Hovböld trots flytsulor?

Nymeria

Trådstartare
Min häst som är 15 år har väldigt dåliga hovar (han är 50% fullblod vilket kanske har något med det att göra), han är sulöm, har väldigt tunna hovväggar och dålig kvalité på hovarna. Han blir öm om han har fel skor t.ex. Det är bara En hovslagare av alla de jag har testat som kan sko honom utan att göra honom halt eller öm eller sömsticka honom, och den hovslagaren har skott honom större delen av tiden sen han var 7 år, otroligt skicklig hovslagare.

Nu till problemet: Tisdagen den 12 augusti skodde jag honom hos kliniken där hovslagaren jobbar, då fick han flytsulor på båda framskorna. Efter det så har jag ridit honom varje dag i 2 veckor (inte hårt, några dagar har han bara skrittat men vill poängtera att jag har känt hur han har gått varje dag sen skoningen) och han har gått helt normalt. Så fick han vila i tisdags, blev ingen ridning den dagen, och igår när jag skulle rida så tyckte jag direkt när jag hoppade upp att han satte ner höger fram på ett konstigt sätt, så jag tog några travsteg och han var halt! Han var också varm i hoven. Ingenting annat på benen är svullet eller tjockt och han har inga sår någonstans, det enda som märks/syns är värmen nere i hoven.
Det yttrar sig lite som en hovböld tycker jag, men han har ju flytsulor så ingenting kan ju egentligen komma in där! Eller? Jag har aldrig haft flytsulor förut och jag är inte helt med på hur det fungerar. För annars har jag bara hört folk säga att symptomen på hovböld och hovbensfraktur är ganska snarlika, vilket inte känns så bra... Kan tillägga att jag inte kan få tag på hovslagaren förrän om två veckor då han är bortrest.
Hur sannolikt är det att han kan få en hovböld med flytsulor?
 
Alltså, hovböld kan komma inifrån av tex ett blåmärke från innan sulan, sedan kan det krypa upp bakterier i sömhål osv. Så det kan nog vara en hovböld. Eller så har han vrickat sig.
Vet inget om flytsulor, men de är väl antagligen inte så hårda att det är rent omöjligt att trampa till ett blåmärke i sulan om man har otur?
 
Jag har sulor men inte flytsulor. Enligt min hovis KAN flytsulor ge tryck på tunna sulor som är känsliga. Han sa att han dagen innan fått ta av dem igen på ett fullblod han skor. O avrådde mej då. Min har ju haft många hovbölder pga sina dåliga hovar med tunna sulor o väggar. Men inte med sulorna på.
Däremot kan det ju uppkomma av annat kanske eller av en tidigare blödning som fanns innan du satte på sulorna?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 421
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 237
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 164
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp