Stärka 3 åring

Bukefalos 30 år!

Jag har ingen kontakt med de och vill inte använda de om inte det är akut på jourtid.
Varför är du så avig till att använda Evidensias veterinärer i detta fall? Vad är det som ligger bakom att du inte vill använda Evidensia förutom när det är akut på jourtid? För om man hatar Evidensia kan man ju lika gärna ringa distriktet vid akuta fall på jourtid.

Oavsett så känns det ju som extremt angeläget att röntgen blir av oavsett vem som gör det eftersom hästen INTE ska gå ute i hagen längre OM det är en spricka. Så jag hade varit närmast desperat och tagit första alternativet oavsett vem det var eller vad det kostade. För att inte riskera att det blir en fraktur.

Sen kan kanske att hästen sprattlat i hage med kompis i en månad? Mer? den den röntgen med ev spricka tyda på att det verkligen inte finns något problem. Att ens som veterinär rekommendera en häst med misstänkt spricka att gå i stor hage känns också vågat.

Dvs sannolikt finns ingen spricka/ingen spricka kvar den sista veterinären som bedömt har rätt. Och benbiten kan opereras bort i höst, slutet gott allting gott. Men jag hade ändå som djurägare prioriterat att få en ny röntgen före allt annat.

Liten uppdatering:
Röntgen-veterinären är ännu försvunnen men jag skiter i honom. Hur oseriös får man vara?
Hästen har gått på bete hela sommaren och är nu installad sen 2 veckor tillbaka då betet tog slut och han var väldigt hungrig. Jag måste komma ihåg att han var nära ohanterad (men inte riktigt) när jag tog hem honom och några veckor hade jag på mig med hantering.
Hästen blev ju halt i juli och fick då någon veckas box och hage ensam och han fixade det med bravur.
Nu har några polletter ramlat ner, han kan stå på gången om än lite otåligt och att kratsa hovar funkar bra. Framhovarna som var värst innan funkar bäst nu, bakhovarna är ok men lite balansproblem. Att kratsa i boxen går utmärkt på alla.
Vi har också lärt känna varandra mer och han går på bättre i paddocken (vi övar gå fram, stanna och så lite trav (springandes bredvid honom) och förstår mer hur han fungerar, han har en blandning av helt cool lugn, försiktig, osäker och hög energi, reaktiv så det är lite klurigt.
Han har dock en deformerad hov som inte heller lösdriften verkar ha brytt sig om så jag tror det blir specialskoning i framtiden om han håller.
Bokning av operation pågår också.

Han är så sockersöt dessutom så han är nog den där charmiga söta killen i klassen.
IMG_1651.webp

Liknande trådar

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka