Hovbroskförbening

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 10 965
Sv: Hovbroskförbening

Kan du beskriva hur det klassiska skolboksexemplet för hovbroskförbening??? Jag ställer mig även undrande till hur ett böjprov kan påvisa hovbroskförbening då mig veterligt inte hovbrosket är en led.

Tacksam för svar då detta är helt ny fakta för min ringa kunskap.

Knöl över kronranden och halt vid jobb på hårt underlag.

Sv: Hovbroskförbening

Söker lite fram o tillbax i trådarna. Det jag hittar är trådar där folk redan har röntgat sina hästar.

Hur kom ni fram till misstanken?
Vad hade era hästar för symtom?
Hur ser hovarna o kvalitén ut?
Vad är det för ras o stam o ålder på er häst?
Hur blev domen?
Vad blev gjort?

Berätta om alla erfarenheter o ta kort på era hästar o deras beslag;)

ÅÅh vad skönt! Man är inte heelt ensam! :bow:

Min foderhäst Eddi har sk HBF och just nu känns det väldigt jobbigt.. Då jag nyligen "övertog" honom vet jag inte så mycket om misstankarna och så men jag ska försöka svara på de andra frågorna.

Symptom; Han haltar lite när man rider fram honom innan han är uppvärmd. Just nu visar han ganska kraftig hälta..

Hovar & kvalitén; Hovarna är fina och han går med silikonsula under skon. Detta har fungerat jättebra och han har haft det ett tag nu.

Ras, stam & ålder; Eddi är ett 11årigt svenskt varmblod (som det heter numera), pappa Elberton, mamma Ecole (40) morfar Hubertus.

Domen; Han blev t-märkt i juli. Kan ridas så länge han själv tycker att det är ok. Är väldigt glad i att jobba och VILL verkligen det.

Han har ingen knöl eller något yttre fel som visar skadan, endast t-märkningen nu då..

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
782
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 807
Senast: julgrisen
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 105
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka