Halt men är inte svullen/varm

Smurfoff

Trådstartare
Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt med hovslagaren och bad han komma ut och titta så de inte är en hovböld. Hon är varken varm eller svullen i benen. Ser ut som hon är halt vänster fram. Han kom imorse och tog av skon kände med tången och skar av lite i sidorna, hon var inte öm någonstans i hovarna. Han sa vi kan låta skon vara av så ska jag göra hovbandage nu i 2 dagar. Blir de inte bättre så ska jag åka till veterinär på fredag och utreda om de kan vara någonting annat. Han sa de kan va en böld som sitter längre upp i hoven, han kände också på hennes ben och kände varken svullnad eller puls. Tyckte hon var lite varm i ena hoven, men ytterst lite. Kan säga hagarna är väldigt leriga om de har någon betydelse.

Någon som vet vad detta kan vara? Hon har nu varit halt i en veckas tid. Hon går bara i hagen och jag släpper henne i padocken varje dag för att se hur hon rör sig men annars har hon bara vilat.
 
Det kan ju vara precis vad som helst… En halt häst hade jag inte släppt i paddocken och inte haft i hage innan man faktiskt vet vad som är fel. Jag hade ställt i sjukhage och möjligtvis longerat något enstaka varv med några dagars mellanrum för att kolla status fram till veterinärbesök.
 
Det kan ju vara precis vad som helst… En halt häst hade jag inte släppt i paddocken och inte haft i hage innan man faktiskt vet vad som är fel. Jag hade ställt i sjukhage och möjligtvis longerat något enstaka varv med några dagars mellanrum för att kolla status fram till veterinärbesök.
Hon har redan en liten hage och står själv, så hon springer in runt direkt, står mest still.
 
Jättesvårt att veta vad det kan vara men bra att hovslagaren har gjort sin del så man kan gå vidare med nästa steg. Är det väldigt djup lera kanske det kan ha överansträngt?
 
Kan vara vad som helst, men hos mig är det första aom dyker upp att det ändå kan vara hovböld, eller en ligamentskada.
 
Du har väl inte haft henne så länge?
Hältor är inte helt ovanligt efter byte av utrustning, ryttare och underlag. Sen vad se beror på är omöjligt att svara på.
Ledinflammation, vrickning, ligamentskada, sekundär hälta pga ryggproblem, diagonalhälta från ett bakben osv osv.
 
De har jag ju skrivit att jag har en tid på fredag. Ville bara utesluta hovböld först innan man lastar och åker iväg.
Tyvärr kan vi inte avgöra om det är en hovböld. Någon på plats måste utreda hästen. Att hästen inte reagerar på när hovslagaren kände med tången kan peka på att det är något annat som gör hästen halt. En hovböld brukar ju inte sällan utvecklas, leda till förhöjd puls och värme. Om man mistänker hovböld kan man lägga ett våtvarmt omslag över natten för att skynda på processen innan man undersöker hoven med tång, det vet jag inte om du gjort?
 
Tyvärr kan vi inte avgöra om det är en hovböld. Någon på plats måste utreda hästen. Att hästen inte reagerar på när hovslagaren kände med tången kan peka på att det är något annat som gör hästen halt. En hovböld brukar ju inte sällan utvecklas, leda till förhöjd puls och värme. Om man mistänker hovböld kan man lägga ett våtvarmt omslag över natten för att skynda på processen innan man undersöker hoven med tång, det vet jag inte om du gjort?
Har våtomslag nu efter tips av hovis. Är hältan kvar på torsdag så åker vi till klinik på fre (har en bokad tid). Ber inte er sätta en diagnos, utan bara om någon varit med om liknande.
 
Har våtomslag nu efter tips av hovis. Är hältan kvar på torsdag så åker vi till klinik på fre (har en bokad tid). Ber inte er sätta en diagnos, utan bara om någon varit med om liknande.
Min häst har varit halt flera gånger utan att man hittar svullnad eller värme. Både vid ledinflammation, gaffelbandsskada och någon form av microfraktur som senare utvecklades till ett väldigt bråkigt överben. Jag tror enda gången hon faktiskt varit varm och svullen var den gången när hon fick en hovböld.
 
Har våtomslag nu efter tips av hovis. Är hältan kvar på torsdag så åker vi till klinik på fre (har en bokad tid). Ber inte er sätta en diagnos, utan bara om någon varit med om liknande.
Jag tycker nästan att det är mer regel än undantag att det inte finns någon tydlig värme eller svullnad någonstans när hästen är halt. Jag tänker absolut inte spontant att hälta = hovböld, särskilt inte om hästen varken är varm eller öm i hoven och inte har förstärkt digitalpuls
 
Har våtomslag nu efter tips av hovis. Är hältan kvar på torsdag så åker vi till klinik på fre (har en bokad tid). Ber inte er sätta en diagnos, utan bara om någon varit med om liknande.
Bra, hoppas du får svar på vad det kan vara och att det löser sig.
 
Bra, hoppas du får svar på vad det kan vara och att det löser sig.
Ja jag är så ledsen. Stallägaren har skrämt upp mig de kan va Atros. Men hon gick igenom ua på alla böjprov vid köp på klinik har valt. Å aldrig varit halt tidigare ägaren har ägt henne sen föl fick se full skadehistorik i förs sen föl.
 
Jag tycker att typ alla hältor ser ut sådär. Det har bara varit vid sparkskador, senskador eller ordentliga vrickningar som hästarna varit svullna. Att hästen inte är svullen hade jag inte tagit så allvarligt på faktiskt.
 
Jag tycker att typ alla hältor ser ut sådär. Det har bara varit vid sparkskador, senskador eller ordentliga vrickningar som hästarna varit svullna. Att hästen inte är svullen hade jag inte tagit så allvarligt på faktiskt.
Alla säger Så olika. Nästan alla gissade på hovböld, eller kotledsinflammation men då ska de vara varma å svullna enligt min hästvän. Men hon har varit halt en vecka nu hade de bara varit en vickning borde de ju gått över. Hon är mindre halt än första dagen men fortsatt halt. Så klart jag ska kolla upp de men vill följa hovis råd att utesluta hovböld först.
 
Alla säger Så olika. Nästan alla gissade på hovböld, eller kotledsinflammation men då ska de vara varma å svullna enligt min hästvän. Men hon har varit halt en vecka nu hade de bara varit en vickning borde de ju gått över. Hon är mindre halt än första dagen men fortsatt halt. Så klart jag ska kolla upp de men vill följa hovis råd att utesluta hovböld först.
Mina häst svullnade inte vid kotledsinflammation. Jag tror att det normala är att de inte svullnar då.
 
Alla säger Så olika. Nästan alla gissade på hovböld, eller kotledsinflammation men då ska de vara varma å svullna enligt min hästvän. Men hon har varit halt en vecka nu hade de bara varit en vickning borde de ju gått över. Hon är mindre halt än första dagen men fortsatt halt. Så klart jag ska kolla upp de men vill följa hovis råd att utesluta hovböld först.
Alla gissar nog olika just eftersom det kan vara vad som. Men förhoppningsvis får du snart svar😊
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 564
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp