Hovslagarutbildning,tappsko eller självlärd.

FT_ryttare

Trådstartare
Jag har funderat på att lära mej lite om hovslagaryrket.
Har 5 hästar hemma och att kunna verka/hålla efter och spika tappskor skulle vara bra o kunna o framförallt slippa hovslagarutg.

Men frågan är om man ska gå hovslagarutb o lära sej helt från grunden o få bevis på utb. gå en tappskoutb eller gå som praktikant hos en hovslagare o läsa sej till kunskapen själv.

hur har ni gjort.. ?

Sv: Hovslagarutbildning,tappsko eller självlärd.

Jag har hört från min hovslagare (vet inte om det är sant) att på hovslagarutbildningen i Skara så tar dom inte in om man bara avser att sko för eget bruk och inte jobba med det.

det kan vara mkt rimligt faktiskt.. vad jag förstod avr de bara 9 platser i skara så förstår om dom vill ha såna som vill jobba heltid som hovslagare. men jag tror inte jag pallar med de faktiskt.

Jag har funderat på att lära mej lite om hovslagaryrket.
Har 5 hästar hemma och att kunna verka/hålla efter och spika tappskor skulle vara bra o kunna o framförallt slippa hovslagarutg.

Men frågan är om man ska gå hovslagarutb o lära sej helt från grunden o få bevis på utb. gå en tappskoutb eller gå som praktikant hos en hovslagare o läsa sej till kunskapen själv.

hur har ni gjort.. ?

jag tycker att du ska gå med som lärling/praktikant först o främst. för att komma in på ngn utav de (skamlöst få :mad: ) utbildningar som finns måste man kunna väldigt mkt för att komma in. sen tror jag, precis som shampiz, att de verkligen vill att man ska JOBBA med det sen om man utbildar sig. vilket är helt förståeligt då det (iaf där jag bor) råder hovslagarbrist... :crazy:

sen vill jag bara göra tummen upp för dig! bra idé att förkovra sig själv :idea: det är jätteroligt dessutom!! :love:

ps. se till så att du går med en som är ordentligt utbildad själv! mer info om dessa finns på svenska hovslagarföreningen hemsida :)

min hovslagare är väldigt duktig o han har sagt att jag borde vara mer med honom o lyssna o se o lära så jag kan sköta de mesta själv o så kollar han till med jämna mellanrum.

så frånh onom har jag hjälp.
Kan de vara en ide att börja läsa böcker om hovens anatomi o sånt ?

Jag gick tillsammans med en utbildad hovslagare och lärde mig jätte mycket och nu i dag kan jag sko min egna häst om jag vill men så som det är nu är jag sambo med en hovslagare . Men han är inte utbildad men skor än då . han harhållt på med det i många år och jag tycker han skor minst lika bra som en som är utbildad fast till ett lägre pris . Ja själv verkar i bland och senast då jag hade ett fullblod som inte ville bli skodd av honom skodde jag själv sen och det blev bra . Men det tar ju längre tid då jag är väldigt noga med att det ska bli bra. Är verkligen jätte petig när han skor oxå . Han skor trav hästar en del då han haft tävlings hästar oxå . där det är viktigt att dom balanseras rätt m,m I dag har han ca 30 kunder som han skor hos kontinuerligt.

min hovslagare är väldigt duktig o han har sagt att jag borde vara mer med honom o lyssna o se o lära så jag kan sköta de mesta själv o så kollar han till med jämna mellanrum.

så frånh onom har jag hjälp.
Kan de vara en ide att börja läsa böcker om hovens anatomi o sånt ?

men det låter ju toppen! haka på det erbjudandet tycker jag! :)

det är det absolut. de kan ev vara lite svåra att få tag på (jag har lånat min hovslagares böcker från när hon gick utbildning) o så är de rätt så gamla de flesta. läs, se o lyssna så kommer du att lära dig massor! man får dessutom väldigt bra exteriör-kunskaper, som är hur bra som helst att ha då man ska köpa häst/avla osv :idea:

kolla oxå om det finns någon tappskokurs att gå! det tänkte jag göra nu fram i vår ihop med hästhållningskursen jag skall gå. jag vet int eomjag någonstin vågar sko riktigt, men kan vara bra att kunna dra av elelr slå på en sko o kanske verka lite när de har slitit av sej dojjorna o sådär.

men jag har faktist inte täkt på att man ju såklart kan följa med en hovslagare o kolla, det ska jag absolut ha i minnet här längre fram!!

ja jag tänkte börja med att läsa lite om skoning,hovar o anatomi.
sen gå en tappskokurs om jag hittar nån lämplig o följa hovslagaren. Verka mina när han tittar på o sådär.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka