Bukefalos 28 år!

Hovbens sänkning

J

JusticeGirl

Nu går jag i valet och kvalet..

Funderar på att låta min älskade prinsessa få springa på dom evigt gröna ängarna..:cry:

Kan börja med att den 5 juni 2010 så fick tösen min fång, Hon hade så hemskt ont och låg och kved :cry: Hon blev så småningom bättre, men hela hösten, vintern så har hon gått och haft div problem, varit öm i hovarna, och min dåvarande hovslagare sa att hon fått hovbölder. Efter ett tag fick jag tag på en hovslagare som gav henne bättre hovvård och dessutom skor. Efter ett par månader tyckte vi att hon inte ska behöva skor, eftersom jag inte rider henne på hårt underlag utan bara i skogen och jag hade precis kommit igång med ridningen därför skritta jag bara med henne.

Var inne på kliniken i fredags och gjorde MR.. Då hon varit kraftigt halt till och från i några veckors tid. Jag funderade på om hon fått en hovböld(vilket det visade sig att hon även hade i vf) Men då hovslagaren och DV inte hittade något direkt, så beslutade vi att åka till kliniken..

Väl inne på kliniken så visade röntgenbilderna att min älskade tös fått hovbens sänkning på båda fram på ena är det 2 mm till att hovbenet ska gå igenom sulan, och på den andra är det 4 mm till att hovbenet ska gå igenom sulan. Nu tog dom bara bilder på fram, men misstänker att hon även fått sänkning på båda bak också.:(

Vet sa att dom dömer mig inte om jag ville besluta att ta bort henne på plats. Men om jag ville så kunde dom gipsa hovarna för att se om det underlättade för henne. Och gör det det kunde vi komma tillbaks om 2 veckor och se om hon kan få en tjockare sula, och med hjälp av special skor och extra sula, kanske hon kan gå som promenad/sällskaps häst. Men eftersom hon har fången så vill jag inte låta henne gå i gräshage, med risken att hon blir dålig.
Så jag känner lite vad är det för liv för en häst att bara få gå i en liten ruta utan gräs och andra växter..
Hon som älskar att springa måste nu bara ta det lugnt.

Det svåra nu är att jag känner mig så hemskt förtvivlad på hur jag ska göra, för på ett sätt känns det som om jag sviker henne om jag väljer att ta bort henne, för tänk.. tänk om hon skulle bli bra?
Men samtidigt känns det bara grymt och själviskt av mig att ha henne kvar om hon får ännu ondare :cry:

Varför ska det vara så svårt, och det känns som att jag måste bestämma mig snart, helt den här veckan, helt innan onsdag, så jag hinner ringa runt och fixa med allt som ska fixas innan det är dags..

Men hur ska jag kunna leva utan min prinsessa? Hon är 13 år och hon har funnits i mitt liv sen hon var 4.
Känns som jag gjort allt för att hon ska bli bra, men det har bara blivit värre :cry:

Nån som har några bra råd?

Jag vet hur forum kan fungera ibland, och en del kan komma med lite elakare kommentarer, jag ber er snälla undvika sånt, då det här är jobbigt nog :(
 
Sv: Hovbens sänkning

Har stått inför samma beslut. 3 mm hade vi på märren. Vi bokade tid för avlivning direkt, veterinären var väldigt tydlig med vilket lidande hästen utsattes för, och hur stora problem framtiden bar med sig (specialbeslag, tveksam/dyster prognos).

Visst går det att få bättre med specialbeslag, sulor och konstant passning. Men är det verkligen ett hästliv? För oss var svaret nej, och beslutet var därför lätt för oss. Det du berättar om en häst som ligger och kvider av smärta - usch, jag ryser.

Lycka till hur du än beslutar att göra.
 
Sv: Hovbens sänkning

Ja, vist är det hemskt. Hade jag försått bättre då hade jag tagit bort henne på en gång då. Men veterinären jag hade gav henne en chans och hon blev bättre.

Känns bara så sjukt svårt, har aldrig behövt ta ett sånt här beslut.

När jag tittar på henne ser hon ut att må bra, hon är pigg och glad, visar stort intresse för maten hon får.

Är bara så rädd att fatta fel beslut, men just nu känns det bästa att ta slut på hennes lidande.
 
Sv: Hovbens sänkning

Jag förstår hur det känns, jag har varit i en liknande situation :cry:
Mitt beslut grundade sig på att ingen häst ska behöva ha ont av att gå i hagen, det hade min trots att hon vilat 1.5 år så jag hade inget val.
Det var hemsk, jag kände att jag svek min bästa vän. Hon som alltid funnits där för mig..
Jag vet nu att jag inte svek henne, jag gav henne ett värdigt avslut. En häst ska inte behöva plågas i år efter år för att ägaren inte kan släppa taget, jag har sett en sån häst och det stack i hjärtat då jag mötte hennes blick.
Ingen kan säga vad du ska göra, det beslutet måste du ta. Kanske din veterinär kan ta en diskussion med dig om för- och nackdelar med att behålla hästen?
Min häst sprang fint och lyckligt i hagen, inte en antydan till hälta! Förrän veterinären böjde henne inför igångsättningen.. Aldrig har jag sett en så halt häst :cry:
Så nog kan de luras..
Sista veckan i väntan på "trotjänar avlivningen" så gick hon på smärtstillande och vilken skillnad! Hon blev unghäst på nytt!
Det var det som kändes allra värst för mig, att hon hade dolt sin smärta så länge.. Att jag inte sett.. Inte förstått..
Man vill så gärna rädda sin bästa vän (mest för sin egen skull..)

Många kramar till dig i detta svåra beslut
 
Sv: Hovbens sänkning

Usch så hemskt. Ingen förstår bandet mellan en häst och dess ägare. Sänder dig en stärkande kram.
 
Sv: Hovbens sänkning

Jag beklagar verkligen.

Jag kan nog ge dig några råd, men jag stod inför samma hemska val för en månad sedan.

Min fina häst fick fång i mitten av mars och hade hovbenssänkning på båda fram.
När hon sedan fick ett återfall så valde jag att låta henne komma till de andra änglarna.
Det var fasansfullt att ta beslutet men idag vet jag att det var rätt beslut.
För oss.


Stort lycka till och jag sänder en stoor styrkekram till dig för det behöver man när man är i din situation.

MonikaH
 
Sv: Hovbens sänkning

Mitt sto jag hade övertagit från min bästa vän hade också sänkningar efter fången,nu vet jag dock inte hur mycket,men vet att det var mest på höger fram,hon hade sulor fram året runt.

I december fick hon dock avsluta sina dagar,hon hade haltat till och från hela hösten,och det var en sån stress för mig varje dag att fundera på om hon var ok,hade hon ont,hur mår hon nu? Det första man gjorde när man kom till stallet var att känna efter puls och värme,man fixade och donade med allt!

Vintern kom och hon fick styltor av snön,då började hon bli riktigt dålig igen. Gick inte att köra i transporten,för verenda kurva höll hon på att ramla omkull i,trots att man nästan parkerade i kurvorna,då visste man att hon hade ont!

Vi beslutade att ta bort henne tillsammans jag och "ägaren",jag hade inget behov av att rida hårt varje dag,utan då ville jag bara lunka i skogen ett par ggr i veckan,så hon hade ju passat utmärkt till det i början,men som sagt så blev hon sämmre,hon hade ont bara av att stå i hagen,och då är det verkligen dags,trots att det kändes som om hjärtat skulle brista!

När allt var klart så kände man att man verkligen tagit rätt beslut,hon hade sett så fridfull ut sa ägaren (jag var inte med in),nu kan hon springa i trapalanda och äta precis hur mycket gräs hon vill hela dagarna! :love:

Det är ditt beslut,men jag skulle valt att ta bort,det som kan gå är att ha henne till promenadridning något år kanske (om du har tur) men det beror på hur du själv är som person,som sagt var jag bara orolig över att hon hade ont,och kunde aldrig riktigt slappna av...
 
Sv: Hovbens sänkning

Det går som regel att få hästar att bli bra även med ditt scenario- om man vill. Det är ju väldigt mkt man måste tänka på som fånghästägare.

Gräset kan den vara utan, bara den får mat.
Jag har sett stora halvblod blivit bra från grava sänkningar när sulan varit perforerad, men det gäller att vara konsekvent- att få rätt råd oxå.

Jag valde att åka till Strömsholm med min o det beslutet har jag inte ångrat- nu 6 år senare. Hästen är nu 20 o går bättre än någonsin. Har haft den i 19 år.
allt handlar om huruvida du orkar. Djurskyddet tänker dina veterinärer på.
 
Sv: Hovbens sänkning

Ja, den ständiga oron har gjort att även jag mår jätte dåligt, jag lider med min lilla tjej.

Jag pratade precis med veterinären och hon står helt bakom mitt beslut att låta henne få vandra vidare.

Jag känner mig just nu som ett monster.. Men vet att i slut ändan är det det bästa. Hon ska inte behöva lida mer.

Jag har ju trott att hon bara har varit stel, och därför stapplat fram. Men det är ju för att hon har haft ont:cry:

Min älskade snorpa!! Förstår inte hur jag ska kunna leva utan henne. 9 underbara år har hon funnits vid min sida!

På fredag (8/7) så är det dessutom ett år sen min gammelgubbe somna in, av sig själv i hagen 28 år gammal. Honom hade jag haft 14 fina år. Och saknar honom fortfarande. Men känner att han kommer ta emot lilltjejen när hon kommer!
 
Sv: Hovbens sänkning

Håller med Axel.

Det GÅR att rehablitera, det går tom att rehab fall där hovbenet penetrerat. Hoven är väldigt bra på att fixa till sig om man ger den rätt förutsätningar. Men det krävs tid och kunskap.

Att sätta på skor och tjocka sulor är bara dumt, visst det kanske hjälper för stunden men hovbenen kommer fortsätta vara mm från att gå igenom. Hoven måste ändras med verkning enligt hovbenens nuvarande läge. Skaffa en hovslagare/trimmare som kan och använd boots med mjuka sulor i för att skydda hovarna.

Tips, googla, finns hur mkt info som helst om att rehabilitera fånghästar. Det är INTE hopplöst.
 
Sv: Hovbens sänkning

på ett sätt känns det som om jag sviker henne om jag väljer att ta bort henne, för tänk.. tänk om hon skulle bli bra?
Men samtidigt känns det bara grymt och själviskt av mig att ha henne kvar om hon får ännu ondare :cry:

Allt detta är lätt för mig att säga eftersom det inte är min häst och jag känner inte för henne som du gör. Men såhär tänker jag: Din häst har en allvarlig och smärtsam diagnos och kan i bästa fall bli såpass smärtfri att hon fungerar som promenadhäst. Kanske just denna häst är värd med för dig än hundra andra hästar men: var det det här du ville när du skaffade häst?

Att leva med häst är ofta ett stort åtagande i tid och pengar. Man offrar andra saker. Man längtar och drömmer och tror. Vad du längtar och drömmer och tror vet inte jag. Men jag tycker inte det är orimligt att man väger in det när man tar sitt beslut.

Hästen lägger ingen värdering i om livet ska vara långt eller kort. Den har rätt att ställa ett absolut krav på dig: den ska inte behöva leva med smärta. Den ska kunna leva ett naturligt hästliv. Göra det hästar gör.

Jag kan inte bedöma om det är som några skrivit i tråden att din häst kan rehabiliteras, och i så fall till vad. Hade det varit min häst så hade jag tagit bort den. Jag hade haft svårare med mitt samvete om jag behöll hästen vid liv för ett liv som inte var riktigt det hästliv jag önskar för min vän. Och inte det hästliv jag önskar för mig själv. Jag tycker inte man behöver ha dåligt samvete för att man väger in det. Som sagt, det är inget självändamål att hålla liv i alla hästar maximalt länge.
 
Sv: Hovbens sänkning

Fint skrivet:-).

Jag tror att ingen kan säga vad som är rätt Justice Girl. Visst, det kan gå att rehabilitera - om man har rätt förutsättningar, vilket inte så många kanske har, rätt hovslagare, rätt uppstallning, rätt allting.

När man har gjort en sådan rehabilitering frågar man sig skulle jag göra om det igen och ärligt talat; det vete sjutton. Det är oerhört mycket slit, mycket pengar och framför allt mycket oro och mitt i allt detta vet man inte om det går vägen.

Vad Du än gör så är det rätt och är det imorgon som gäller så blir det så. Du är inte den första, inte heller den sista, vilket kan vara en tröst när man står för stort beslut. Inte för att det gör Ditt beslut mindre, men Du är inte ensam och ibland kan det vara en tröst i sig.
 
Sv: Hovbens sänkning

Som jag skrev tidigare så har jag beslutat att ta bort henne, jag kan inte bara vara så självisk att jag bara vill ha kvar henne för min egen skull.

Jag är oerhört tacksam för alla´s kommentarer.

Nästa vecka kommer vet ut, och då får hon vandra upp till min andra pålle, och till hennes fd ägare (jag ärvde hästen efter honom) i himlen

Mitt namn här på bukefalos är min häst´s namn. Min fina älskade Justice Girl "Jussan"
 
Sv: Hovbens sänkning

Jag tycker du gör rätt, du känner din häst bäst och vet omständigheterna.

Det är tufft att vara djurägare när det kommer till det svåraste beslutet.
 
Sv: Hovbens sänkning

Ja, visst är det tufft. Helt klart den mörkaste sidan med att ha djur.

Men jag får så hemskt mycket stöd av både okända och familj/vänner, Så nog ska jag klara av det här med.

Väntar nu på att min veterinär ska ringa upp, så vi kan få en tid. Jag tror att det kommer bli på onsdag.
 
Sv: Hovbens sänkning

Min arab fick drabbades också för några år sedan och jag valde också att åka till Strömsholm. Bodde vid den tiden i Hudiksvall.
Hemma på kliniken tyckte samtliga tillfrågade veterinärer att jag borde ta bort honom direkt för att han skulle slippa lida.
Dock känner jag min häst som väldigt psykiskt stark och han har en stark livsvilja, så jag drog ner honom till Strömsholm och fick där beskedet att hans rotation inte alls var särskilt allvarlig och där påbörjade vi behandlingen. Gjorde totalt fyra resor med honom och efter några månader var han helt ohalt. Idag tränas han och tävlas utan några som helst problem.
Tackar Gud för att jag inte valde det första alternativet!

Däremot dömer jag ingen som väljer att ta bort sin häst, vad det bästa är att göra är ju olika från fall till fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 513
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 196
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp