Hovbroskförbening - risk för fraktur/bör man rida med boots?

Vira

Trådstartare
Benskydden alltså, inte skorna. När jag googlade allmänt snubblade jag över påståendet att hästar med hovbroskförbening kan få frakturer i det förbenade brosket, varför man bör ha boots på hästen. Enligt någon källa skulle man ha dem på så fort hästen var utanför boxen typ, enligt någon annan räckte det om hästen hade boots vid hoppning.

Eftersom jag sedan en lång tid tillbaka har en häst med kraftig hovbroskförbening (tveksamt om den har haft symptom av det, men i alla fall inte de senaste 2-3 åren) men aldrig hört talas om vare sig risken för fraktur eller att man bör använda boots skulle jag vilja veta mer. Finns det alltså en reell risk för fraktur? Minskar denna av att man skyddar hoven med boots? Och hur gör ni andra som har hästar med hovbroskförbening?

Sv: Hovbroskförbening - risk för fraktur/bör man rida med boots?

Inte hört det. Och om det skulle vara så lär ju knappast boots hjälpa mot frakturer...

Benskydden alltså, inte skorna. När jag googlade allmänt snubblade jag över påståendet att hästar med hovbroskförbening kan få frakturer i det förbenade brosket, varför man bör ha boots på hästen. Enligt någon källa skulle man ha dem på så fort hästen var utanför boxen typ, enligt någon annan räckte det om hästen hade boots vid hoppning.

Eftersom jag sedan en lång tid tillbaka har en häst med kraftig hovbroskförbening (tveksamt om den har haft symptom av det, men i alla fall inte de senaste 2-3 åren) men aldrig hört talas om vare sig risken för fraktur eller att man bör använda boots skulle jag vilja veta mer. Finns det alltså en reell risk för fraktur? Minskar denna av att man skyddar hoven med boots? Och hur gör ni andra som har hästar med hovbroskförbening?

Jag har faktiskt hört att man ska ha boots på i alla fall vid hoppning för att skydda mot ett eventuellt frakturerat hovbrosk om hästen skulle råka trampa sig. Och det var en av landets mest välrenommerade veterinärer som sa det.

A

Jag har en häst med väldigt lite hovbroskförbening, har hört samma sak, så jag har frågat tre stycken veterinärer varav 2 som är specialicerade på hältor osv.
Har även frågat 2 st utbildade Hovslagare, samtliga har tyckt att det är att föredra att ha boots på vid ridning så att risken minskar för en fraktur.

Intressant.

På vilket sätt ska boots skydda mot fraktur?
Vanliga boots eller någon specialvariant?

Känner mig lite skeptisk då jag vet hur boots kan se ut efteråt
bara av att hästen slår i, frågan är då hur det ska kunna skydda en fraktur.

+Summerwind

Då verkar det vara en relativt spridd åsikt/kunskap alltså! Jag har som sagt aldrig hört det trots en del resor till veterinären, men det har i och för sig aldrig varit hovbroskförbeningen som varit huvudorsaken till besöken.

Min häst har redan boots bak vid all ridning då den trampar sig, men då får jag kanske överväga att sätta boots fram också. + att jag får fundera på hur det är i hagen - hästen har aldrig visat att den har behov av det där, men å andra sidan kliver den sig ju rätt ordentligt vid ridning ...

Intressant.

På vilket sätt ska boots skydda mot fraktur?
Vanliga boots eller någon specialvariant?

Känner mig lite skeptisk då jag vet hur boots kan se ut efteråt
bara av att hästen slår i, frågan är då hur det ska kunna skydda en fraktur.

Av det jag har läst verkar det vara vanliga boots som skyddar mot att hästen trampar upp en fraktur på sig själv. Jag tycker också att det låter en aning skumt, men kanske att det i alla fall ger en dämpning = minskad risk? Eller att det gör att hästen glider mer vid trampet?

Jag funderar vidare - kommer alltså hovbroskfrakturer av slag från sidan? Jag har för mig att hovbensfrakturer lika gärna eller hellre kan uppkomma av att hästen trampar rakt ned (typ hoppar upp och ned på betonggolv), men det är kanske fel eller annorlunda för hovbrosk?

Inte hört det. Och om det skulle vara så lär ju knappast boots hjälpa mot frakturer...

Man kan inte tänka sig att det är som att ha säkerhetsväst när man rider? Dvs att man fortfarande riskerar att bryta något om man ramlar av, men att risken i alla fall minskar eftersom stöten dämpas något?

Tveksamt.
Tror knappast 4 regnkappor skyddar mig lika bra som en väst.

Kom gärna med lite forskning om någon sitter på något vetenskpligt.
Allt skyddar ju, men att 3-4 mm gummi hindrar en fraktur det tycker jag verkar tveksamt.

Hmm, enligt den här sidan är risken för fraktur av en hovbroskförbening mycket liten (såvida jag inte har virrat ihop begreppen när jag har översatt):

http://www.clydevetgroup.co.uk/equine/newsletters/dec07.htm

Caution
The prognosis for complete resolution and return to soundness is poor for cases where sidebone are causing lameness, especially those with extensive cartilage ossification and hoof deformity.
So called 'fractured' sidebone, sometimes seen at radiographic (x-ray) examinations, are usually separate centres of ossification (bone formation), where disorganised transformation from cartilage to bone has created 'islands' of bone within the collateral cartilage, giving the impression of a fracture on the x-ray film. Very, very rarely there can truly be a fracture to a large ossified sidebone.
If your horse is lame, all other causes should be excluded before sidebone are incriminated

Så nu vet jag inte vad jag ska tro. Får försöka googla lite till.

Med tanke på att hästar kan få hovbensfrakturer av ett feltramp vid bus i hagen så är jag ytterst tveksam till att några mm gummi ska skydda eller ge den formen av stabilitet som ska förhindra fraktur.

Tänker mig också likt västar, där blir risken lite mindre men du kan fortfarande bryta ben men skyddet för mjukdelar och organ ökar avsevärt.

Hm, ja det är en bra fråga, jag skulle ha utvecklat frågan med en följdföljdfråga gällande hur risken minskar.. Men jag frågade om tjocka neoprenboots (typ eskadrons modell).

Men vem har sagt att man skall använda uråldriga dåliga gummiboots? Nu för tiden finns det boots som är skottsäkra, vilka i allra högsta grad är jämförbara med materialet i en väst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka