Huf-flex, hur ska de sitta?

Jag bor utanför Uppsala, så de vintrar vi får är väldigt av och på. Så det är lerigt ena veckan och snö andra. Min häst har också en historik av både tappskor och hovbölder, så min hovis är inte jättepepp på snösulor till honom om det inte är garanterat snö. Men ja, jag borde definitivt ha det i skoperioden jan-feb, är planen för nästa år.
Åh jag förstår! Låter jobbigt! Här i norr är det ju enklare på så sätt, man kan alltid räkna med snö 😅
 
Jag fick inte heller de där att sitta :down:
Jag bor söderöver och har mest leriga vintrar vill inte ha snösulor
Däremot har jag fyrbroddat hela vintern med blind brodd i

Nu har det varit så snöfattigt så dagarna med snöstyltor har varit lätträknade men jag har funderat på polarpads
 
Det ser ut som att dom är för stora, särskilt bak. Det finns en storlekstabell som är kopplad till vilken skostorlek hästen har. Men det kan också vara så att de helt enkelt inte passar alla hästar. Jag hade sådana på min kallblodstravare när han inte hade fasta snösulor. När jag köpte dom trodde jag att jag kollat fel på storleken först för dom såg för små ut och man behövde inte böja dom mycket alls för att sätta i dom. Men dom satt utmärkt, de vred sig aldrig och han tappade aldrig någon varken i hagen eller vid ridning. Jag tog dock alltid ur dom på kvällen och satte i dom innan utsläpp på morgonen, vilket jag förstår att alla inte har möjlighet till. Min kollegas partner hade ett fullblod som dom dock inte alls satt kvar på, jag tror den tappade tre av fyra första ridturen. Men fullblod har oftast lite plattar hovar också.

Sammanfattningsvis: Dom funkar bra på vissa hästar, men det måste vara rätt storlek också.
 

Bifogade filer

  • Skärmbild 2023-03-10 102309.jpg
    Skärmbild 2023-03-10 102309.jpg
    11,2 KB · Visningar: 13

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: HannaZ
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp