Hovslagare

Fasandeg

Trådstartare
Ny, anonym användare för att inte peka ut någon.
Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa in, skjuta upp och gnälla...
Så - för några dagar sedan var det dags igen för mina hästar, och jag försöker minimera arbetsbelastningen för att förenkla. Vilka hästar kan gå barfota bak? Kan jag förbereda genom att dra av skor?

Hur som helst. Resultatet blev katastrofalt!! Bifogar endast en bild på en hov på en av hästarna. Men jag lovar - övriga såg lika illa ut.
Dags att skaffa ny hovslagare? Jag mår så dåligt över det här... Dels för jag måste kontakta en vän som är hovslagare för att åtgärda skiten som den ser ut nu, samt för att jag måste byta hovslagare när jag haft en så många år som jag varit så nöjd med, men som nu av någon anledning fallerat totalt (ålder, krämpor?)... Hur säger man snällt upp en hovslagare?
fulhov.jpg

Ja - hovslagaren är utbildad, legitimerad och kör vitt. Har alltid varit skitduktig - men något måste ha hänt den här människan för att göra såhär.
 
Ny, anonym användare för att inte peka ut någon.
Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa in, skjuta upp och gnälla...
Så - för några dagar sedan var det dags igen för mina hästar, och jag försöker minimera arbetsbelastningen för att förenkla. Vilka hästar kan gå barfota bak? Kan jag förbereda genom att dra av skor?

Hur som helst. Resultatet blev katastrofalt!! Bifogar endast en bild på en hov på en av hästarna. Men jag lovar - övriga såg lika illa ut.
Dags att skaffa ny hovslagare? Jag mår så dåligt över det här... Dels för jag måste kontakta en vän som är hovslagare för att åtgärda skiten som den ser ut nu, samt för att jag måste byta hovslagare när jag haft en så många år som jag varit så nöjd med, men som nu av någon anledning fallerat totalt (ålder, krämpor?)... Hur säger man snällt upp en hovslagare?
Visa bifogad fil 16365
Ja - hovslagaren är utbildad, legitimerad och kör vitt. Har alltid varit skitduktig - men något måste ha hänt den här människan för att göra såhär.

Jag skrev ett kort meddelande till min gamla hovis, att jag hade bytt. Antar att hen anade varför, för jag fick inga frågor om det. Hens missar tog nästan ett år av barfotaboots att reparera innan hästen kunde skos igen. :up:
 
Jag hade samma problem med min förra om än han inte lyckades ställa till något sådant där.
Måttet var rågat då vi bokade en tid och han bokade om den två gånger. Andra gången fick jag boka om ett möte för att kunna ta tiden. När jag sedan stod i stallet med hästen klar på gången 15 minuter efter uppgjord tid så ringde jag. Han hade då en skoning ca 1 mil bort och ville boka om igen till en tid dagen efter samma tid som tidigare nämnda möte. Där och då ruttnade jag rätt rejält och talade om att det var nu som gällde inte imorgon. Han lovade då att ta sig till mig efter den skoning han hade och gjorde faktiskt det. Dock blev han sur för att hästen inte stod klar på gången då han kom. Jag hade släppt ut den i paddocken för att hålla den ren och utnyttjade tiden till att mocka. Han gnällde som fan på att den inte stod inne och lyssnade inte när jag sa att den stått klar på gången då han skulle varit där.
Nästa gång jag skulle sko så svarade han inte trots upprepade försök så jag vände mig till en person som utbildade sig till hovslagare och fick snabbt en tid. Någon vecka senare var det en stallkompis som hade hem honom och då hade han sagt till henne att hon kunde nämna för mig att han kunde sko åt mig med.
Summa summarum blev det billigare, bättre jobb utfört och hovslagaren var i tid.
Jag sa aldrig upp min gamla hovslagare utan tyckte det var han som sagt upp sig själv genom att krångla så.
 
Boka av tiden, och boka en tid med en ny. Du behöver inte förklara närmare som andra sagt här ovan.

Jag bytte då min dåvarande vi haft i många år slutade svara, jag hade köpt shettisar i stället för nordsvenskar och hen bara gnällde och klagade när jag ville ha dem verkade eller skodda (jag förstår det, Shetlandsponnyer ger inte en allt för ergonomisk arbetsställning, men kan man inte berätta det att man inte orkar/vill ta hand om deras fötter?)
Hen slutade dock bara svara på mina telefonsamtal och sms. Så det rann liksom ut i sanden kan man säga :down:

Hen är riktigt toppenduktig, har alltid varit lite meckig med tider osv men detta tog ju priset. Lite tråkigt.
 
Jag har bytt x antal gånger. Brukar inte ge nån egentlig förklaring, men har mer och mer insett att man kanske borde så hovslagarna inser vad man inte är nöjd med (hur ska de annars lära sig?).

Sambon bytte i höstas, han hittade en som var betydligt mycket bättre. Sa upp den gamla enligt "vill testa den här nya". Visst behöver man inte säga nåt, men kanske att det skulle hjälpa hovis vidare?
 
Bytte hovslagare helt enkelt för att jag ansåg den nya vara mer kompetent. Det var egentligen inget större fel på den gamla, men hen skodde lite mer på rutin utan att bekymra sig om vinklar och sådant. Den nya kom jag i kontakt med då hen skodde en kompis häst. Jag blev mycket imponerad av hur hen utförde sitt arbete. Beställde tid och allt blev så bra som jag hoppades. Första gången hen skulle sko min häst ville hen se henne röra sig i alla gångarter. Den nya lämnar ingenting åt slumpen, utan utför varje skoning perfekt. Hästen rör sig på ett helt annat sätt då hon har balans i fötterna. Den nya är lite dyrare och ibland är hen försenad, men det är det värt alla gånger.
 
Boka av tiden, och boka en tid med en ny. Du behöver inte förklara närmare som andra sagt här ovan.

Jag bytte då min dåvarande vi haft i många år slutade svara, jag hade köpt shettisar i stället för nordsvenskar och hen bara gnällde och klagade när jag ville ha dem verkade eller skodda (jag förstår det, Shetlandsponnyer ger inte en allt för ergonomisk arbetsställning, men kan man inte berätta det att man inte orkar/vill ta hand om deras fötter?)
Hen slutade dock bara svara på mina telefonsamtal och sms. Så det rann liksom ut i sanden kan man säga :down:

Hen är riktigt toppenduktig, har alltid varit lite meckig med tider osv men detta tog ju priset. Lite tråkigt.

Om man nu tycker att det är besvärligt att sko/verka shettisar, varför inte bara avsäga sig jobbet? Konstiga människor det finns.

Sen finns det jobbiga kunder också, jag är inte utbildat men har verkat mina egna + ibland mammas under drygt 10 års tid. Fick förfrågan om en bekant om jag kunde verka dennes också. Kom dit, hästarna var inte hanterade (stooor shire) hovarna var ett fall för länsstyrelsen :mad: Jag var där några gånger med ojämna mellanrum för jag tyckte synd om hästarna. Men tröttnade, sa att jag har redan ett heltidsjobb plus mycket att göra på fritiden (vilket också är sant!) Ändå har människan mage att ringa igen, jag drar samma visa, vänligt i början men fräser ifrån när han fortsätter tjata, säger åt honom att ringa en hovslagare. Han ringer ingen efter ett par månader men då svarar jag inte av förklarliga själ...

Ibland undrar man om hovslagare och/eller kunder vet att man har rätt att bara neka jobb, utan förklaring ens? Att det ska behöva vara så svårt, det är ju liksom inget livstidskontrakt man skriver på!
 
Ny, anonym användare för att inte peka ut någon.
Har haft samma hovslagare i många år och alltid varit nöjd. Men hen har börjat ställa in, skjuta upp och gnälla...
Så - för några dagar sedan var det dags igen för mina hästar, och jag försöker minimera arbetsbelastningen för att förenkla. Vilka hästar kan gå barfota bak? Kan jag förbereda genom att dra av skor?

Hur som helst. Resultatet blev katastrofalt!! Bifogar endast en bild på en hov på en av hästarna. Men jag lovar - övriga såg lika illa ut.
Dags att skaffa ny hovslagare? Jag mår så dåligt över det här... Dels för jag måste kontakta en vän som är hovslagare för att åtgärda skiten som den ser ut nu, samt för att jag måste byta hovslagare när jag haft en så många år som jag varit så nöjd med, men som nu av någon anledning fallerat totalt (ålder, krämpor?)... Hur säger man snällt upp en hovslagare?
Visa bifogad fil 16365
Ja - hovslagaren är utbildad, legitimerad och kör vitt. Har alltid varit skitduktig - men något måste ha hänt den här människan för att göra såhär.
Man behöver inte vara snäll.. Har man redan en bokad tid avbokar man den.
Sedan struntar man bar ai att höra av sig igen.

Byt hovslagare. att de är legitimerade osv är ingen garanti. Jag har just bytt och det var inte I närheten av sådär illa.
 
Jag tycker också du bör byta hovslagare men till skillnad från många andra här :confused: tycker jag att det är extremt ohyffsat att bara inte höra av sig till din gamla och säga upp och berätta varför.

"Hej, jag vill bara ringa och tala om att jag har bytt hovslagare för senaste gångerna har jag inte varit helt nöjd och det känns som att du ser mig och mina hästar som en belastning med allt gnäll. Jag vet inte vad som ligger bakom men nu är det såhär. Jag önskar dig allt gott. Hej då"

Det kanske faktiskt har hänt något i hovslagarens liv. Dessutom räknar han förmodligen dig som en inkomst så att bara ge fan i att ringa är inte sjysst. Kanske hovis behöver ett uppvaknande!
 
Nu har jag inte häst för första gången på 25 år (är 31 år) och kan helt ärligt säga att det som är skönast med att inte ha häst är att inte ha med hovslagare att göra! Fy sjutton vilken tråkig yrkeskategori. Jag förstår inte riktigt vart det gick snett? Dom ombokar till höger och vänster, är sena, är dyra, har NOLL självkritik om dom gjort något fel (sömnstuckit en häst, verkat fel, slagit på fel typ av skor t.ex. skor utan broddhål på en tävlingshäst som ska tävla på gräs osv osv). Har noll respekt för att kunden får ta ledigt från jobbet bara för att finnas på plats när dom ska sko (helst med kaffe och fika färdigt och en häst som stått inne en hel dag) och noll förståelse för att man då inte kan komma en timme eller två försent utan att höra av sig. Sen tycker jag att många har noll förståelse för hästen som djur också och dess beteende.

Men för att svara på din fråga - mina hovslagare har nästan alltid velat boka nästa tid när dom varit och skott, så dom som jag har "gjort slut med" har jag helt sonika fått säga att jag inte är nöjd och hittat annan hovslagare. Jag har dock blivit droppad som kund två gånger. En gång dök hovslagaren i fråga helt enkelt inte upp och vägrade svara på samtal/sms. Hade då två hästar som tävlade på elitnivå och alla hovslagare i närområdet var fullbokade. Det var lagom populärt hos mig. Nästa som droppade mig sa att han släppte alla kunder på grund av ont i ryggen men fortsatte ändå sko andra hästar i stallet. Gjorde mig dock inte så mycket, han antingen sömnstöck mina hästar eller orsakade tappsko på tappsko på tappsko..
 
Jag måste haft tur med mina, en enda gång har jag blivit droppad men de flesta av mina hovslagare har varit bra på att höra av sig om något kommit emellan och iaf två har jag nästan kunnat ställa klockan efter. Jag har släppt de som gjort dåliga jobb eller inte är snälla mot hästarna.

Det är nog inte så enkelt att ha att göra med alla hästägare heller alla gånger, inte för att jag försvarar dåliga skoningar eller dålig kundvård, men det är allt för många hästar som går i en lerig hage när de kommer. Är de inne är de skitiga om benen, hovarna är inte kratsade, ouppfostrade hästar och ägare som inte är på plats. :meh:

Nu på lördag kommer min ut för att kolla på en bakhov innan han ska på svensexa. :) Han bryr sig om hästarna, vi diskuterar hovarna och snackar skit. De är intagna, rena, urkratsade hovar, väluppfostrade och jag är där och håller i medan han jobbar. Jag kan skicka ett sms och han ringer upp. :up:
 
Ja, precis såhär tänker jag. Nu är det några veckor kvar tills det borde vara dags igen. Jag har haft ut en ny hovslagare som gjort underverk med hovarna en vecka efter ovanstående bilder. Kommer fortsätta med denna nya hovslagare - men känner att jag måste höra av mig, förklara och tacka för ett fint samarbete under så många år?

Jag tycker också du bör byta hovslagare men till skillnad från många andra här :confused: tycker jag att det är extremt ohyffsat att bara inte höra av sig till din gamla och säga upp och berätta varför.

"Hej, jag vill bara ringa och tala om att jag har bytt hovslagare för senaste gångerna har jag inte varit helt nöjd och det känns som att du ser mig och mina hästar som en belastning med allt gnäll. Jag vet inte vad som ligger bakom men nu är det såhär. Jag önskar dig allt gott. Hej då"

Det kanske faktiskt har hänt något i hovslagarens liv. Dessutom räknar han förmodligen dig som en inkomst så att bara ge fan i att ringa är inte sjysst. Kanske hovis behöver ett uppvaknande!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp