*Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

Sv: *Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

Jag tycker inte att du ska få panik över dessa bilder. Och absolut inte när hovslagaren endast skott din häst en gång.

Nu vet jag inte hur hästarnas hovar såg ut före du bytte hovslagare, eller hur ofta du skor dina hästar? Att hovarna är lite utflutna på första hästen kan ju bero antingen på att hovarna blivit verkade för sällan, eller för lite. Inte nödvändigt vis beroende på din nya hosvlagare. Man kan inte verka hur mycket som helst på en och samma gång, och inte heller raspa bort hur mycket som helst av en utflytning, om man vill ha någon hovvägg kvar att sömma i... Om en eller två skoperioder kan alltså detta problem vara helt löst! Fråga din hovslagare om utflytningarna, och be "hennom" förklara hur h*n löser detta...

Såg att någon påpekat sömraden, och nu är det ju som så att det inte har någon betydlese rent praktiskt om sömraden inte är helt rak. Sitter sömmen för långt ned är det klart lättare för hästen att trampa av sig skon. Det kan också finnas större risk att sömsticka om sömmen sitter högt, men det kommer inte 5 veckor efter skoningen, utan snarare direkt vid påslaget..

Ang. trakterna så tycker jag återigen att det lutar åt att hästarna är verkade antingen med för långa mellanrum, eller av den förra hovslagaren för lite?? Återigen så kan inte din nya hosvlagare verka ned hovarna hur mycket som helst på samma gång, så även detta går att åtgärda. Vissa hästars benställning kräver dock en högre trakt, kortare/längre tå, osv osv, så du bör helt enkelt fråga om detta och inte ta till dig för mycket av vad outbildade säger..
Vissa hästar har helt enkelt inte den "standardhov" som många söker heller, utan man får efter hovens konstruktion och utseende avgöra hur den ska verkas och skos. Inte minst pga dina hästars olika problem i ben och hovar...

Hoppas det ordnar sig!!

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: Mint
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 975
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 741
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31