Hovskabb/Fotskabb - smittsamhet?

@akleja kanske/antagligen av en sån där symptomfri smittbärare som man inte ens tänket tanken fotskabb om. Tex ett halvblod eller liknande mindre pälsad. Som inte har minsta symptom men kan ha fotskabb ändå.
 
@Alexandra_W Alla tror ju att det kom fran min hast, men jag har ju haft henne I 4 at utan minsta lilla mugg. Tidsmassigt stamde hennes mugg bra med att ha blivit smittad pa nya stallet, for hon fick det efter ca 2-3 man, dvs efter ett antal parasitcykler. Ar lite sur pa mig sjalv att jag inte fattade att muggen var parasitinducerad.
 
Åh nej(!!!) är min spontana tanke. Det låser dig i framtiden då du kan bli väldigt ovälkommen i nytt stall om du stått i stall med skabb. Det är ett jävla skit att bli av med. Ett tips är att det finns en grupp på FB som handlar om fotskabb.

Det kan bli en kostsam historia då även "korthåriga" symtomfria kan behöva att behandlas då de även kan sprida smittan. Jag blev ofrivilligt indragen i skabbträsket. Jag flyttade till nytt stall (lösdrift) och nån vecka efter inflytt fick jag reda på att det fanns hästar med klåda i stallet som man provtagit för skabb (det var skabb). Det gjorde allt till ett jäkla helvete rent ut sagt, jag fick plötsligt lägga pengar frontline, switch, limeplus, eprinex och fan och hans moster. Och när jag sedan behövde flytta pga jobb så var det ingen höjdare att leta plats till en häst som man inte kan garantera är smittfri även om den inte visar symtom.

Vad gäller sanering är det en långdragen historia, skabben finns överallt. Det är lite oklart hur länge skabbdjuren överlever från sitt värddjur, men man kan dra slutsatsen att det är länge då många återsmittas. Det är framförallt svårt att sanera, ALLT ska saneras och dessutom finns inga preparat att använda som är godkända för häst, och därmed är många veterinärer ovilliga att skriva ut och kunskapen är under all kritik.

Svenska Tinkersällskapet har en folder/infohäfte om skabb som är väldigt bra, läs den tycker jag. Och sammanfattningsvis så skulle jag personligen avråda dig väldigt starkt från att flytta in din häst i ett sådant stall. Det är så inte värt det och bäddat för bråk, vem står tex för kostnaderna om din häst drabbas (vill det sig illa kan du stå med en häst som "aldrig" blir smittfri).
Med ett ratt utskrivet preparat at fotskabb ingen kostsam historia. Jag haller med om att det finns veterinarer som at mycket okunniga pa omradet, men det finns ocksa de som har bra kompetens. Sa drabbas man far man leta reda pa en sadan.
En anledning till att folk har sa olika upplevelser av skabb kan ju vara att de helt enkelt behandlat med preparat som inte at tillrackligt effektiva.
 
Med ett ratt utskrivet preparat at fotskabb ingen kostsam historia. Jag haller med om att det finns veterinarer som at mycket okunniga pa omradet, men det finns ocksa de som har bra kompetens. Sa drabbas man far man leta reda pa en sadan.
En anledning till att folk har sa olika upplevelser av skabb kan ju vara att de helt enkelt behandlat med preparat som inte at tillrackligt effektiva.

Samtidigt om man läser verkar det olika vad som hjälpt. Vissa verkar provat allt och lite till men ändå inte resultat.
 
Samtidigt om man läser verkar det olika vad som hjälpt. Vissa verkar provat allt och lite till men ändå inte resultat.
Eftersom skabben at svar att diagnosticera at det ju ofta muggen man ser. Och den kan ju bero pa en bakterie, som inte at sarskilt kanslig mot pyretroider.

Av det jag sett har man inte haft stora problem I de fall hastarna fatt pyretroider. Det kan enligt min (kunniga) vet handa att problemet aterkommer, men att det skulle vara oerhort svarbehandlat har jag inte forstatt fran de 2 kunniga veterinarer jag talat med, eller SVA for den delen.

Men om du har hort om pyrethroidbehandlade hastar dar man anda inte blivit av med skabb vore det intressant att veta.
 
Men om du har hort om pyrethroidbehandlade hastar dar man anda inte blivit av med skabb vore det intressant att veta.
Där jag har hört om kvarvarande problem har varit i de fall där hästen har haft skabben länge och fått kroniska förtjockningar av huden så det blir svårt för preparaten att komma åt ordentligt även om man blötlägger benen. Samt att det slarvats med att sen hålla hästen rakad om benen eller sanera stall och utrustning.
 
Där jag har hört om kvarvarande problem har varit i de fall där hästen har haft skabben länge och fått kroniska förtjockningar av huden så det blir svårt för preparaten att komma åt ordentligt även om man blötlägger benen. Samt att det slarvats med att sen hålla hästen rakad om benen eller sanera stall och utrustning.
Later logiskt. Darfor tror jag det at viktigt att behandla aven systemiskt sa att man har aktivt preparat I blodet.

I de fall det at svart att behandla kan man ju ha rakat ut for (partiell) resistens.
 
Eftersom skabben at svar att diagnosticera at det ju ofta muggen man ser. Och den kan ju bero pa en bakterie, som inte at sarskilt kanslig mot pyretroider.

Av det jag sett har man inte haft stora problem I de fall hastarna fatt pyretroider. Det kan enligt min (kunniga) vet handa att problemet aterkommer, men att det skulle vara oerhort svarbehandlat har jag inte forstatt fran de 2 kunniga veterinarer jag talat med, eller SVA for den delen.

Men om du har hort om pyrethroidbehandlade hastar dar man anda inte blivit av med skabb vore det intressant att veta.

Hört om är kanske att ta i - men läst om. Läst en hel del i gruppen för fotskabb på Facebook. Där switch hjälpt super för vissa och inte alls för andra. Samma med övrigt, t ex sebacil funkar super för vissa men inte alls för andra. Alla fall konstaterad skabb, med symptom.

Sen kan det absolut bero på en rad parametrar eller brister.
 
Min var mycket irriterad innan jag behandlade men redan nasta dag var hon sig sjalv igen. Jag tycker mig komma ihag att det finns olika arter av fotskabbsparasiter, det kan vara en forklaring till att behandlingen ibland ger resultat och ibland inte.
 
Med ett ratt utskrivet preparat at fotskabb ingen kostsam historia. Jag haller med om att det finns veterinarer som at mycket okunniga pa omradet, men det finns ocksa de som har bra kompetens. Sa drabbas man far man leta reda pa en sadan.
En anledning till att folk har sa olika upplevelser av skabb kan ju vara att de helt enkelt behandlat med preparat som inte at tillrackligt effektiva.

Jag är själv leg djursjukskötare och jobbade på ett av Sveriges största djursjukhus i drygt 10 år, på det viset fick jag kontakt med en duktig veterinär i ämnet (våra egna drygt 25 veterinärer var helt väck när det gäller fotskabb). Skulle vara intressant att höra vad du anser vara "rätt preparat". Problemet är att det inte finns någon vedertagen behandling/preparat när det gäller skabb, buden är lika många som veterinärer.
 
Jag är själv leg djursjukskötare och jobbade på ett av Sveriges största djursjukhus i drygt 10 år, på det viset fick jag kontakt med en duktig veterinär i ämnet (våra egna drygt 25 veterinärer var helt väck när det gäller fotskabb). Skulle vara intressant att höra vad du anser vara "rätt preparat". Problemet är att det inte finns någon vedertagen behandling/preparat när det gäller skabb, buden är lika många som veterinärer.
Jag foljde SVAs recommendation om att anvanda pyretroider. Du har sakert sett dem men jag citerar har:
  • Pyretroider. Appliceras på samtliga ben samt en sträng längs ryggraden från öron till svans. Behandla tre gånger med två veckors mellanrum.
  • Fipronil, mot löss och loppor på hund och katt, samt foxim som används framför allt mot skabb. Behandla tre gånger med sju till tio dagars mellanrum. Schampoberedning av foxim ska sitta i minst tio minuter för effekt.
  • Avmaskningsmedel i form av ivermektinpasta i munnen kan ges två till tre gånger med två till tre veckors mellanrum. Eftersom effekten mot fotskabb är något osäker är det inget förstahandsval. Observera att injektionspreparat med ivermektin inte ska användas till häst, då det ger biverkningar som bölder, vävnadsdöd med mera.
Anledningen till att jag gick direct pa pyretroider var framst att jag kanner till dem battre an fipronil och foxim. Fipronil (om man koper det receptfria) blir betydligt dyrare an deltametrin som jag anvande. Delta at I mitt tycke en battre pyretroid an permethrin eftersom man behover mindre mangder, det at valdigt effektivt utan att vara mer toxiskt for varddjuret.
 
Jag foljde SVAs recommendation om att anvanda pyretroider. Du har sakert sett dem men jag citerar har:
  • Pyretroider. Appliceras på samtliga ben samt en sträng längs ryggraden från öron till svans. Behandla tre gånger med två veckors mellanrum.
  • Fipronil, mot löss och loppor på hund och katt, samt foxim som används framför allt mot skabb. Behandla tre gånger med sju till tio dagars mellanrum. Schampoberedning av foxim ska sitta i minst tio minuter för effekt.
  • Avmaskningsmedel i form av ivermektinpasta i munnen kan ges två till tre gånger med två till tre veckors mellanrum. Eftersom effekten mot fotskabb är något osäker är det inget förstahandsval. Observera att injektionspreparat med ivermektin inte ska användas till häst, då det ger biverkningar som bölder, vävnadsdöd med mera.
Anledningen till att jag gick direct pa pyretroider var framst att jag kanner till dem battre an fipronil och foxim. Fipronil (om man koper det receptfria) blir betydligt dyrare an deltametrin som jag anvande. Delta at I mitt tycke en battre pyretroid an permethrin eftersom man behover mindre mangder, det at valdigt effektivt utan att vara mer toxiskt for varddjuret.

Fast den där där listan är omfattar i princip alla preparat som kan tänkas användas mot skabb, och åter igen så kan man dra slutsatsen att ingen vedertagen behandling finns och dessutom är ingen av de utvärtes preparaten godkända för häst för att behandla skabb.
 
Det kan ju vara knepigt for SVA att skriva ut exakt att ett preparat X ska anvandas om det inte finns registrerat for hast. Men de 2 veterinarer jag var i kontakt med sa bada att de hade Swich (tidigare och utomlands registrerat for hast) pa licens om jag ville ha det utskrivet, men jag bad om ett deltametrinpreparat pa eget initiative. Sa nog tycker jag att kunniga veterinarer vet hur man ska behandla.

Sa det store problemet tycks vara att alla veterinarer inte at sa inlasta pa fotskabb.
 
Det kan ju vara knepigt for SVA att skriva ut exakt att ett preparat X ska anvandas om det inte finns registrerat for hast. Men de 2 veterinarer jag var i kontakt med sa bada att de hade Swich (tidigare och utomlands registrerat for hast) pa licens om jag ville ha det utskrivet, men jag bad om ett deltametrinpreparat pa eget initiative. Sa nog tycker jag att kunniga veterinarer vet hur man ska behandla.

Sa det store problemet tycks vara att alla veterinarer inte at sa inlasta pa fotskabb.

Fast jag syftar på din tidigare text och uttalande angående "rätt" preparat, att hänvisa till SVA sedan säger ju absolut ingenting i sammanhanget då i princip alla preparat nämns.
 
Min häst stod med en häst med hovskabb i flera år utan minsta symptom. Ingen i flocken som hade kort päls blev smittade. Den smittade hästen var hyfsat symptomfri sålänge det rakades och och behandlades med jämna mellanrum.
 
Nyfiken och okunnig inom området:

Vad ska man sanera box och prylar med om man nu skulle råka ut för skabb?
 
Nyfiken och okunnig inom området:

Vad ska man sanera box och prylar med om man nu skulle råka ut för skabb?

Prylar - tvätt i 60 grader eller frysning. Så tex läder får man frysa.

Box etc - värre. Virkon etc tar inte skabb. Sebacil är nog vanligast tror jag att behandla med, de jag vet har använt det. Alt töm och sopa ur extremt noga och låt stå tomt 2 månader. Kortare om man kan låta stallet "frysa ur" men då ska det vara ordentliga frysgrader dygnet runt ihållande och det måste bli frysgrader även i skrymslen och vrår.

Sett ganska många diskussioner om att ångtvätt borde hjälpa men där vet man inte riktigt.

I många fall tycks tömma allt strö, sopa/dammsuga och sen högtryckstvätt och låta torka ha räckt OM man fått bort det från alla hästar.
 
Prylar - tvätt i 60 grader eller frysning. Så tex läder får man frysa.

Box etc - värre. Virkon etc tar inte skabb. Sebacil är nog vanligast tror jag att behandla med, de jag vet har använt det. Alt töm och sopa ur extremt noga och låt stå tomt 2 månader. Kortare om man kan låta stallet "frysa ur" men då ska det vara ordentliga frysgrader dygnet runt ihållande och det måste bli frysgrader även i skrymslen och vrår.

Sett ganska många diskussioner om att ångtvätt borde hjälpa men där vet man inte riktigt.

I många fall tycks tömma allt strö, sopa/dammsuga och sen högtryckstvätt och låta torka ha räckt OM man fått bort det från alla hästar.

Nej, jag tänkte att om Vircon tog skabb borde man ju även kunnat behandla med det. Så jag gissade att det inte funkade.

Men tack för svar!
 
Fast jag syftar på din tidigare text och uttalande angående "rätt" preparat, att hänvisa till SVA sedan säger ju absolut ingenting i sammanhanget då i princip alla preparat nämns.
Jo, men jag motiverade mitt val av pyretroider. Ivermectin s'ger SVA är osäkert så det valde jag bort. Fipronil (receptfritt) kostade över 400 för en förpackning (en behandling för häst?? osäker på dos här). Foxim har jag inte tittat på. Det preparat jag fick utskrivet kostade ca 500 och räcker till 12 behandlingar. Jag väger alltså in pris för effektiv dos i det jag kallade "rätt" preparat. Hur väl det hjälpt min häst kan jag inte utvärdera förrän om en tid, men den initiala effekten var drastisk.
 
@akleja det @Sockerbit menar som jag förstår det är att SVAs lista är över preparat som kan ha effekt och kan försöksmässigt användas på häst trots att indikation för att behandla skabb hos häst saknas. Men SVA är samtidigt tydliga med att det saknas utvärderad och rekommenderad behandling.

Dvs det finns inget förstahandsval rent effektmässigt. Det finns ingen vedertagen behandling. Samt så att det är välkänt att skabb kan vara notoriskt svårt att behandla ÄVEN med de medel som listas. Så "rätt" medel eller behandling finns inte.

Hur man rangordnat försökamedel är snarare utefter biverkningsrisk mm. T ex ger sebacil en högre risk för biverkning (särskilt i enskilda fall) än permetrin. Ivomec ger en tveksam effekt, har inga direkta biverkningsrisker men har sidoeffekten att det kan skapa större resistensproblematik för invärtes parasitbehandling. Således rek det inte i första hand. Osv.

Det är alltså en "det här kan provas att se om det fungerar, och minst risk för negativa effekter i övrigt har medel XX"-lista.
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
975
Senast: ylvalill
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 102
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp