hovarna på sommaren

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Islandstjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 895
I

Islandstjej

hej

hur ska jag sköta hovarna på mitt islandsto ,dom blir ju torra och slitna på sommaren ,ska man göra det på vintern och sommar eller hus ska man sköta dom?

Sv: hovarna på sommaren

Ge bioton året om (tar ett tag innan det ger effekt), det ger starka hovar. Sommaryid kan du smörja in hovarna med fodertran (fråga på lantmännen det vet vad det är), det torkar inte ut hovarna som många hovmedel annars gör och hjälper till att hålla hovarna starka.
Annars är det bästa att helt enkelt ha en riktigt bra hovslagare, skor man hästen bra så blir det mindre sprickor och strålen arbetar bättre=bättre cirkulation=bättre hovkvalite.

Man sköter hästens hovar på samma sätt året runt, min erfarenhet är dock att verkning/skoning kan komma att behövas oftare sommartid.
Biotin är ett B-vitamin, detta producerar hästen själv med rätt foder. Alltså en ganska onödig kostnad.

Precis som BOJ skriver kan det vara så att man behöver kalla på hovisen lite oftare på sommaren.

Vår pålle rids barfota men trots det måste hovarna verkas oftare på sommaren för de växer verkligen som ogräs och tillväxten är större än slitaget :)

mm min shettis gick barfota ,då vi vekade henne ,jätte ofta växer som in i ;) det är kul med positiva skrivare

Jag (läs vi) har fyra isisar och ingenting speciellt görs med deras hovar på sommaren.

ok,då har ni tur ,hekla har torra hovar..........tråkigt :cry:

Hovarnas kvalitet beror på det underlag hästen går på, dvs har din häst haft torra hovar förr hos sin gamla ägare, innebär det inte per automatik att detta sker nu. Det underlag din häst går på nu under sommaren, kanske bidrar till att hornet behåller sin fuktighet bättre.

Liknande trådar

Hästvård Förra sommaren rasade ena hoven på unghästen och sedan dess har han lätt fått inpackningar i bärranden. Nu är allt bra förutom ett hål...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 494
Hästvård Hej, hur gör ni? Polstrar ni alltid då ni lägger om ett sår på benet som det ska vara klibb-linda runt?
Svar
4
· Visningar
378
Senast: lytesout95
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
28
· Visningar
1 938
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31