Stärka 3 åring

Hippocampus

Trådstartare
3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift.
Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring.
Upplever att han inte riktigt ”har kontroll” på benen och kan stå väldigt ojämnt med fram. Han har också lite problem med att lyfta framhovarna, han tappar lite balans. Bak är inga problem.
Nu är han inte mycket hanterad, han kan ledas in och ut från hage och då lyfta hovarna ok. Jag övar på hovarna varje kväll.
Men jag skulle vilja hitta något som vi kan göra så styrka och balans blir bättre. Ska jag kolla balans-kuddar eller vad de heter?
Andra enkla övningar?
Han ser ut som en älg. Han är 169 cm
Tror han växer igen då han gärna vilar mycket. Nu står han på box ca 10 timmar om dygnet, går stora hage på dagen med kompis och om ca 1 månad är det bete ute dygnet runt.

Ja det borde jag fatta för jag går med fånghästen hela tiden :rofl: Kanske mer orolig kring hur jag ska koppla honom när han är så ohanterad.

Ja det borde jag fatta för jag går med fånghästen hela tiden :rofl: Kanske mer orolig kring hur jag ska koppla honom när han är så ohanterad.
Jag har haft longerlina och repgrimma på mina unghästar när de känts lite väl ohanterade/opåverkbara. Ger lite extra utrymme om något skulle hända. Har det även till de vuxna, välhanterade hästarna som jag känner väl, de stannar och betar för att sedan trava ikapp/förbi, och upprepa proceduren :)

Jag kör ledrep istället för longerlina eftersom det blir mindre i handen då, men samma princip :) promenera mycket tycker jag är jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 065
Senast: skuggi
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 217
Senast: Soffan74
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 955
Senast: __sofia__
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • WE-tråden
  • Stärka 3 åring
Tillbaka