samt promenader i skog och mark. Med skog menar jag inte några stigar, utan mitt ute i skogen - han fick helt enkelt lära sig var han skulle sätta tassarna...och med det kom fokuseringen samt att huvudet fick jobba rejält.
Det tog ett tag, men när muskler och kroppskännedom gav sig till känna kunde han gå någorlunda bra även vid longeringen.
Lucky är idag en fruktansvärt glad och lycklig häst (utan överdrift :love:), har fortfarande en stor vilja - men litar numera helt och hållet på människor. Han förstår vad som krävs av honom och ställer upp, förstår han inte kräver han en förklaring. När han fått den, då funkar allt som det ska igen.

Något viktigt att komma ihåg; Var konsekvent!!

När du är med henne, var då i paddock/rundcorall/ridhus/hage/skog, INTE i boxen, det är hennes frizon - hon måste få vara ensam någonstans.
Hur är hon i rang? Med tanke på att hon skriker i hagen skulle det inte förvåna mig om hon är ledarsto... :smirk:

Mitt tips; kolla igenom hästen en gång till (gärna av ngn annan än den som kollade sist), samt strunta i ridningen ett tag och arbeta Enbart från marken. Kolla även upp brunst och allt därtill...konstigt humör Kan visa sig vid hormonella problem.

Jag tror inte att problemet ligger i att något "inte passar henne", det ligger nog djupare än så.

Lycka till!
 
Det påminner om en häst jag var medryttare på förut.
Hon var gudomligt snäll på stallgången och att rida.
Men att hämta i hagen i början var ingen lek. Hon kunde komma och galoppera mot mig med öronen slickade bakåt.
Samma när jag longerade henne så kunde hon göra utfall mot mig, fast mer att hon kutade inåt och högg i luften.
Karlar tålde hon inte. Det var bara någon enstaka en som hon accepterade.

Anledningen till att hon var såhär var att hon blev misshandlad under hela sin uppväxt.
Stog man och tittade på henne när hon stog i boxen kunde hon bli galen och bita i gallret, men öppnade man boxdörren var hon lugn.

Det gav med sig till viss del med tiden. Men hon var egentligen osäker. Men du kan inte acceptera att din häst slår mot dig. Du måste ta över kommandot över henne.
Jag tycker det låter bra att ta hjälp av en tränare, så länge det är "rätt" tränare.
Hästen jag red, var det bara att vara lugn och konsekvent med och visa vem som var ledare. Eftersom hon åkt på stryk så många gånger under uppväxten så var inte det någon bra idé.
Men som sagt, hon var gudomligt snäll att rida, mest troligt för att hon inte hade några dåliga erfarenheter av det.

Lycka till!
 
är hon brunstig ofta eller sällan...låter som en pms märr...vad är det för morfar på henne ?Mack the Knife??
 
oj då :eek:
såg att du hade både mack the knife och express gaxe i blodet......hrmmmm...inte så mycket att orda om, bägge dessa hingstar har rykte om sig om att kunna lämna väldigt skarpa hästar efter sig.
 
Okej trode nästan att det var nåt sånt, hon kommer från en travtränare som älskade denna häst, så nån stryk tror jag knappast att hon har fått (kanske lite för lite?! :smirk:)
Ush vad hemskt det lät men jag har pratat igenom detta med många människor nu och jag börjar fatta att jag faktiskt MÅSTE dra till henne när hon håller på!
Hon är härlig att rida och leda är absolut inga problem!
 
Vänta lite med smällen, snälla.
:confused: (Testa på egen risk)
Har du provat att klia henne mitt under magen just bakom frambenen? Det hjälper på mitt !monster! när hon är rasande, blir helt lugn och somnar nästan... :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 196
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp