Mirraya
Trådstartare
För en tid sedan var jag ju superorolig för min häst som gick så konstigt... Slet ut jourveterinären en lördag för att konstatera en hovböld... :smirk:
Men, nu till frågan... hade det bara konstaterats hovböld och lagts om så hade den ju förr eller senare kommit ut och sedan hade problemet varit ur världen...eller hoven..
Men, nu var det en attans snabb veterinär som i ett oövervakat ögonblick han börja kniva och gå på hovböldsjakt i sulan samtidigt som hon säger "ja... det här är jag ju inte så bra på hö hö"
Hon kom inte ända till bölden dock, den sitter mellan traktstöd och sula bak i trakten och högt upp, väntades komma ut i kronranden. Hon fick gå med jodopax omslag och silvervattenomslag och sen 11dagar senare när jag ska göra rent "veterinärgropen" så smoff så försvann hovkratsen in och blod rann ut.. Antar att det är bölden vi tog oss in i... Det är ju bra att den är ute, men nu har vi ju ett hål i hoven!!
Gjorde rent och lade ett omslag så fint så fint... men nästa dag hade det släppt och hon gick utan
Nu går hon och en anna häst i en gräshage men ändå - smuts kommer ju in och det ser ut som att ett "tomrum" fortsätter längs traktstödet.... Vad gör man
Jag vill ju hellst bara låta det vara och läka, men inte att det ska komma in bakterier och där jag inte kommer åt att hålla rent?!?! Jag vill inte gräva upphålet och ha ett öppet sår under hoven..?
Någon som haft en urgrävd hovböld? Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det innan det läkte??
Men, nu till frågan... hade det bara konstaterats hovböld och lagts om så hade den ju förr eller senare kommit ut och sedan hade problemet varit ur världen...eller hoven..
Men, nu var det en attans snabb veterinär som i ett oövervakat ögonblick han börja kniva och gå på hovböldsjakt i sulan samtidigt som hon säger "ja... det här är jag ju inte så bra på hö hö"
Gjorde rent och lade ett omslag så fint så fint... men nästa dag hade det släppt och hon gick utan
Jag vill ju hellst bara låta det vara och läka, men inte att det ska komma in bakterier och där jag inte kommer åt att hålla rent?!?! Jag vill inte gräva upphålet och ha ett öppet sår under hoven..?
Någon som haft en urgrävd hovböld? Hur gjorde ni? Hur lång tid tog det innan det läkte??