hotfull mot grannen

japp min foderhäst är väldigt arg och stressad mot boxgrannarna, mest när hon äter och jag är inne hos henne, enligt ägaren så har hon alltid fått ha hela väggar eller förtäckta boxväggar. Men jag tycker itne att det ska behövas i längden, man kan börja med att täcka för och sedan succesivt ta bort, men hennes ena granne är väldigt pillig av sig så att bara hänga upp ett täcke över gallret skulle resultera i att han fick en ny huvud´kudde. Så nu undrar jag om ni har lite tips och idéer om vad man kan hänga upp för ngn anordning som är "pill" säker?
tack på förhand:bow:

Sv: hotfull mot grannen

Går det inte att byta box?

Det brukar vara enklaste lösningen , att låta hästen stå bredvid en häst som den trivs och litar på.

nej tyvärr går det nog inte att byta box, står i ett inackorderingsstall och folk vill ha sina boxar, kan finnas möjlighet att hon får flytta ner till ett lugnare stall men det är i så fall inte förrän om 1 månad eller 2, detta är tänkt mer som en tillfällig lösning så att hon kan få lugn och ro. Det är bara i boxen som håller på på detta viset, i hagen är hon en i gänget och trivs jättebra.
Har funderat på sopsäckar som man knyter upp med buntband eller ngt i den stilen...

Vi har också en sån häst i stallet, dom har satt upp nån slags skitfet spånskiva och borrat fast den (nåns farsa som e snickare fixade upp den). Tunnare spånskivor blev bara sönderpillade och uppätna, den vi har nu är för det första jättetjock o sen ska den tydligen vara behandlad med nått så den inte går att få fäste med tänderna i (den är gjord för ändamålet så inga skumma kemikaler, tror bara dom hade slipad den lr oljat den lr vad man nu gör så att den inte går att få fäste på)

lycka till!

ok var kan man få tag på det?
Att borra upp en spånskiva är inte aktuellt då detta beteende förhoppningsvis endast är tillfälligt, är tänkt att hon ska vänja sig så smått.

Ja eller ofta så har man ju sådana som man tycker gjort sitt inne, så kan man använda de istället för att slänga de :idea:

Jag har en häst som står i boxen precis bredvid fodret och han är jättesur när man går förbi.(Han har alltid vaktat sin mat, men det hela blev värre då han stressades nå otroligt av förra ägaren när han skulle äta, hon stod och "skyndade på" honom när han åt och om han blev minsta lilla sur slog hon till honom :( vilket självklart gjorde det värre) Vi håller på att träna bort detta, men tills han är "klar" har vi köpt, ja vad ska man säga, som metalltrådar vi satt öppe och nere (vid kanten av boxen och vid taket, finns inget galler) och sytt en gardin som vi drar för när vi håller på med foder och när han äter och drar ifrån när ingen är där eller när han inte äter. Inte riktigt samma problem, men lösningen funkar bra för oss :)

Senast ändrad av en moderator:

ja tro det eller ej men tror lilla tösen börjar hatälska sin boxgranne, för trots att hon gärna vill döda honom så måste hon stå vid honom...så vem vet det utvecklas väl till love...fast på onsdag kommer där en till boxgranne på andra sidan så vi får väl hoppas hon klarar sig, annars så ska det nog gå och hänga upp ett täcke hos den

Vi satte upp en pressening på gallret mellan boxarna, fästes med buntband.:idea: Har funkat toppen hos oss.Hästarna var inte ens på o bet för dom tyckte nog den var läskig den prasslade ganska mycket.:crazy:

Om du inte vill ha din häst helt "instängd" så kan du kanske pröva att bara täcka för runt omkring krubban, så att hon får ett hörn där hon kan äta/vara ifred? Då kan hon ju välja om hon vill umgås med grannarna eller vara i sin fredade zon. Många hästar blir mycket lugnare och mer avspända av att inte behöva känna att de måste försvara sitt revir/sin mat hela tiden.

Det behöver inte direkt vara någon kärlek inblandad i "hatkärleken" din häst visar gentemot sin granne. Om hon känner att han är ett hot så "måste" hon ju stå där och försvara sin box...

Det är väldigt svårt att få bort sånt bettende på en äldre häst så du kan nog lugnt skruv ai en planka.
Risken fins ju att hon lär sina boxgrannar samma olater..

Liknande trådar

G
Träning hej! jag efterlyser idéer och tips på hur man kan hjälpa hästen att aktivera sig själv när den står inne vid tex dåligt väder eller... 2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: SockerSara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31