B
bestatjejen
Sv: Hovfrågor av alla typer
Ok, blåspray? Det var ett tips jag ska undersöka helt klart. Tack!
Fler tips som förebygger? Det är ju helt omöjligt för mig att kolla lammelerna varje vecka då hästarna är skodda.
Jag har hört att svampen finns överallt i marken oavsett vart, kan det stämma?
Jag antar att mitt mysterium kommer att förbli olöst och att jag får acceptera faktum att jag har haft en himla otur ..
Geisli skrev:Alltså, det är ju liksom omöjligt att svara på varför hästarna fått svamp och hur det hänger ihop utan att göra en omfattande utredning om saken... MEN om jag ska säga det jag vet om svamp för att kanske hjälpa dig den vägen så hänger det ihop såhär:
Svampangrepp i lamellranden undviks bäst genom att hålla lamellranden REN.
Förebygg med att spraya BLÅSPRAY av något slag (klart bäst mot svamp enligt vår kliniks hovslagare). Se sedan till att hålla lamellränderna RENA. Börjar det bli mörkt och skit kommer in i dem så verka ur dem genast med hovkniv. Har det börjat så sprider det sig som en löpeld om man har otur. Små sten packas in och vidgar och tillåter mer skit komma in. På ett par veckor kan du ha en ordentlig hålvägg på gång! Är hästen skodd är det ju i stort sett omöjligt att hålla efter detta så ofta som en gång i veckan - men det kan behövas så ofta om du har dessa svampar i dina marker.
Att det drabbar vissa hovar å inte andra är bara rena rama turen för dem som inte drabbas. De har väl inte utsatts för samma mekaniska påfrestning i lamellränderna som de utsatta hovarna, eller nåt. Hygien är a och o och att upptäcka problemen i tid.
Ok, blåspray? Det var ett tips jag ska undersöka helt klart. Tack!

Fler tips som förebygger? Det är ju helt omöjligt för mig att kolla lammelerna varje vecka då hästarna är skodda.
Jag har hört att svampen finns överallt i marken oavsett vart, kan det stämma?
Jag antar att mitt mysterium kommer att förbli olöst och att jag får acceptera faktum att jag har haft en himla otur ..