Hovbenssänking

Sv: Hovbenssänking

Det är min erfarenhet också... Dessutom har de i vissa fall helt olika syn på ett problem. Jag hade en ridhäst med pålagringar som jag febrilt försökte rädda livet på, skickade plåtarna till tre av sveriges största kliniker. Två sa "ta bort den" den tredje sa "det där kan vi operera"... sen är det ju som sagt en fråga om vad försäkringsbolaget tycker och prognos kontra vad hästen är värd. Men aldrig att jag skulle låta en Vet döma ut min häst utan flera omdömen och innan jag visste att jag verkligen gjort ALLT. Det är lite annorlunda med travhästar för de har inte alls samma försäkringsskydd så där blir det också en ekonomisk fråga.

Senast ändrad:

Det var faktiskt väldigt märkligt! Eftersom det inte finns NÅN försäkring på marknaden som täcker ledinflammationer och förslitningsskador på travhästar så skulle jag tro att försäkringsbolagen skiter högaktningsfullt i om klinikerna mjölkar hästägarna på pengar...
Sen att kotledsinflammation är en "lätt" diagnos på en travhäst är en annan femma. Och då är vi ju där igen, Vet väljer att spruta kotleden om och om igen och det blir upp till hästägaren att leta bakomliggande problem...

ja detta gällde ju då inte just travhästar utan faktumet att just den kliniken (som även tar emot andra hästar :D) hade en 40% ökning på diagnos kotledsinflammation just på fall från den kliniken, så försäkringsbolaget reagerade och ville ha en utredning av hur man ställer diagnos eller hur noggrant man utreder hästen.

Men den statistiken stärker väl isf bara mitt påstående att veterinärerna inte alltid är särskilt benägna att leta på djupet??

Tyvärr så går ju inte travarna att "helförsäkra" även om man skulle vara beredd att betala skyhöga premier så när man står med en utdömd travare kan det vara en ekonomisk fråga att kunna utreda hela hästen från mule till svans eller kosta på en dyr operation. Hade jag en (vilket jag också hade när jag höll på med ridhästar) vet vård försäkrad ridhäst skulle jag INTE lita på en veterinärs omdöme utan utnyttja min försäkring till max och göra ALLT för att få hästen att kunna fungera som ridhäst. Sen kanske det i slutändan inte går ändå och man får ge upp men om man betalat dyra premier för en försäkring varför då inte utnyttja den? Förutsatt förstås att man inte orsakar hästen onödigt lidande men det var ju inte fallet med TS häst...

Jag åkte oxå till en ATG klinik och fick min häst utdömd på en endaste röntgen plåt. Lätt som en plätt....

Det var ett år sedan och hon lever fortfarande, men tävlas inte utan går som hobbyhäst och är INTE halt.

Jag har sökt efter alternativ överallt och gjort massor av olika saker för att hon ska bli så bra som möjligt.

1. Tagit av skorna och trimmat enl. Martha Olivos hoof standard, hon har varit hovslagare i 23 år innan hon gick över till att trimma utan beslag.

2. Mineral och vitamin tillskott beroende på vilken brist hästen har. Analysera jorden hon betar på, analysera grovfodret och gör en håranalys. Så vet du med all säkerhet, då kan ingen komma och slå dig på fingrarna. Besserwissrar finns det gott om även veterinärer.

3. Alternativa metoder såsom massage, laser etc. Min häst älskar massage så det får hon när hon behöver och vill.

4. Promenader på hårt underlag.

Detta är bara några saker som jag själv gjort för att jag inte hade lust att ta bort min vän. Jag har även bett andra veterinärer om åsikter och fått andra svar så därför letade jag vidare.

Lycka till och lyssna på din häst.
Mirja

Jag hade inte valt att avla på en häst med detta problem. En bekant provade avla på en häst med hovbensrotation (steget före sänkning) vilket slutade i belastningsfång då hon fick väldigt ont när hon blev tyngre och ett blodbad i boxen då de fick ta bort stoet och försöka göra kejsarsnitt för att få ut fölet. Det dog det med.
De sänkningar och rotationer jag har erfarenhet av har alla varit foderrelaterade, men de har inte alla visat extremt tydliga fångsymptom.
Sedan det här med att en häst är smärtfri, har hästen reaktioner vid böjprov så betyder det att hästen känner smärta i de situationerna (maximal belastning). Även om en häst för ögat ser ut att vara smärtfri i hagen kan den ändå känna sig begränsad eftersom det gör ont att göra vissa "rörelser".
Visst kan du fara till en annan klinik för en annan åsikt men personligen hade jag tagit bort hästen när det gått så långt som till hovbenssänkningar. Skulle du försöka rehabilitera bort (om det överhuvudtaget går) detta vill jag råda dig att inte sätta föl så länge hon har sänkningen.

*KL*

Jag tycker som en del övriga att du ska åka till ytterligare en klinik och röntga och få deras utlåtande innan du tar ngt beslut.

Tack för alla svar :bow: , ska försöka svara på samtliga.

Varför jag inte tar till mig veterinärens råd är för att jag tyckte att min häst blev utdömd väldigt lätt. Det var tydligen inte ens säkert att hovbenssänkningen inte var orsaken till hälta, plus att veterinären antog att hon inte skulle bli fri från hältan, eftersom hon nu har blivit halt igen ett år efter förra hältan (Krånglig mening, säg till om ni inte förstår). Det vore ju en annan sak om hon kom in för femte gången.
Denna hälta kan ju bero på massor av saker; felridning, dåligt underlag, fel utrustning samt att hon inte var tillräckligt frisk förra gången hon friskförklarades. Det sista tror jag kan vara en möjlig faktor, då veterinären inte ens gjorde böjprov på henne då hon blev friskförklarad.
Att jag sedan har erfarenhet av förtidiga utdömningar samt att jag har hört om en del konstiga utdömningar gör att jag tvivlar på min veterinär.

Problemet med EN DEL (absolut inte alla) veterinärer idag är att de bara behandlar symptomet, utan att ta reda på varför hästen har blivit som den blev och vad man ska göra åt saken.
Därför tänkte jag ta ut ET för att kolla igenom hästen.

Min nuvarande hovslagare kan jag inte diskutera med så mycket, då hn är hovis på kliniken jag besöker, alltså ett sammarbete mellan min vet. och hovslagare.
Dock har jag snackat med 2 st andra hovslagare. Den ena rådde till att ta ut ET, dock sa denna att hovsänkningen inte går i arv, samt att hästens benställning var helt OK, om man jämför med andra fullblod som går i avel.
Den andra hovslagaren (samt väldigt verkam inom galoppen) dömde ut veterinären och påstod att denna snackade "skit". Även denna påstod att hästen exteriös samt hovsänkning inte var något problem i avels syn.
Ska höra med en tredje hovslagare så snart som möjligt.

Just nu äter hästen Enzion som tillskott, då hovarna inte har varit de snabbaste på att växa.
Att ta av skona på denna häst är nog ingen ideé, då hon antagligen kommer bryta sönder dem och dessutom ömma kraftigt.

Ska även ta kontakt med massören igen och höra vad denna säger.

Tack igen för alla svar :bow: , jag skulle gärna vilja höra fler åsikter.. :)

Senast ändrad:

Problemet som jag ser det här är inte att hästen har kotledsinflammationer, där är det sällan problem att komma åt orsaken. Att ta ut et för att se om det finns låsningar är väl bara positivt, man bör också se över sin egen ridning och på vilka underlag man rider på - många gånger är det ridning på för mjuka underlag med en häst som går på framdelen som framkallar inflammationer.
Det som är problemet här är att det faktiskt finns röntgenförändringar.
Jag skulle definitivt ta hovslagarnas utsago med en nypa salt, även om inte hovbenssänkningen går i arv (vilket inte jag skulle våga uttala mig kategoriskt om- är hovbenssänkningen ett symptom på en foderrelaterad fång finns säkerligen en viss ärftlighet ifråga om mag och tarm) kan som sagt belastningsfång (vid avel) ge fruktansvärda smärtor.
Angående den exteriöra benställningen tycker jag att du ska lägga in en bild här på forumet- det finns många som är duktiga exteriört som kan ge åsikter.
Jag hoppas på en snabb och lyckad rehabilitering för ditt sto men du bör beräkna 1 till 1,5 år innan hovkapseln helt bytts ut. Det är också viktigt att verka efter plåtarna om det har roterat bakåt och successivt korta hoven så att det kommer i linje igen. Lycka till!

Tack för dina svar :bow: .
Absolut ska jag vänta tills hovbenet är normalt innan någon avel sätts igång.
Självklart bör jag ta hovslagarnas råd med en nya salt, men varför inte även ta veterinärens råd med en nypa salt (vilket jag redan gör)? Känner själv att det hela behandlas lite oseriöst av kliniken.
Det är just därför jag vill rådfråga en annan veterinär och även låta denna behandla hästen, då hovslagarnas råd och veterinärens råd pratar emot varandra.

Har tyvärr inga nya bra bilder, slänger in två gamla, den ena togs för lite mer än 1 år sedan, då hon var behandlad för första gången. Den andra var i oktober då hon bara blev skrittad och börjat bli skodd av klinikhovisen. Jag tycker själv att hennes bakben/del har blivit förvårnadsvärt mycket stabilare. Men jag har ju tyvärr ingen bild att jämföra med.

Stina101.jpg

IMGP1712.jpg

seifur1 : Tack för artikeln, ska läsa igenom den snarast

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 251
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 115
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka