hovslagare

moonshine girl

Trådstartare
tänkte kolla lite om det var någon som vet hur svårt att komma in på hovslagarutbildning? finns det på mer ställen än skara och hur hittar man dem isåfall?
tacksam för svar

Sv: hovslagare

Det är väl Flyinge och Wången nu. Inget i skara.
Och ganksa svåra intagningsprov och så TROR jag man måste ha gått praktik innan.

Japp, det var förberedande praktik 1 månad när jag sökte. Nu tror jag det är förlängt till 6 mån. Kolla flyinges hemsida, där hittar du info om utbildningen.

Det är väl Flyinge och Wången nu. Inget i skara.

BYS utbildning ligger väl i Skara fast söker man dit får man nog redan från början lära sig att klara sig själv.

Brist på praktikvärdar är det oxå utifrån deras företags policy eftersom inte många söker till en lärartjänst utan lön.

Jag uppfattar det som att TS redan från början gör det lite väl bekvämt för sig själv och vill att andra ska delge information som vid lite mera visat intresse mkt lätt går att själv söka.

Att utbilda sig till hovslagare och vara bekväm är en dålig kombination.

Senast ändrad:

Biologiska Yrkeshögskolan i Skara. Hovslagarutbildning finns där, 2 år med möjlighet till ett tredje för fördjupning, vad jag har förstått. Jag läser till ridlärare där.

BYS utbildning ligger väl i Skara fast söker man dit får man nog redan från början lära sig att klara sig själv.

Brist på praktikvärdar är det oxå utifrån deras företags policy eftersom inte många söker till en lärartjänst utan lön.

Jag uppfattar det som att TS redan från början gör det lite väl bekvämt för sig själv och vill att andra ska delge information som vid lite mera visat intresse mkt lätt går att själv söka.

Att utbilda sig till hovslagare och vara bekväm är en dålig kombination.

om det va mig du syftade på så är defintivt inte bekväm. jag har under mitt yrkesverksamma liv haft tunga jobb med långa arbetsdagar så jag vet vad jag ger mig in på.
om man inte kan fråga om råd här, vart kan man göra det då?!!:confused:
har suttit hela kvällen och försökt hitta utbildningar, kommit en på en massa diffusa sidor där alla skriver olika.
men tack för tipset om BYS, denna hade jag inte hittat..

Jaha, trodde det var bortplockat helt i Skara. Alltid lär man sig nåt :angel:

Men hur skilljer sig Skaras tvååriga från Flyinge och Wångens ettåriga?
Är det inlagt så mycket praktik så att den blir tvåårig?

Som sagts tidigare i tråden är det Flyinge och Wången (jordbruksdepartmentet/SLU's utbildningar) som gäller i första hand. Skara har BYS men då är det en inriktning man väljer andra året har jag för mig. Nordvik (?) finns oxå, men jag har för mig att det är en uppdragsutbildning, dvs ej CSN berättigad.
Intagningsprovet till Flyinge/Wången är inte speciellt svårt, förutsatt att man fullgjort 6 månaders praktik. Då fixar man det hela utan större problem. Huruvida man kommer in beror snarare på konkurensen från andra sökande då antalet platserna är begränsade till ca 10 per ort.

http://www.flyinge.se/LinkClick.aspx?fileticket=AoeLTBZbFA0=&tabid=163

Lycka till

om man inte kan fråga om råd här, vart kan man göra det då?!!:confused:
har suttit hela kvällen och försökt hitta utbildningar, kommit en på en massa diffusa sidor där alla skriver olika...

Tja, enklaste sättet är att skriva in ordet *hovslagarutbildning* i google, då får man upp åtminstonde 3 av de ovan nämda. Tog mig ca 4 sekunder att googla fram de.

Kanske inte så svårt, men det är väldigt många som kuggar ut sig i antagningsproven...

JA, helt sant.
Jag hade personligen rätt roligt när jag hade en vaktplats och fick digerera ansökare att de skulle springa åt rätt håll. *pust stånk och stön*:D

Och gissa vem som var delaktig i "orsakan till löp-testet" på intagningsprovet. :angel::angel: Mjo jag var lite delaktig iaf :angel:
Jag hatar att springa, och dessutom med någon som tävlar i dito..

JA, helt sant.
Jag hade personligen rätt roligt när jag hade en vaktplats och fick digerera ansökare att de skulle springa åt rätt håll. *pust stånk och stön*:D

Och gissa vem som var delaktig i "orsakan till löp-testet" på intagningsprovet. :angel::angel: Mjo jag var lite delaktig iaf :angel:
Jag hatar att springa, och dessutom med någon som tävlar i dito..

Har vi träffats? Jag har varit *nere* ett antal gånger på en av utbildningarna och varit med på uttagningarna.

-Edit-

Ok, jag har en bild av vem du är nu. Om jag har rätt så har även du inte mindre än 2 ggr stått och svettats framför mig på en uttagning! ;-) Har jag rätt?

Senast ändrad:

Kanske inte så svårt, men det är väldigt många som kuggar ut sig i antagningsproven...

Vet inte det jag...om man nu verkligen går 6 månader heltid med en hovis, utan att upptäcka att man INTE kan bedöma/rikta/plana en sko...INTE kan lyfta ett fram/bakben och INTE klarar förflytta sig 3 km strax över gångtempo samt INTE klarar skilja en shettis från ett fullblod...jovisst, då kuggar man ut sig på proven... :-)

Skämt åtsidan...proven är inte jättesvåra, men visst kuggar en del. Förmodligen för att dom är dåligt förberedda. Övriga som klarar sig hyfsat men inte kommer in drabbas av konkurensen skulle jag vilja säga. I såna fall kan man ju fortsätta med praktiken om man har möjlighet och söka senare...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
723
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka