Hovslagare *suck*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Snudd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 096
S

Snudd

Jag sitter i shocktillstånd, hade hemma en ny hovslagare idag, allt verkade superbra. Han var väldigt kunnig och gjorde en väldigt bra skoning(fram), när han då kom till bakhovarna blev det värre...

Vänster bakhov gick det jättebra med, men efter att han dragit av skon på höger började helvetet. Han verkade honom,allt gick ganska bra, men när han skulle sömma på började min häst rycka till, först ett ryck(hov. var lugn) sen ett till, då brakade djävulen loss i hovslagaren, han började först skrika på min lilla häst, det kom ett ryck till,då kom sparkar mot magen o sen för att allt skulle bli ännu värre så kom raspen mot rygg/ben/mage..

Och jag stod bara där och såg på och försökte förklara att han aldrig gjort det innan(som en MES), samt försökte säga att vi kan väl lugna oss lite.

- Låt mig sätta in honom i boxen så han får varva ner, för ingen blir gladare av detta. Eller? Jag kanske kan slå på skon sen..

Men varför bad jag honom inte att dra år HEL*ETE, varför blev jag inte rosenrasande å sa att så gör man inte??!!Inte mot min häst inte..SLUTA!! Varför betalade jag honom??

Min häst har ALDRIG ens ryckt till innan, mot någon, nu är han så rädd att pulsen går upp bara jag närmar mig baken(som ett skrämt rådjur), för att inte tala om när jag försöker lyfta benet, då rycker han upp benet och siktar efter mig..

Jag betalade för helskoning men har bara tre fötter skodda, en häst som det inte ens går att lyfta hoven på, samt 1*00kr fattigare..

Varför vågade jag inte stå på mig, jag skäms nått så fruktansvärt, hur f*n kunde jag låta detta hända. jag blev bara helt paralyserad och skämdes för att han kanske skulle tycka att jag var mesig och vara typisk tjej som inte vill skälla på min häst..

Är det någon annan som har råkat ut för detta? Ska man anmäla? Hur får man honom(hästen) lugn igen? Jag måste ju få på skon.. :cry:

Sv: Hovslagare *suck*

Fy vad hemskt!!:eek:

Men jag förstår dig. Man blir helt mållös!!
Man förväntar sig inte ett sådant beteende från en hovslagare.
Känner en som också fick ut en hovslagare som gav sig på hennes häst.
Kommer inte ihåg vad som hände sen, men hon har lite mer skinn på näsan än jag, och bad säkert honom dra dit peppern växer.
Och till saken hör att hon haft denna hovslagare ett tag innan detta hände.:mad:

Och stackars häst som bara har tre skor!
Förstår honom helt och fullt att han inte vill lyfta på benen!
Han behöver nog både tid och tålamod, men jag förstår att du gärna vill ha dit den fjärde skon!
Fy för såna hovslagare!:mad:

Vilken skithög.

Jag vet inte vad du ska göra, men jag förstår hur mesig du känner dig.. Hade en gång en tränare som skulle "få min häst att fatta" och själv satt upp. Har väl aldrig sett en häst få så mycket spö förr. Jag stod som ett fån i mitten av manegen och visste inte vad jag skulle göra. Och inte lärde sig häststackarn sig sidvärtsrörelser heller, däremot blev hon bra på att dansa åt sidan så fort hon anade spöet.

Tränar aldrig mer för henne och skäms fortfarande för att jag inte "räddade" hästen.

Hur får man honom(hästen) lugn igen? Jag måste ju få på skon
..

*KL*

Mkt tråkig historia du och din häst fått uppleva!

Jag har själv en underbar hovslagare till en svår häst...
Hon hade blivit skodd 3 ggr som 3-4 åring, sen fick hon föl och gick barfota närmare 10 månader.

När vi sen skulle sko henne igen så var hon som förbytt, helt galen...Stegrade sig, kosparkade, klämde fast hovslagaren i väggen etc, etc:o Bremsa hjälpte inte i detta hysteriska läget.

Jag ringde vet som sederade henne med 0.3 Domosedan och 0.3 turbogesic dom följande två skoningarna och det har gått jätte bra.
Den 3:e skoningen skedde utan sedering och gick förhållandevis bra, hon försökte dumma sig, men när hon varken fick stryk eller mothugg så gav det med sig.

Vi pausade oxå en stund och satte in henne 5-7 min i boxen medans han riktade skor och borrade/gängade hål för brodd. Allt som allt tog det dock nästan 2 timmar...

Man kan bara spekulera men det låter som han hade söm stuket hasten, kola så han är inte halt.
Han görde inte färdig jobbet?
Koster det 1000sk for en skoning?
Arizona

Låt hästen vara några dar o håll inte på med att försöka lyfta det- göra affär av det. den är ju rädd om sitt ben nu:mad:
Har hästen puls eller så?
han kan ha sömtryckt den.

Jag hade bett gubben att ta sitt pick o pack o aldrig mer komma tillbaka. :grin:

Vilken jävla idiot. Kanske - kanske - hade jag sparkat honom i magen för att få honom att förstå att få blir samarbetsvilliga av sån behandling. Och det menar jag helt allvarligt att jag skulle överväga. Misshandel väcker djävulen kan jag lova.

Jag är lyckligt lottad med en fantastisk hovslagare som inte bara verkar kunna hovar, utan som också är underbar med hästar. Mer hästmänniska får man leta efter. :bow:

Usch!
Jag ville bara säga att det finns fler än du som skulle stått tysta och mesiga. Och sen ångrat att man inte gjorde något. Jag vet exakt hur du känner.

Jag tror att jag gör så för att jag blir så chockad. Man blir ju som förstummad. Bara står där. Samma sak om någon skäller ut mig utan att ha nån anledning.

Sen kanske du (nu gissar jag) inte tänkte på i den stunden hur allvarligt det han gjorde var. Och för dig själv tänkte att man kanske gör så mot hästar, det kanske är jag som överdriver och tycker att han slår för hårt bara för att det är min älskade ögonsten... osv.. Sen i efterhand så inser du hur illa han gjorde din häst och vilket extra arbete det blir för dig.

Hoppas det löser sig med den andra skon.

Ok, om jag varit dig så hade jag själv dragit av den andra bakskon, eller bett någon göra det, om så går, för då har du tid att träna upp hans lugn igen. Du kommer att behöva träna att gå bak och röra, ej lyfta ben, sedan lyfta, och sedan hålla upp ben. GE beröm och godis så han förstår att han gör rätt och att han inte behöver vara rädd.
Var noga med nästa hovis, berätta allt som hänt, tvinga inte pållen att bli skodd om han blir rädd, kanske bara verka. Fyll hovis fickor med godis, och låt honom först gå in och ge godis, klappa osv, sedan lugnt gå vidare. Nämn detta i telefonen innan besöket, om hovis inte vill samarbeta så avboka. Om detta ska fungera så måste hovis vara bra, och lyssna och framförallt flexibel.

Stackare! Har själv varit med om liknande; min pålle fick hammaren i magen men det var över fortare än jag hann reagera. Jag blev så paff att jag inte kom mig för att säga något men stod som på nålar resten av skoningen och funderade över om jag överreagerade och vad jag skulle göra om det hände igen. Sedan hade jag ångest när jag tänkte på nästa skoning... Men då bytte vi hovslagare.

Pålle hade trampat av en framsko i hagen och jag misstänker att det utlöste en hälta som han haft av och till under en längre tid, för strax efteråt var vi till veterinären som konstaterade hälta på tre ben (vi hade just köpt honom, han haltade inte alltid, bara i första steget och på olika ben och eftersom han är islandshäst så finns det ju så många sätt att sätta igång benen på, därför tog det tyvärr tid innan vi uppmärksammade hältan).

Vår pålle blev också väldigt rädd om benen, fast inte lika rädd som din, så vi var väldigt noggranna när vi kratsade, vi slog lite med kratsen och lät det ta tid för varje hov. De första skoningarna gjordes på klinik av en duktig hovslagare som kunde "ta" svåra hästar och när vi bytte hovis valde vi noga, vi förhörde alla i bekanskapskretsen om vilka som ansågs hårda mot hästarna.

Men håller med axel; låt det vara någon/några dagar. Var lite överdriven med borsten nere på benet, visitera karleder osv tills han inte reagerar. Var enveten, flera gånger om dagen om du kan. När du får lyfta hoven, nöj dig med att han inte rycker till sig hoven igen, släpp då omedelbart ner hoven och beröm med glad röst.

Vår pålle vill inte lyfta ena framhoven igen, om jag med glad men lugn röst berömmer direkt när han lyfter den så har jag 90 % chans att få kratsa den innan han rycker tillbaka den - och då är jag nöjd och fortsätter berömma tills jag är klar. Då rätar jag ut ryggen igen och säger "skithäst" till honom med min vanliga röst - tur att han inte fattar det!

Men jag förstår att du har lite bråttom, han kan ju inte gå trebent så länge så kan du lösa det nu med sedering så hade nog jag gjort det i detta läget - men med en annan hovslagare! Kanske du kan höra med en större veterinärklinik om de har samarbete med någon hovis?

Detta blev långt, men jag hoppas du kan finna lite tröst i det!

Lycka till - och "tröstkram"

Huuua :(
Jag förstår dig precis! Har själv en häst som är mycket noga med vem som får lyfta och dra i hans ben, och flera gånger har hovisar inte sett skillnad på fräckhet och rädsla och dragit till eller skrikit åt honom :cry:
Och man står där som en MES och kan inte säga något... för om man avbryter, då lär ju hovis vilja ha sina pengar, och jag vill ju inte betala för ett halvgjort jobb... samtidigt vill man inte ha en förstörd häst..
Så man skäms... :(

Pratade med vår sprillans nya hovis om detta häromdagen, och han sa att jag självklart skulle avbryta om jag tyckte att han behandlade hästen fel... men det är lätt att säga..

Jag tycker SÅ synd om dig och hästen! Jag tycker personligen att du borde få en del av pengarna tillbaka, men förstår om du drar dig för att ringa och kräva. Är han med i hovslagarföreningen skulle jag kontakta dem, även om de ofta är lite tandlösa...

Angående hästen så tror jag att mjuk och lugn advance-and-retreat kommer funka fint. Börja med att borsta/massera på ryggen eller så långt bak som han tycker att det är helt ok. Sedan gör du mjuka rörelser längre bak in i det obehagliga området, och sedan tillbaka innan hästen hunnit gå undan eller bli rädd. Så jobbar man sig bakåt sakta men säkert nedför benet. Kan vara bra om du har någa trevliga manliga vänner som kan göra samma sedan, så det inte bara blir du som är ok.

Lycka till med pållen framför allt, ta dig tid att göra detta ogjort nu, pressa inte fram något bara för att få på skon. Han klarar sig utan den några dagar.

*Pust*Har stått och gett honom sk. jättekram över baken så att han inte blir rädd för mig när jag är där, sen har jag stått och masserat ner på benet samtidigt som jag har överöst honom med beröm, och han är nästan som vanligt.

Han blir fortfarande lite rädd när benet är uppe för länge men han börjar att släppa elaka hovslagare i huvudet nu!!:bump:

Grejen var den att jag var JÄTTEnoga med att min nya hovis var lugn och kunnig, har blivit rek. honom av en bekant. (typiskt att min hovis sen 5år var tvungen att emigrera..förlåter honom aldrig ;) )

Men ska prova att sedera honom så vi får på skon(om han inte blir för rädd när jag bara "låtsas sömma" honom.
Tänkte prova att åka ner till Ängelholm (H gård) på måndag så kan deras hovis kanske hjälpa mig..
Han är i full kondition och att vila(för länge) gör bara att han får fler hyss i huvudet, samt han sliter så snett på sina bakhovar att låta honom ha sin tid gör bara att hovarna försvinner..typiskt!!

Allt är en soppa!!

:bow: Tack alla för era tips och berättelser, det hjälper men gör inte mitt beteende ok. Har fått mig en riktig tankeställare..tyvärr på min lilla gris bekostnad.

Jag hade bett gubben att ta sitt pick o pack o aldrig mer komma tillbaka.

Vilken jävla idiot. Kanske - kanske - hade jag sparkat honom i magen för att få honom att förstå att få blir samarbetsvilliga av sån behandling. Och det menar jag helt allvarligt att jag skulle överväga. Misshandel väcker djävulen kan jag lova.

Det där är lätt att säga men i verkligheten hade du funnit dej och gjort det? Undrar det.

KL

En gång var jag med om att en hovis drämde till en ny häst jag hade, en tillfällig hovis pga akut tappsko. Hästen fladdrade till så rejält att hovisen insåg att han fick tagga ner. Men jag kände mej som en idiot som inte sa något:o:crazy: kändes som om jag inte försvarat mitt barn:eek::cry:

Samma häst råkade ut för det igen med (då) ordinarie hovis senare, jag var inte hemma utan min man. Hovisen hade drämt till med klubban när hästen viftade flugor och den hästen tog inte sånt, så han kastade sej upp och bak och höll på att sätta sej på hovisen, :devil:
vilket jag tyckte var bra, rätt åt honom. :cool: Jag vet inte vad jag hade sagt eller inte, min man var mest chockad.

Nästa gång var jag hemma när han kom, men märkte direkt att det inte skulle gå, hästen hade fått ett riktigt ont öga till den hovisen och började provocera (jo, den hästen gjorde så.....mycket tuff) Då hände inget men jag fick stå och hålla hästen och "muta" honom i stort sett, för att inte göra något.

Så jag bytte hovis och hittade en ung kille som vi hade i många år, lugn, klok, höjde aldrig rösten åt hästarna. De var alltid lugna när han skodde. På köpet fick grannen med mycket svår ponny en hovslagare som kunde sko deras ponny utan problem vilket ingen annan kunnat.

Den hovisen vågade jag lämna ensam med hästen, jag märkte ju direkt på hästens och hans relation att det var helt ok. Men andra vågar jag inte lämna, om jag är minsta tveksam.

Det är jättesvårt att särskilt när man är ung säga ifrån till en sur vrålande gubbe:eek: SOm barn såg jag f ö min älsklingsponny misshandlas av en hovis utan att våga säga pip. Fruktansvärt!! Minns det så väl än idag.

Känner mycket med ts, det är en hemsk känsla:crazy: ;Men du kommer inte att låta en hovis göra så igen, det är det viktiga.

Hände samma sak för mig med tyvärr, stog oxå bara där som ett fån och vågade inte säga nått, försökte bara lugna min häst, hon var halt dagen efter pga utav sulläder inflamation, förstår att hon inte ville ge sitt andra ben till honom när han tog för mycket på hennes sula. men här på buke blev jag mest nerklangad uav att jag inte sa till honom, typiskt buke, men bra att alla andra verkar ha skin på sina näsor.

Det är jättesvårt att särskilt när man är ung säga ifrån till en sur vrålande gubbe SOm barn såg jag f ö min älsklingsponny misshandlas av en hovis utan att våga säga pip. Fruktansvärt!! Minns det så väl än idag.

Detta har jag oxå varit med om, jag och min kompis började gråta när han väl hade åkt att vi inte vågade hjälpa stackars molly, som bara var ung och rädd.

Jag känner också igen mig, man är ju en sån jäkla mes! Något ingen nämnt men som jag funderade över är betalningen, tycker det är självklart att han skulle dratt ner på priset om han själv lyckas sköta sig så fint att han inte kan avsluta sitt jobb! :devil: grrr... han måste väl varit medveten om att det var hans eget fel? Hur kunde han med gott samvete åka därifrån med dina pengar o en skärrad häst bakom sig? Han skulle behöva en rejäl tillsägelse, synd bara att man själv, som sagt, står där som en mes o inte klarar av det :crazy:
Egentligen skulle du ringa upp och säga att du inte är nöjd med jobbet och kräva del av summan tillbaka. Finns ju mallar på it också, att fylla i o skicka iväg om det skulle behövas. Orka bry sig om detta, tycker väl de flesta, men själv skulle jag nog varit så förbannad så jag i alla fall ringt. Hoppas det går bra med hästen!

Ja jag tycker absolut att du ska anmäla honom till hovslagar förbundet.

Det är illa nog att endel slår sina hästar men att en hovslagare gör det är riktigt illa.

Sen har jag full förståelse för att hovslagare tröttnar på hästar som inte står still.
Jag förstår att de kräver en bra arbets miljö.

Men därifrån till att dra till en häst som (förmodligen) blivit sömstucken är riktigt illa.

Känner med dig!

Min hovslagare lyckades få min häst att markera 1or på 2 ben och ha en ömmande kota i flera månade, andledning?
Snedverkade bakhovar!

Vill inte ens tänka på hur mkt extrakostnader det blivit pga denna hovslagarens slarv, det värsta är att han är inte ens utbildad trots att stallägaren sa att han var det. (Jag skall flytta nu)
Och jag fick inte byta hovis heller för då vart stallägarna spader på mig :mad:
Fick en gratis skoning thats it.

Som sagt jag skall flytta nu...

Det där är lätt att säga men i verkligheten hade du funnit dej och gjort det? Undrar det.
Frågar man de som känner mig så ja. Det hade jag. Men jag är eg inte den som går på folk fysiskt och hade torligen, om man fråar mig, rykt tag i gubben och tagit ett rejält snack med honom, och sen bett honom att åka, utan en enda krona från mig.

Jag hade inte låtit detta gå förbi och jag tycker att man är dum om man inte säger ifrån till människor som beter sig illa mot djur. Ffa om det gäller ens eget! Jag talar alltid om för folk när de går för långt, hur ska de annars få någon press på sig att ändra på såna beteenden?? Människan lär komma i kontakt med djur flera ggr och behöver veta att sånt beteende inte är acceptabelt.

kl

Herregud, stackars häst!

Min pålla hoppar ibland runt på tre ben när hovslagaren verkar henne, men hovslagaren bara skrattar åt hennes försök åt att slippa undan!
Men å andra sidan är det ju en kvinnlig hovslagare som har verkat Saaga i hela Saagas liv..

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 229
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
12
· Visningar
1 540
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 024
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
2 999
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka