Hovslagaren upptäckte fång

bettysmatte

Trådstartare
Hovis var ute och verkade shettisen idag och han sa att hon med största sannolikhet haft fång för ca en månad sedan. Jag, som har med mig en massa negativ fångerfarenhet i bagaget, drog såklart en väldigt djup suck...

MEN, pållan har inga symptom nu och har ej heller haft några märkbara symptom för en månad sedan. Nu är ju detta en sällskapshäst som mest går och "dräller", men om hon haft väldigt ont hade jag självklart märkt detta ändå! Jag är hos hästarna varje dag och visiterar och pysslar.

Kan det vara så att hon fick i sig något olämpligt vid ett tillfälle, och att fånganfallet avklingade relativt snabbt? Någon som har erfarenhet av fång som bara upptäckts av hovis? Just nu har jag valt att inte vidtaga några speciella åtgärder, utan hon får gå kvar på magert bete tillsammans med sina två kompisar. Dumt, eller klokt?

Sv: Hovslagaren upptäckte fång

Det var likadant med min häst. Det kändes jättehemskt att jag inte hade märkt det på henne. Men hon måste uppenbarligen ha haft det mycket lindrigt. Efter det har jag vakat över henne. Det är snart ett år sedan och hon mår bra. Men jag är jättenoga med allting. Min man tycker att jag är överdrivet vaksam men vad gör man.

jag har erfarenhet av 2 hästar som fånget bara upptäckts genom röntgen på.

en D-ponny som fånget utlöstes av dubbla kortison beh. mot bronkit (lindrig roteration runt om)

samt ett halvblod som fick måttlig roteration utlöst av trauma.

ingen, varken vi, hovis, eller veterinären misstänkte något innan plåtarna, dom togs pga. en minimal rörelsestörning på D-ponnyn och det infakto att hon fått dubbel kortison kur. på halvblodet pga. annan skada som hon ådrog sig i traumat.

Verkligen ingen mer som varit med om något liknande???

Imorgon, om allt går som planerat, kommer hon hem. Jag vågar inte chansa på att hon håller sig frisk med det knasiga väder vi har. Frost ibland, varmt ibland.

När hon kommer hem kommer hon att få gå i en relativt liten hage på dagarna och stå inne på nätterna. Planerar vidare att ge henne bakjäst och antingen Kwik Beet eller Speedi Beet (hon äter INTE jästen som den är, så jag måste hitta något relativt ofarligt att blanda den med), har jag tänkt. Det kanske finns något ännu bättre, så tipsa gärna om något annat som är fångförebyggande!

Någon som har erfarenhet av fång som bara upptäckts av hovis?

Nej,, min erfarenhet är att hästägarna är dom första som upptäckt ett akut stadie av fångrelaterat trauma och inom 24 timmar ringt ut hovis för bekräftelse eller dementi.

Detta är mkt bra gjort av hästägarna och ytterst viktigt då snabba åtgärder och rätt behandling i ett tidigt stadium är A och O för att undvika onödigt lidande och kroniska skador.

Jag skulle gärna vilja veta VAD det var som fick din hovslagare att tala om för dig att ponnyn haft fång.

*skeptisk*

Tyvärr var jag inte med vid hovslagarbesöket. Det är första gången sedan jag skaffade hästen för snart två år sedan som det händer att jag inte kunde vara med (pga jobbet). Men han hade sagt så, och visat på en bit hov som han verkat av hur han kunde se det. Du menar alltså att hovslagare INTE kan se fång i hoven, eller hur menar du :confused:?

Nej,, min erfarenhet är att hästägarna är dom första som upptäckt ett akut stadie av fångrelaterat trauma och inom 24 timmar ringt ut hovis för bekräftelse eller dementi.

Detta är mkt bra gjort av hästägarna och ytterst viktigt då snabba åtgärder och rätt behandling i ett tidigt stadium är A och O för att undvika onödigt lidande och kroniska skador.

Ja, det kan väl verka så, men man bör känna hästen för att förstå hur lindrig fång hos henne kan gå ägaren helt förbi. Det här är en häst som ALDRIG rör på sig mer än hon behöver i normala fall, så stillsam är hon alltid.

Jag har haft som vana att känna på hennes hovar regelbundet i minst ett år, men aldrig funnit ett mönster som man kan lita på. Ibland är hovarna varma, ibland kalla.

Hon älskar dessutom att ligga ner (både i hage och box) och gör det gärna, speciellt om det är varmt ute. Det betyder inte sjukdom hos henne.

Senast ändrad:

Tyvärr var jag inte med vid hovslagarbesöket. Det är första gången sedan jag skaffade hästen för snart två år sedan som det händer att jag inte kunde vara med (pga jobbet). Men han hade sagt så, och visat på en bit hov som han verkat av hur han kunde se det. Du menar alltså att hovslagare INTE kan se fång i hoven, eller hur menar du :confused:?
Hovslagaren kan se rester av fång i hoven, men tveksamt om man kan se det redan efter en månad. Och det hovslagaren kan se kan ibland bero på andra saker än fång.
Jag tycker att du ska be din hovslagare berätta tydligare för DIG vad det var han såg.
Och jag tycker INTE att man ska ställa diagnosen fång bara på något man hittar i hovarna efter ett anfall som hästägaren har missat.

Menar du för övrigt att du inte kollar henne i rörelse regelbundet utan nöjer dig med att se att hon står på alla fyra och det inte rinner blod nånstans? :confused: En häst med fång rör sig väldigt karakteristiskt, även om det är ett lindrigt, framförallt vid vändningar.

Jag vet att Dodson&Horrell har fångfoder med , sägs det, antiinflammatorisk verkan. Det är dyrt, men ska du bara ha det att blanda jästen i så kanske det kan vara något?

Hej Anna!

Jag var med när Cloetta verkades och frågade då hur han kunde
se att hon haft fång.
Han visade på hoven där han verkat att lamellranden var mycket bredare,
att det liksom "släppt", kommer inte ihåg hur han förklarade
det riktigt men det syntes mycket tydligt. På vissa ställen kunde man
också se att det varit en blödning.
Han sa också att hon inte haft något direkt fånganfall utan att hon haft
början till det, en lätt släng av det. Jag kommer inte exakt ihåg hur kan uttryckte sig.

Tråkigt är det hur som helst och jag hoppas verkligen stt det inte blir mer av det.

Det som ger breddad lamellrand är när det blir en hovbensrotation. Då brister sambandet i lamellhornet och lamellranden blir alltså breddad och ofta "rötig".
Det är inget som sker vid en "lätt släng av fång", utan då har hästen förmodligen varit tydligt dålig i fång.

Fång behöver inte alltid ge blödningar, det kan komma av andra skäl också.

Jag tycker att den här ponnyn ska tas till en klinik och få hovarna röntgade. För OM det är som det beskrivs här så lär man hitta en hovbensrotation. Och det kan ju om inte annat vara bra att veta ifall det ÄR så eller inte.

Jag är normalt inte någon som anser att röntgen är nödvändigt vid fång, men i detta fallet tycker jag det absolut.
Låt en veterinär ställa diagnosen.

Jag är väl medveten om att en häst med fång rör sig väldigt karakteristiskt, eftersom jag har erfarenhet från tidigare fånghäst. Det är mest därför jag känner att det är märkligt att jag kan ha missat det. Jag står en stund och studerar hur hästarna rör sig i hagen varje dag, och har inte märkt att hon på något vis skulle ha varit mer ömfotad eller haft ont vid något tillfälle.

Men självklart ger jag mig själv skulden. Jag SKULLE ha upptäckt det, även om varken jag eller någon annan lade märke till att hästen var sjuk...

Man kan även få en uttänjing av nedre delen av lamellranden vid en för lång tå utan att sambandet släppt högre upp vilket det gör vid fång.
PL

Aha! Ända sedan hovslagaren började verka min shettis, vilket var för ca 1,5 år sedan, har han förundrats över hur mycket hennes hovar växer jämfört med andra barfotashettisar han verkar. På sommaren växer hovarna ju gärna ännu mer, så kanske hon helt enkelt har fått bli lite för lång i tårna vid något tillfälle? Vi har haft 7-veckorsintervall under sommarperioderna och annars 8-veckorsintervall mellan verkningarna.

Har också haft som vana, från tidigare fångerfarenhet med annan häst, att alltid fråga hovis vid varje verkning om han ser några fångtendenser. Det har alltid sett bra ut, dock inte denna senaste gång tyvärr.

Men nu kommer ju pållan hem ikväll och jag kommer att hålla ett mycket vakande öga på henne!

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
7 079
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur