Hovfrågor av alla typer

Sv: Hovfrågor av alla typer

Geisli skrev:
Alltså, det är ju liksom omöjligt att svara på varför hästarna fått svamp och hur det hänger ihop utan att göra en omfattande utredning om saken... MEN om jag ska säga det jag vet om svamp för att kanske hjälpa dig den vägen så hänger det ihop såhär:

Svampangrepp i lamellranden undviks bäst genom att hålla lamellranden REN.

Förebygg med att spraya BLÅSPRAY av något slag (klart bäst mot svamp enligt vår kliniks hovslagare). Se sedan till att hålla lamellränderna RENA. Börjar det bli mörkt och skit kommer in i dem så verka ur dem genast med hovkniv. Har det börjat så sprider det sig som en löpeld om man har otur. Små sten packas in och vidgar och tillåter mer skit komma in. På ett par veckor kan du ha en ordentlig hålvägg på gång! Är hästen skodd är det ju i stort sett omöjligt att hålla efter detta så ofta som en gång i veckan - men det kan behövas så ofta om du har dessa svampar i dina marker.

Att det drabbar vissa hovar å inte andra är bara rena rama turen för dem som inte drabbas. De har väl inte utsatts för samma mekaniska påfrestning i lamellränderna som de utsatta hovarna, eller nåt. Hygien är a och o och att upptäcka problemen i tid.

Ok, blåspray? Det var ett tips jag ska undersöka helt klart. Tack! :bump:
Fler tips som förebygger? Det är ju helt omöjligt för mig att kolla lammelerna varje vecka då hästarna är skodda.
Jag har hört att svampen finns överallt i marken oavsett vart, kan det stämma?
Jag antar att mitt mysterium kommer att förbli olöst och att jag får acceptera faktum att jag har haft en himla otur ..

Jag undrar-jag om man inte bör verka hästen ordentligt så att det inte blir fåror som smuts o även snö kan packa sig i.

Självklart ska man verka ner hästen så pass mycket att man ser om det bildas några spår eller "fåror". Min hovslagare är numera expert på att se om det är fara för svampangrepp. MEN det är imellan skoperioderna det är svårt att kolla om det blir angrepp och har svampen väl fått fäste kan det gå snabbt. Just nu är ena kusen uppklippt nästan hela vägen upp till kronranden och får stå i fodbad med Vircon. För det är svårt att bli av med dom jäklarna :devil:

axel skrev:
Jag undrar-jag om man inte bör verka hästen ordentligt så att det inte blir fåror som smuts o även snö kan packa sig i.

bestatjejen skrev:
Självklart ska man verka ner hästen så pass mycket att man ser om det bildas några spår eller "fåror". Min hovslagare är numera expert på att se om det är fara för svampangrepp. MEN det är imellan skoperioderna det är svårt att kolla om det blir angrepp och har svampen väl fått fäste kan det gå snabbt. Just nu är ena kusen uppklippt nästan hela vägen upp till kronranden och får stå i fodbad med Vircon. För det är svårt att bli av med dom jäklarna :devil:

Vore intressant att höra hur de professionella hovslagarna tycker att man på bästa sätt ska hålla undan svampen. Själv kan jag inte lura ut någon bra idé så länge de är skodda. Skon är ju ivägen för all kontroll! :confused: Täta skointervall typ 4-5 veckor? Men man vill ju inte spika sönder hovväggarna heller... Å när det är nyskott är det inte lätt att komma åt med sprayen. Men att spraya innan skon slås på, det tycker jag absolut du ska göra! :idea: Måste du använda skor förresten? Antagligen eftersom du gör det, men det vore ju en helt annan match att komma åt svampskrällena om du hade tillgång till hoven...! :p

Lycka till! :bow:

bestatjejen skrev:
Det är den diagnosen jag fått när jag varit på klinik. Svamp eller "white line dises".

bara-undrar vad du menar med svamp eller "White line dises" Som jag förstår det så är det en enorm skillnad på det och är det det senare så sprider det sig som en löpeld genom hela besättningen. Som jag har förstått det så är det endast två av flera som blivit drabbade eller har jag förstått fel???

Har hästarna skor och det under skoperioden blir värre och uppvisar hålvägg så är det inte svamp utan bakterier som älskar syrefattig miljö.Är det så så är den enda lösningen att skära upp hovväggen och låta den vara öppen så att friskt syre hela tiden cirkulerar där samt dagligen hålla rent. Vid liten bärrandsröta som inte går att verka bort då hästen i det fallet blir öm i bärranden så brukar hovis rensa rent i själva bärranden med en speciell hovkniv som jag tror kallas för "the Loop" och sedan innan skon slås på täcka dom urgröpta delarna med "Soul Pack" vilket är en bakteriedödande smet som påminner om snus och det funka jättebra!!!

Skulle det nu vara svamp så finns det en väldigt enkel lösning på detta problem, nämligen SALT !!! Gammal beprövad metod som alla hästmänniskor i århundraden känt till säger att salt dödar svamp och socker drar åt sig bakterier. Vill man så kan man ju alltid klutta på med alla möjliga moderna produkter hit o dit som kostar en massa pengar, det är upp till var och en.

KL.

Rättvänd söm - det är min fråga. det finns ju ett märke/streck på ena sidan av en söm, som man ska ha koll på för riktningens skull. Min hovslagare visade mig för ett tag sen, men nu har jag glömt - ska detta märke vara riktat HUR - när man sätter i sömen på hästen? vi pratade om detta idag bara löst prat, och jag har glömt och vill nu erinra mig.

sen sa min hovslagare oxå att OAVSETT märkningen så måste man ändå kolla riktningen på sömen - för ibland sitter märket fel, och då går sömen rätt in i hoven trots att man hade märket "rättvänt".

TACK för svar! :bow:

axel skrev:
Märket inåt.
Svicken ...:confused:

Innåt mot....? mot sig själv(om man står med hoven uppe och ska slå i.? eller innåt mot...vad???? (ursäkta dumfrågan men efter diskussionen vill jag veta!!!!!! tack snälla för att du tar dig tid över huvud taget :D

mackan skrev:
Innåt mot....? mot sig själv(om man står med hoven uppe och ska slå i.? eller innåt mot...vad???? (ursäkta dumfrågan men efter diskussionen vill jag veta!!!!!! tack snälla för att du tar dig tid över huvud taget :D

Inåt hoven kan jag tänka...

bara-undrar skrev:
bara-undrar vad du menar med svamp eller "White line dises" Som jag förstår det så är det en enorm skillnad på det och är det det senare så sprider det sig som en löpeld genom hela besättningen. Som jag har förstått det så är det endast två av flera som blivit drabbade eller har jag förstått fel???

Har hästarna skor och det under skoperioden blir värre och uppvisar hålvägg så är det inte svamp utan bakterier som älskar syrefattig miljö.Är det så så är den enda lösningen att skära upp hovväggen och låta den vara öppen så att friskt syre hela tiden cirkulerar där samt dagligen hålla rent. Vid liten bärrandsröta som inte går att verka bort då hästen i det fallet blir öm i bärranden så brukar hovis rensa rent i själva bärranden med en speciell hovkniv som jag tror kallas för "the Loop" och sedan innan skon slås på täcka dom urgröpta delarna med "Soul Pack" vilket är en bakteriedödande smet som påminner om snus och det funka jättebra!!!

Skulle det nu vara svamp så finns det en väldigt enkel lösning på detta problem, nämligen SALT !!! Gammal beprövad metod som alla hästmänniskor i århundraden känt till säger att salt dödar svamp och socker drar åt sig bakterier. Vill man så kan man ju alltid klutta på med alla möjliga moderna produkter hit o dit som kostar en massa pengar, det är upp till var och en.

Det här var ett intressant inlägg! :bow:

Salt är uttorkande, så det är ju rimligt, svamp (mögel) trivs ju i fuktiga miljöer. Hur får man på det? Saltlösning? En nypa havssalt åt gourmén eller vanligt koksalt åt oss bonddrängar? :angel: *det är fredag och jag kan inte låta bli att busa lite*Finns det särskilda hovsaltskvarnar?? ;)

Det förklarar ju varför klinikens hovslagare rekommenderar blå spray (finns flera sorter) då den verkar både uttorkande och antiseptisk. Där det finns svamp kanske det också finns bakterier...

Hur ser man skillnad om det är svamp, bärrandsröta eller sand-upp-packning?
Och är bärrandsröta och white line dises samma sak?
:confused:

Geisli skrev:
Salt är uttorkande, så det är ju rimligt, svamp (mögel) trivs ju i fuktiga miljöer. Där det finns svamp kanske det också finns bakterier...

bara-undrar om salt är uttorkade hur det kommer sig att alla kända akvarister behandlar svamp på sina fiskar med just salt. Slulle det vara uttorkande så borde ju allt vatten i akvariet "torka ur" eller:confused:

Om svamp ger bakterier eller bakterier ger svamp kan ju det råda meningar om. Enligt "fiskmuppen" så behandlar man först mot bakterier för att strax efter behandla med salt mot svamp då bakterier secundärt ger svampangrepp.Nu skriker hovis att då snackar man ju om sjöhästar.:p

bestatjejen skrev:
Ok, blåspray? Det var ett tips jag ska undersöka helt klart. Tack! :bump:
Fler tips som förebygger? Det är ju helt omöjligt för mig att kolla lammelerna varje vecka då hästarna är skodda.
Jag har hört att svampen finns överallt i marken oavsett vart, kan det stämma?
Jag antar att mitt mysterium kommer att förbli olöst och att jag får acceptera faktum att jag har haft en himla otur ..
Det finns en spray som har en liten pip som gör det lätt att få in medlet i mycket svåråtkomliga ställen..."Oinfektion", har lovordat denna spray förrut och gör det igen... Jag har köpt extra för säkerhetsskull;) finns på B*l*-produkter

trasiga fullblods hovar tips på åtgärd....får ej på skor!

Min fullblods häst trampade av sig sin ena baksko och fläkte av en rejäl bit på utsidan....resultat inga skor på! Hovslagaren ansåg då att det var lika bra att ta av den ändra skon oxå för att hästen ej skulle fel belasta vilket nu har resulterat i att den andra hoven har blivit lika dålig.... så nu står jag med en häst utan bakskor och utterligare flera månader utan ridning framför mig..... Hjälp!!

bara-undrar skrev:
bara-undrar om salt är uttorkade hur det kommer sig att alla kända akvarister behandlar svamp på sina fiskar med just salt. Slulle det vara uttorkande så borde ju allt vatten i akvariet "torka ur" eller:confused:

Om svamp ger bakterier eller bakterier ger svamp kan ju det råda meningar om. Enligt "fiskmuppen" så behandlar man först mot bakterier för att strax efter behandla med salt mot svamp då bakterier secundärt ger svampangrepp.Nu skriker hovis att då snackar man ju om sjöhästar.:p

:D Ja, och det salta havet borde ju vara alldeles torrt liksom! ;) Nej, men salt drar åt sig vatten, därför torkar det ut miljön omkring. Men jag vet ju inte varför salt är bra mot svamp, om det är den uttorkande effekten eller nåt annat? Vet du?

Svamp å bakterier är ju lika otrevligt att ha i hovarna, så bäst att kurera sig mot både ock, kan jag anse! Och istället för att dutta med en massa olika medel, så tar man nåt som tar både ock! :bump: Å funkar det inte på den vanliga hästen så prövar man på sjöhästen..hähä!

Sv: trasiga fullblods hovar tips på åtgärd....får ej på skor!

Zem skrev:
Min fullblods häst trampade av sig sin ena baksko och fläkte av en rejäl bit på utsidan....resultat inga skor på! Hovslagaren ansåg då att det var lika bra att ta av den ändra skon oxå för att hästen ej skulle fel belasta vilket nu har resulterat i att den andra hoven har blivit lika dålig.... så nu står jag med en häst utan bakskor och utterligare flera månader utan ridning framför mig..... Hjälp!!

bara-undrar varför man skaffar sig två problem när man från början bara hade ett???

Hovis sitter och grillar korv i majbrasan och skriker ngt undrande om varför hovis inte då i stället plastade upp den uppfläkta utsidan så att det gick att få dit en ny sko igen i stället för att haverera den andra bakhoven oxå genom att slita av den skon.

Hovis viskar att det som gjordes va förmodligen den enklaste lösningen från hovis sida men inte den bästa för dig då du nu inte kan rida på lång tid.:(

Ha ha nu kom hovis med en bra ide och den går ut på att din hovis nu istället för att plasta upp en bakhov så blir det nu dubbelt arbete då hovis måste plasta upp två hovar för att få dit skor så du i morgon kan börja rida igen.

bara-undrar om inte din hovis tänkte lite väl bekvämt i första läget.:p

Finns ju sånna här gummiskor som man trär över hoven kan det vara ett bra alternativ så länge??:confused:

Liknande trådar

• Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 201
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Utrustning Här lägger ni alla frågor rörande sadlar, som inpassning, frågor ang olika modeller eller andra frågor som har just med sadel att göra... 16 17 18
Svar
340
· Visningar
28 462
Senast: jjeg
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 39 40 41
Svar
805
· Visningar
75 930
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som... 43 44 45
Svar
890
· Visningar
67 815
Senast: hovslagarebjorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka