Hovslagare får förbud

Sv: Hovslagare får förbud

Både bra och dåligt..

Jag tycker att det är rätt att det krävs en godkänd hovslagare för att ta hand om sjuka hovar, eller jag tycker att det ALLTID ska krävas en godkänd hovslagare oavsett om hoven är sjuk eller frisk!

Men samtidigt tycker jag att det är fel att hovslagaren ska få förbud om denne nu trots allt gjorde rätt och hjälpte hästen på samma sätt som en utbildad hovslagare skulle gjort.

Jag värdesätter att hästen får rätt hjälp så fort som möjligt, oavsett om hovis är utbildad eller ej..

Jag tänker som du där.

Men samtidigt finns det risk att obehöriga gör ingrepp osv som de inte är kunniga nog att utföra , och så blir det skit med det. Så bättre att förbjuda det.

(Ridsport) Länsstyrelsen har förbjudit en kvinna i Skåne att göra operativa ingrepp i hästars hovar så länge hon inte är godkänd hovslagare.

Jag fattar inte. Det är väl redan förbjudet? Hur kan länsstyrelsen förbjuda henne att göra något hon inte fick göra från början? :confused:

Vad innebär "operativa åtgärder i hästars hovar"?
Är det att behandla sjuka hovar, eller att verka/sko hästar?

Jag gissar att hon i detta fallet skurit upp hovbölderna?

Har hon bara reel kompetens så har hon t.o.m. skyldighet enligt djurskyddslagen att utföra det akuta ingreppet eftersom det i annat fall skulle leda till individernas inte obetydligt lidande, däremot så har hon inte rätt att bedriva eftervården...

Med operativa ingrepp menas att göra åverkan i levande vävnad...

Något stämmer inte här eftersom detta va en ICKE godkänd hovslagare så har heller inte länsstyrelsen i berört län någon möjlighet att kontrollera dennes utförande. Det är bara av Jordbruksverket godkännda hovslagare som står under kontroll från Länsstyrelsen, icke godkända hovslagare samt kreti å pleti ska för att kvalificera sig först gå så långt att dom blir polisanmälda för djurplågeri...

Jag förstår hur denna icke godkända hovslagare enligt vad som framkomit ur journalistisk synvinkel tänkte och aggerade,, för det enskilda djurets välbefinnande..

Vad denna person i stället skulle ha gjort efter att tagit del av dessa vanvårdsfall för att följa lagen är att anmäla djurägaren till berörd Länsstyrelse för djurplågeri / stora brister i nrmiljön och främst eftersatt hovvård som uppvisar grav bärrandsröta samt även så långt gången i vissa fall att det t.o.m. lett till flertalet hovbölder.

Jag ska kolla med Jordbruksverket i morgon om verkligen Länsstyrelsen i Skåne ha förfarit så som lagen är skriven eller om det kommer framkomma en liten pudel här senare...

Låt mig omformulera mig... Hovslagaren är numera förbjuden att göra "operativa åtgärder i hästars hovar", innebär det ett förbud mot att verka/sko en frisk hov?

Låt mig omformulera mig... Hovslagaren är numera förbjuden att göra "operativa åtgärder i hästars hovar", innebär det ett förbud mot att verka/sko en frisk hov?

Operativa åtgärder = skära in i levande vävnad

När du verkar/skor en häst så så skär man naturligtvis inte in i levande vävnad så nej det innebär inget förbud mot att verka/sko en frisk hov.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 910
Senast: Freazer
·
Utrustning Bägge mina hästar är utan snösulor nu, och det har vräkt ner snö. :crazy: Efter diskussion med min hovslagare, googlande och läsande... 2
Svar
22
· Visningar
2 733
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 255
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka