Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stübben Maestoso

Stübben Maestoso har jag funderat på att köpa, jag trivs väldigt bra med att rida i den, och den känns som om den ger bra bogfrihet, MEN! Från flera håll har jag blivit avrådd från att köpa stübben eftersom de anses vara så hårda. (stumma bommar som inte flexar med hästen alls) Stämmer det? Jag kände inte på flexet i den som jag provade, tänkte inte på det just då.

Sedan undrar jag om någon som har en sådan vill vara vänlig och mäta anläggningsytan på den i storlek 17 eller 17,5" på ett ungefär. Visst finns det olika storlekar på knästöd på den? Och kan man få den stoppad på olika sätt?

Jag testade "den vidaste", någon som vet hur brett det är i siffror?

En sadelinprovare har kikat på den liggande på hästen och konstaterat att den borde ligag bra när han musklat sig ordentligt. När jag provade gled den fram. Han är smal bakom bogarna och sadlar i allmänhet stannar inte där jag lägger dem. (Utom min St Espaniola)

Jag funderar lite på hur hästvänliga bossorna är egentligen på den sadeln, jag tyckte att de kändes lite hårda. Fördelarna väger nog över nackddelarna, men jag är väldigt osäker ändå, då det är en del "kunniga" som är väldigt negativa mot Stübben i allmänhet.

Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa en att växa i, vad är lämpligt att lägga under för att smala in bomvidden? Fårskinns pad? Poly pad? Gel Pad? "Någon form av mankpad i gel" typ den som säljs här: www.tolt.se?

Hur är det med kanalen under den? Bred, smal?
 
Sv: Stübben Maestoso

*KL*

'Gamla' bilder (november) och hästen har ändrats en del sen dess, ska ta nya bilder imorgon, men sålänge.

frågeställningen är om en Griffin cob/haflinger dressyr troligen blir för lång eller inte? Jag vill eg ha 16 - 16.5" men det finns de ju inte i.

Damen har ju inte direkt långt sadelläge, det som ligger på ryggen på bilderna är en väldigt kort Hubertus Kosack comfort flatback, 16". Som synes så låg den väldigt 'precis' när bilderna togs, dock gav/ger den fina, jämna svettmärken, och damen tycks trivas prima med den. Red utan luddet först, men efter ett tag trillade den ner för mycket på manken så fick sätta på luddet igen. Som sagt har damen ändrats en hel del i sin muskling sen bilderna togs, både att hon gått ner lite välbehövliga kilon, och sen musklat om när hon slutade springa runt med huvudet i skyn.

Nya bilder kommer imorgon som sagt, men det jag är mest fundersam på just nu är längden på en Griffin haflinger/cob dressyr, rent teoretiskt?

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=d2d11f8a-b3c3-4dac-8b5b-34b29abfd5d3
 
Sv: Månadens sadeltråd

JAGUAR dressyrsadel...någon som har bilder på en som ligger på rygg där den ligger perfekt...Har en hemma men blir inte klok på om den ligger rätt???
 
Sv: Stübben Maestoso

Från flera håll har jag blivit avrådd från att köpa stübben eftersom de anses vara så hårda. (stumma bommar som inte flexar med hästen alls) Stämmer det?

Sedan undrar jag om någon som har en sådan vill vara vänlig och mäta anläggningsytan på den i storlek 17 eller 17,5" på ett ungefär. Visst finns det olika storlekar på knästöd på den? Och kan man få den stoppad på olika sätt?

Jag testade "den vidaste", någon som vet hur brett det är i siffror?

Om jag nu skulle bestämma mig för att köpa en att växa i, vad är lämpligt att lägga under för att smala in bomvidden? Fårskinns pad? Poly pad? Gel Pad? "Någon form av mankpad i gel" typ den som säljs här: www.tolt.se?
Jag tycker inte att Stubbens bommar är hårdare än andra...
Anläggningsytan i 17,5 är ca 48cm.
Den vidaste är XW, vilket är 33,5 cm.
Man kan få olika stöd, Deluxe modellen har större stöd. Man kan också få den stoppad hur man vill hos tillverkaren, bara att säga till ÅF eller Stubben hur man ska ha det.

Om sadeln glider fram när du rider i den ska du ju inte ha den sadeln. Om du ändå vill prova med olika paddar ska du prova sadeln med den paden du vill ha och då ska den inte glida överhuvudtaget. Även om sadeln kanske passar bättre när hästen har musklat upp sig kan du inte ha en sadel som från början glider. Då kommer ju bogrörelsen hindras och hästen kanske inte muskler sig som det är tänkt. Därför ska du ha en sadel som passar hästen bra nu men som kanske är lite för vid bara, men ska ligga bra i övrigt.
 
Sv: Stübben Maestoso

Om sadeln glider fram när du rider i den ska du ju inte ha den sadeln. Om du ändå vill prova med olika paddar ska du prova sadeln med den paden du vill ha och då ska den inte glida överhuvudtaget. Även om sadeln kanske passar bättre när hästen har musklat upp sig kan du inte ha en sadel som från början glider. Då kommer ju bogrörelsen hindras och hästen kanske inte muskler sig som det är tänkt. Därför ska du ha en sadel som passar hästen bra nu men som kanske är lite för vid bara, men ska ligga bra i övrigt.

Så tycker jag också att det borde vara, men efter allt provande hit och dit så har jag inte hittat många bomsadlar som ligger stilla på min häst utan underlägg. Så jag börjar nästan tvivla på att det finns. Den enda som ligger kvar där den skall är som sagt min Espaniola. Får hem en lite smalare Kentaursadel ikväll (bomvidd 3) som jag lånar av en kompis för att se om den ligger mer still än fyran jag provat förut. (Kentaur Kári Special) Den är desutom 16,5" i sitsen så den blir ju lite kortare också än jag tidigare provat.

Lite off topic, men för att lägga det till arkivet så skall jag bara säga att kanalen på Kentaurs Islandssadlar är FANTASTISKT bred! Jag får lätt in hela min handflata mellan bossorna! :bow:
 
Sv: Månadens sadeltråd

Pfiff Amaretto!? Vågar man köpa en sådan? Hur är egentligen läder kvaliten? Är den skön att sitta i?
Jag har hört så många olika "bud" på denna sadel så nu är jag super osäker....:confused:
Hjälp mig någon.
Ska ta hem den på prov så får vi se, men vill veta lite först

:bow:
 
Sv: Månadens sadeltråd

jag har en harry dabbs. helt underbar tycker både hästen och jag:love: . här är den:
DSC00053.jpg
 
Sv: Stübben Maestoso

*KL*

'Gamla' bilder (november) och hästen har ändrats en del sen dess, ska ta nya bilder imorgon, men sålänge.

frågeställningen är om en Griffin cob/haflinger dressyr troligen blir för lång eller inte? Jag vill eg ha 16 - 16.5" men det finns de ju inte i.

Damen har ju inte direkt långt sadelläge, det som ligger på ryggen på bilderna är en väldigt kort Hubertus Kosack comfort flatback, 16". Som synes så låg den väldigt 'precis' när bilderna togs, dock gav/ger den fina, jämna svettmärken, och damen tycks trivas prima med den. Red utan luddet först, men efter ett tag trillade den ner för mycket på manken så fick sätta på luddet igen. Som sagt har damen ändrats en hel del i sin muskling sen bilderna togs, både att hon gått ner lite välbehövliga kilon, och sen musklat om när hon slutade springa runt med huvudet i skyn.

Nya bilder kommer imorgon som sagt, men det jag är mest fundersam på just nu är längden på en Griffin haflinger/cob dressyr, rent teoretiskt?

https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=d2d11f8a-b3c3-4dac-8b5b-34b29abfd5d3


*putt*


10 tecken
 
Sv: Stübben Maestoso

Det är omöjlig att se om en Griffin Cob Dressyr skulle kunna passa i längden enbart med bilder.
Jag har en och de är korta. Det är helt klart lönt att prova.
Vissa sadlar kan min häst bara ha i 16-16½ ex M&N. Sen kan han ha en Griffin Endurance 17½ tack vare att den är så kort.
// Linda
 
Sv: Stübben Maestoso

Det är omöjlig att se om en Griffin Cob Dressyr skulle kunna passa i längden enbart med bilder.
Jag har en och de är korta. Det är helt klart lönt att prova.
Vissa sadlar kan min häst bara ha i 16-16½ ex M&N. Sen kan han ha en Griffin Endurance 17½ tack vare att den är så kort.
// Linda


Tänkte mer med ledning på hur mkt/lite det finns 'över' vad gäller Hubertusen. För Griffinen är längre än Hubertusen tyvärr (även om griffin är hyfsat korta)
 
Sv: Månadens sadeltråd

Provade en på mina hästar och på dessa rakryggade hästar låg den kanon!Tyckte lädret var helt OK och jag satt mkt bra i den samt att hästarna trivdes:bump:
Men,jag är tvungen att sälja min gamla först!
 
Sv: Dressyr/ Islandssadel till kräsen ryttare

Nu har jag provat en storlek smalare på Kentaur kári, men den gled fram ändå.. Nu är den defenitivt inte för bred iallafall, så jag antar att det är något annat som är problemet med den. Eller så är det fel på min hästs kroppsform! SKIIIIT! Jag som just trodde mig ha hittat en sadel som iallafall kunde funka tills vidare på honom. Har ridit i en för bred dito, men trodde att glidafram-problemen skulle försvinna med en smalare storlek. Men det är väl formen som är problemet på den då antar jag. Eller gjordstropparnas placering.

*Suck* Vad skall jag prova nu då? Någon modell som är "känd" för att ligga bra på hästar som "alla" sadlar glider fram på..

Harry Dabbsen såg snygg ut!
 
Sv: Dressyr/ Islandssadel till kräsen ryttare

Sadeln kanske är för böjd då. Har du provat rakare sadlar som t.ex. Albion, Globus, Clincher, FB?
Varför vill du ha en bomsadel förresten?
 
Sv: Månadens sadeltråd

Sadeln ligger bra i balans tycker jag, men jag tycker den ser lite för böjd ut. Jaguar släpper ju ryggen lite tidigare, men den ska inte släppa så tidigt. Hur beter den sig när du rider? Glider den överhuvudtaget? Vad säger Benji?
 
Sv: Månadens sadeltråd

....red inte så mycket då den efter ett par minuter låg över bogbladet ...;(
Den kom ner mer då jag satt i.. (ca 3 fingrar fram).. glappade något bak...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: VLMF
·
Samhälle Tänk dig följande scenario. Du är i ditt hem och du blir utsatt för en av de mest förnedrande handlingar som går att genomföra. En annan...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 936
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 619
Senast: angelwings
·
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
51 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp