M
Mahogney
Sv: Hovspricka
har försökt, jag brukar bli dyngsur när ja fotbadat min häst
men man får nog försöka lära dom
har försökt, jag brukar bli dyngsur när ja fotbadat min häst
men man får nog försöka lära dom
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
har försökt, jag brukar bli dyngsur när ja fotbadat min häst![]()
men man får nog försöka lära dom![]()
Nej de torkar inte ut utan fötterna suger upp fukten på undersidan av hoven för att sen fukta hel hoven innifrån!
Till skillnad från hovfett som stänger ute den naturliga fukten (regnvatten dagg m.m.) så att hoven torkar ut
Det där med fotbad lät intressant! Nått lättare sätt om hästen absolut inte kommer att klara av att stå i fotbad?
Fotbad![]()
Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.
Men använd INTE hovfett eller olja eller liknande, de blir bara värre!
Lånar lite om det är ok
har försökt med olja ett bra tag o det har inte blivit bättre på våran tös hovar.. fick höra att det skulle hjälpa men fler o fler säger motsattsen
Det där med fotbad lät intressant! Nått lättare sätt om hästen absolut inte kommer att klara av att stå i fotbad?
Helt fel enligt ny forskning.
för mkt vatten gör hornet mjukt o poröst.
Varma sommardagar så torkar hovarna ut- även om du blöter dem en stund.
Man fettar in hoven för att bevara fukten- förhindra avdunstning.
Man kan använda i princip vilket fett som helst- matolja går fint.
Man kan även massera in ett liniment i kronranden för att stimulera blodcirkulationen o därmed påskynda horntillväxten.
Hästars fötter växer mer sommartid o bär därför verkas/ skos om oftare.
Steel Joint eller enzion fungerar på att förbättra kvalitén.
Biotin kan i vissa fall försämra den.
Fotbad![]()
Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.
Men använd INTE hovfett eller olja eller liknande, de blir bara värre!
Gud vad snitsigt!
Till TS: Jag blev faktiskt avrådad av en hovslagare att använda hovolja o dyl men att jag kunde smörja in runt sprickan med trätjära si sådär varannan vecka. Funkade bra och sprickan blev bättre och växte bort tillslut. Hon hade då något som kallas white line disease som hon råkade på under den lerigaste perioden förra året :/
Forbad har jag också hört kan funka men låter lite omständigt egentligen
Det där med liniment på kronranden. Kan man ta blue eller vad den heter? den som luktar väldigt skarpt?
Hej!
Min tjej har fått en hovspricka vänster fram. Ganska stor, men inte hela vägen upp. Vad gör man för att behandla hovsprickor?