Hoven flyter ut - erfarenheter?

Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Nej jag vet att livstidskarensen inte har med det att göra, det är ju livstidskarens även på renons flugmedel eftersom det inte är utrett, däremot har jag aldrig upplevt att en häst reagerar så fort efter avslutad behandling och särskilt inte med att bli mycket mer halt än innan, eftersom han diagnostiserades med att vara halt pga inflammation och därefter fick just antiinflammatoriskt och skritt-motion enligt ordination... Då har ju behandlingen varit fullkomligt overksam helt och hållet, och dessutom gjort hästen sämre..
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Ja, motionen kan ju ha gjort det värre. Dvs du har fått den smärtstillande effekten av butta, och kanske antiinflammatoriska med, men motionen har förvärrat grundproblemet, så när du inte har smärtstillningen så är symptomen värre =/ Eller som dus jälv funderat på, du hade mer än ett problem, och de som syns nu är ngt annat =/
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

*kl*

Pratade med veterinären igår och berättade precis som det var, att han återigen är ren på raka spår men jättehalt på volt, samt att han haft så fruktansvärt ont när han fick sulor på sig. Hon vidhåller ändock att hästen "bara" är ömfotad och säger att det är normalt, men vi sulade honom av just den anledningen och det blev inte bättre. Jag tycker att det var en alldeles för kraftig reaktion vid skoning, han är inte öm, han har ont! Men det blev bara samma svar. Resultatet blev att han ska få en nu kur butta, och att vi ska på återbesök nästa fredag, och då sluta med buttan två dagar innan dess.
Jag har också pratat med hovslagaren igen som misstänker spricka i hoven vilket jag tycker låter troligare i så fall, att han kanske fått det under tiden han var oskodd efter förra klinikbesöket? Jag vill inte ställa honom på box när jag inte vet vad det är eftersom han blir tokig och jag är då rädd att han bankar sönder hovarna och förvärrar en eventuell skada i hoven, men jag har ställt honom i en liten hage ("hage i hagen"), och han är skodd med ringsko, sidokappor och sulor. Så jag hoppas att vi inte förvärrar något innan klinikbesöket i alla fall, och att vi kan få reda på vad det nu är som är fel.
 
Sv: Hoven flyter ut - erfarenheter?

Jag håller nog med dig jag. Om de är sulömma, så om de får skor + sulor på sig, och även NSAID som din fått, så ger det sig FORT, om det 'bara' är det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: mily
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
907
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp