Sv: Hovbenssänking
Tack för alla svar

, ska försöka svara på samtliga.
Varför jag inte tar till mig veterinärens råd är för att jag tyckte att min häst blev utdömd väldigt lätt. Det var tydligen inte ens säkert att hovbenssänkningen inte var orsaken till hälta, plus att veterinären antog att hon inte skulle bli fri från hältan, eftersom hon nu har blivit halt igen ett år efter förra hältan (Krånglig mening, säg till om ni inte förstår). Det vore ju en annan sak om hon kom in för femte gången.
Denna hälta kan ju bero på massor av saker; felridning, dåligt underlag, fel utrustning samt att hon inte var tillräckligt frisk förra gången hon friskförklarades. Det sista tror jag kan vara en möjlig faktor, då veterinären inte ens gjorde böjprov på henne då hon blev friskförklarad.
Att jag sedan har erfarenhet av förtidiga utdömningar samt att jag har hört om en del konstiga utdömningar gör att jag tvivlar på min veterinär.
Problemet med EN DEL (absolut inte alla) veterinärer idag är att de bara behandlar symptomet, utan att ta reda på varför hästen har blivit som den blev och vad man ska göra åt saken.
Därför tänkte jag ta ut ET för att kolla igenom hästen.
Min nuvarande hovslagare kan jag inte diskutera med så mycket, då hn är hovis på kliniken jag besöker, alltså ett sammarbete mellan min vet. och hovslagare.
Dock har jag snackat med 2 st andra hovslagare. Den ena rådde till att ta ut ET, dock sa denna att hovsänkningen inte går i arv, samt att hästens benställning var helt OK, om man jämför med andra fullblod som går i avel.
Den andra hovslagaren (samt väldigt verkam inom galoppen) dömde ut veterinären och påstod att denna snackade "skit". Även denna påstod att hästen exteriös samt hovsänkning inte var något problem i avels syn.
Ska höra med en tredje hovslagare så snart som möjligt.
Just nu äter hästen Enzion som tillskott, då hovarna inte har varit de snabbaste på att växa.
Att ta av skona på denna häst är nog ingen ideé, då hon antagligen kommer bryta sönder dem och dessutom ömma kraftigt.
Ska även ta kontakt med massören igen och höra vad denna säger.
Tack igen för alla svar

, jag skulle gärna vilja höra fler åsikter..