Hovslagarfråga

Hästägaren har alltid rätt att få ta del av journalerna, oavsett om det är ifrån en klinik eller en en godkänd utförares journalföring.
Däremot så kan inte skattemyndigheten kräva att få tillgång till journalerna vid en ev. skattekontroll, dom enda myndigheterna som kan kräva att ta del av handlingarna är Jordbruksverket och berörd Länsstyrelse.
 
För övrigt var hästen 8 år när hon importerades från Polen och vad hon blivit utsatt för vid tidigare skoningar - det har jag ingen aning om.
/Lizzie

Förvånad över att det va en Polsk import,,,, Inte jag i alla fall och som du skriver så vet inte jag heller vad desa hästar tidigare blivit utsatta för,, bara att jag vägrar sko hästar som kommer i från bl.a. detta köttproducerande land.
 
Jag kan rapportera att min hovis ville prova att sko mitt sto utan att hästen fått Sedalin inför skoningen. Hovis avsatte extra lång tid för skoningen för säkerhets skull.

Det funkade att sko hästen utan att hon var lätt drogad. Vi började dock med den hoven som det är mest bök med och så fick hovis slå i en söm i taget, ställa ner hoven och så slå på nästa söm. Lite omständligt, men det gällde att hålla min dam på gott humör :angel:

Jag fick bremsa ytepyttelite när det var dags att slå på sömmen på bakskorna - det räckte att jag höll i mulen med handen - behövde inte ens hålla hårt. Det behövdes dock för att få hästen på lite andra tankar än att försöka rycka åt sig bakbenet och skoningen hade dragit ut ännu länge på tiden. Hålla i mulen har jag fått gjort tidigare också trots Sedalin så det var faktiskt ingen större skillnad.

Alltså är både jag och hovis hur nöjda som helst - och det är alltid skönt om man slipper använda droger.

I morgon ska jag och damen träna att gå i närheten av hästtrailern... För helt plötsligt är hon livrädd för den igen och vägrar gå i närheten av den... :devil: Det är tacken för att matte totaltrenoverat trailern... vit och fin har trailern blivit plus att den är 15 cm högre pga ny axel - dock passar det inte alls den fisförnäma hästkräket :cautious: Så nu blir det operation lastträning istället - funkar det ena så funkar inte något annat istället - Är det sådant som kallas karma... :angel:

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 263
Senast: Liten
·
Anläggning Jag blir inte riktigt klok. Har mailat kommunen men är såklart för nyfiken för att inte fråga här oxå :angel: Om man har 2 hästar...
Svar
3
· Visningar
1 470
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 946
Senast: Petruska
·
P
Hästvård Jag har en häst som är otroligt svårskodd..jag har haft honom snart i 10 år o han accepterar en hovslagare som skott honom under alla år...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp