Bukefalos 28 år!

Hotspot och annat kli?!

V

valcas

Nu behöver jag eran hjälp här, kära bukefalister:)

Har en rottis hane på 11månader, som för drygt en månad sedan fick ett sk. hotspot, och kliade upp ett ganska stort område under örat på en väldigt kort tid (ett par dagar) och fick även på det stället ett rejält "köttigt" sår.
Jag spritade och lade på kortison salva och tog honom givetvis till veterinären direkt efter helgen. Veterinär gav recept på antibiotika tabletter och en annan kortison salva. Detta område läkte på bara någon vecka och är nu täckt med (tunnt) hårlager igen.

Problemet är; att han kliar sig ganska mycket över hela kroppen numera och jag kan inte riktigt förstå varför? På ett par stället har han fått små "buppar", men för övrigt är han fin i pälsen bara det att han kliar sig. Jag försöker lägga på kortisonsalva där jag ser att det finns något att lägga på men som sagt på de flesta ställena blir det inte äns utbuktningar. Han kliar sig verkligen inte hysteriskt, han verkar inte vara direkt irriterad. Men han kliar sig dock, relativt ofta.

-Kan det vara fodret? (Ska testa köpa annat foder nästa inköp)
-Kan det vara fuktexem? (Han badar aldrig, men luftfuktigheten kanske?)
-Någon annan allergi?​

Han äter just nu Pedigree complete junior foder.
Ska jag bada hela honom med typ lactacysd och se till att han torkar ordentligt?

Någon som känner igen sig? Vet. sa att det är relativt vanligt på hundar med så kort, tät päls att de blir för varma på sommaren.. är det så? Tacksam för råd:bow:
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

rävskabb kan det vara. Börjar ofta bakom öroen.
fukt exem kan det vara, kommer inte för att de badar , kommer ändå.
Finns spesiellt schampo om de har rävskab .
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Ett annat alternativ det kan vara är allergi mot schampot. Prova att bada honom i oparfymerat schampo. Det kan tänkas att han behöver antibiotika för att bli av med bupparna.

Med tanke på hans ålder kan det även vara så kallade ungdomsfinnar. Ingen av mina hundar har haft det, så jag vet inte om det kliar.

Brukar ni rasta i skogen? Det är väldigt mycket knott i år och de sticker för glatta livet. Och kliar gör det sen i minst 2-3 dagar, och små buppar blir det.
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Svaret är väl eg ja på alla dina frågor. Det kan vara fodret, det kan vara fukteksem och det kan vara någon annan allergi.

De kan få hot spots i samband med allergi.

Jag skulle inte smeta kortisonsalva på förändringarna. Dels är kortison hudförtunnande, sen så är vissa förändringar rent olämpliga att smörja kortison på.

Så bada i milt oparfymerat shampoo ( t ex lactacyd), föna honom gärna torr, och se om det hjälper. Om inte så endera prova byt foder själv, eller ta den 'kortare' och snabbare vägen och ta veterinär direkt som kan ta prover.

Det kan ju också vara så att antibiotikan han fick inte riktigt tog allt, osv osv.
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Prova schampot Epi-soothe. Finns att köpa hos vet.
Det innehåller havremjöl och är mjukgörande, klådstillande och pälsen blir superfin. Luktar även supergott
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Okej, tack för alla svaren!

Jag kan förtydliga med att jag hittills endast badat honom med lactacyd,på de mest utsatta området.

Men jag ska testa tvätta hela honom med det en gång, samt testa byta foder:) Blir det inte bättre får vi åka till veterinär med honom igen och ta prover!

Han motioneras mycket i skog, men det är inte så knottigt och myggigt här, det mesta blåser bort från havet skulle jag vilja säga:) Så det verkar konstigt om det är någon reaktion mot knott, men man ska ju aldrig säga aldrig..

Nu står ett bad först på listan iallafall!:bow:
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

När en så ung hund får problem med kli bör man följa upp saken. Wisst kan han ha haft oturen att ha fått ett fukteksem (=hot spot) pga bad eller liknande, men mycket ofta finns det en bakomliggande orsak. En gång är ingen gång, säger man ju, men när du sedan skriwer att hunden har generellt ökad klåda och dessutom utslag i huden så är det besök hos weterinär som gäller. Kollades öronen i samband med besöket förfukteksemet?

Sannolikt är det en och samma orsak till fukteksemet, blupparna och klådan. Listar man de wanligaste orsakerna så slåss allergier med ektoparasiter (loppor, löss, räwskabb m fl) om förstaplatsen. Både foderallergier och atopier (allergi mot ämnen i luften, pollen, kwalster och sånt) brukar debutera i ung ålder så risken är förstås stor. Det finns förstås andra anledningar också, som hormonella rubbningar mm, men det får du ta med din wet.

Kanske skulle ni komma runt problemet genom att byta till ett bra foder. Märkligt många foderallergiker står på foder som Pedigree, Doggy, "den där gula på lantmännen" och annat elände. Ska du byta utan att konsultera weterinär så kör på Hills Sensitiwe Skin eller Royals Skin Support. Det senare finns endast hos wettar, medan det förstnämnda äwen finns i djuraffären.

Fortsätter problemen bör du söka hjälp.

Lycka till!

OCh för säkerhetsskull; om man matar jycken med Änglamark eller så, och det funkar - fine. Men får man problem aw något slag, ffa mage och hud, bör man wara snabb med att misstänka fodret.
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

min svägerskas hund , började klia sig herrom dagen , det visade sig at hon hade bränt sig på brännässlor. det va besvärligt för hunden
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Men wisst, myggbett kliar ju också! Men nässlor brukar inte ge upphow till långwariga problem med de symptom ts beskriwer.
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

Men wisst, myggbett kliar ju också! Men nässlor brukar inte ge upphow till långwariga problem med de symptom ts beskriwer.

Jo i detta fallet gav det verkligen hemska bulder o svullnader.
Hon kanske va överkänslig. Men hon va ny ryckt i pälsen också . Kan varit det .
 
Sv: Hotspot och annat kli?!

min hund får hotspot så fort hon blir blöt vid halsen och då får hon hotspot bara vid halsen så nu till sommaren ska jag trimma hennes hals hår så att det inte är så tätt :idea: så hon kan bada då hon riktigt Älskar att bada och simma på sommaren :p
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp