Bukefalos 28 år!

J

joo

tänkbara anledningar till att en ängslig häst som står själv inne i en transport skrapar med framhovarna?
 
vill visa att dne är uttråkad, så någon kommer och ger den sällskap?
dom slutar ju när man kommer..
 
Du säger ju själv att den är ängslig...

Bara för att de går in i en transport för att vi ber dem göra det betyder absolut inte att de trivs därinne utan kan vara ängsliga, rädda och osäkra.

Dagens pyttesmå transporter som fraktar hästarna som i skruvstäd, hästar som av naturen är klaustrofobiker, de vet att de är instängda och kommer inte ut. Sen att hela lådan skakar och vibrerar och gungar och låter under färd gör ju inte hela saken bättre.
 
:bow:

Man skall bara vara evigt tacksam för att de litar så mycket på en att de överhuvudtaget går in.
Spekulera inte varför de skrapar med hoven, var glad att hästen går in!!!

För er som inte vet, provåk själv en sväng på alla fyra utan att hålla i dig. Detta gör dig till en mycket försiktigare förare i kurvor o dylikt.
 
Fy f- :devil: för att åka i en hästtransport säger jag bara! Blir ju sjösjuk direkt och minsta grop känns :bump:

Ska nog köpa en B-korts lastbil till mina hästar :angel:
 
Tänk dig in i hästens situation.
Du står instängd i ett litet utrymme utan sällskap och allting rör sig och skakar så att det är svårt att hålla balansen. Du ser inte vart du är påväg.
Hästen blir såklart ängslig och vill först och främst ha kontakt med någon. Vart är flocken? Tryggheten?
En ängslig häst står såklart inte bara stilla och väntar, skulle du göra det? Den kan inte gå efter som att det inte finns utrymme. Alltså gör den det som är närmast gång - skrapar med hoven eller trampar på stället. Antingen är det av ren trisstess eller så är det stress, och ända sättet att göra sig av med stress av det slaget är att röra på sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Loma
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: Ninnurur
·
Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
304
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp