Hov som växer utanför skon.

Dessie2010

Trådstartare
Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor och på en av framhovarna har hoven börjat växa utanför skon. Vi har länge försökt få tag i en hovslagare, men vi har inte hittat någon med ledig tid. Men en bekant kommer och skor ponnyn om ett par dagar. Min fråga är, är det farligt att hoven börjar växa utanför skon? Den har bara växt ut lite längst bak.. men jag är ändå orolig. Borde vi ta loss hela skon eller funkar det ett par dagar? Tacksam för svar🙏🏻
 
(ingen hovslagare) kommer hon och skor om ett par dagar tror jag inte det gör någon större skada o ha kvar skon. Sen gör det nog ingen skada att ta av skon heller om han inte ömmar av o gå barfota. Har de bara växt ut lite så är det lugnt, inget farligt för ponnyns del
 
Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor och på en av framhovarna har hoven börjat växa utanför skon. Vi har länge försökt få tag i en hovslagare, men vi har inte hittat någon med ledig tid. Men en bekant kommer och skor ponnyn om ett par dagar. Min fråga är, är det farligt att hoven börjar växa utanför skon? Den har bara växt ut lite längst bak.. men jag är ändå orolig. Borde vi ta loss hela skon eller funkar det ett par dagar? Tacksam för svar🙏🏻
Det är ganska vanligt att hovarna växer snabbare på sommarhalvåret vilket gör att många har kortare intervall på sommaren.
 
Är du orolig att det hakar i och spricker kan du raspa ner det som är utanför. Hovslagaren kommer så snart så det avraspade försvinner troligast när hästen verkas.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp