Hovspricka

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare claraB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 6 578
Sv: Hovspricka

har försökt, jag brukar bli dyngsur när ja fotbadat min häst:p
men man får nog försöka lära dom :p

har försökt, jag brukar bli dyngsur när ja fotbadat min häst:p
men man får nog försöka lära dom :p

visst.. kommer bli mosad. jaja, man får väl försöka. hon blir helknas bara man försöker spraya nått på henne. men vi övar på det med så^^

jobbigt, men prova bar ställ två hinkar med vatten framför henne och sen lyfter du foten som om du skulle kratsa hovarna, så drar du hinken så när hn ställer ner foten är hon i vattnet, eller så kan du ha tom hink först och när hon står där i kan mna hälla i vattnet.

Nej de torkar inte ut utan fötterna suger upp fukten på undersidan av hoven för att sen fukta hel hoven innifrån!
Till skillnad från hovfett som stänger ute den naturliga fukten (regnvatten dagg m.m.) så att hoven torkar ut

Helt fel enligt ny forskning.
för mkt vatten gör hornet mjukt o poröst.
Varma sommardagar så torkar hovarna ut- även om du blöter dem en stund.
Man fettar in hoven för att bevara fukten- förhindra avdunstning.

Man kan använda i princip vilket fett som helst- matolja går fint.

Man kan även massera in ett liniment i kronranden för att stimulera blodcirkulationen o därmed påskynda horntillväxten.
Hästars fötter växer mer sommartid o bär därför verkas/ skos om oftare.
Steel Joint eller enzion fungerar på att förbättra kvalitén.
Biotin kan i vissa fall försämra den.

Jag har hört att det är bäst med animaliskt fett, men som du säger så funkar det med vilket fett som helst.

När det gäller TS ursprungliga fråga: Fråga hovslagaren om råd, de brukar vara väldigt bra på hästens hovar. ;)

Det där med fotbad lät intressant! Nått lättare sätt om hästen absolut inte kommer att klara av att stå i fotbad?

Jag smörjer min pålles hovar med hellosan-salva, hela hoven. Masserar extra mycket i kronranden och tar ibland undersidan också.

Det är det som funkar för mig för att få sprickor att sluta växa.

En av mina halvblod fick en ruskig spricka som var envis att få bort.
Den ville INTE växa igen.. vi testade allt som gick, allt från huskurer till vetrinär rekomendationer. Inget fungerade..

Tillsist "skruvade" min hovslagare ihop den med en typ av bricka eller hur man ska förklara det.
Den satt kvar där till nästa skoning.
Det lyckades den växte ihop och han fick aldrig mer tillbaka sprickan.
(Tog givetvis längra tid men behövde bara "brickan" första perioden)

Fotbad :D
Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.
Men använd INTE hovfett eller olja eller liknande, de blir bara värre!

Ska det vara varmt eller kallt vatten eller spelar det inte någon roll??
:crazy:

Lånar lite om det är ok :D

har försökt med olja ett bra tag o det har inte blivit bättre på våran tös hovar.. fick höra att det skulle hjälpa men fler o fler säger motsattsen :confused:

Det där med fotbad lät intressant! Nått lättare sätt om hästen absolut inte kommer att klara av att stå i fotbad?

Hej, lånar tråden lite. Tänkte dela med mig av hur vi gör:)
Mina hästar har mycket stora hovar som har lätt för att spricka, bara ytliga sprickor dock. Sedan jag började med att tillföra fukt åt hovarna dagligen, blir hovarna av bättre kvalitet och spricker mindre. Självklart är intervallen på hovvården ytterst viktig och hovarna sköts här om ofta.

Så här löser jag fukten till hovarna. (Detta fotbad är bara provisorisk då vi nu är igång och bygger ett riktigt med gjuten platta med avlopp)
http://i148.photobucket.com/albums/s13/JKL-19/IMG_hovbadningkopia400.jpg

Gud vad snitsigt! :bow:

Till TS: Jag blev faktiskt avrådad av en hovslagare att använda hovolja o dyl men att jag kunde smörja in runt sprickan med trätjära si sådär varannan vecka. Funkade bra och sprickan blev bättre och växte bort tillslut. Hon hade då något som kallas white line disease som hon råkade på under den lerigaste perioden förra året :/

Forbad har jag också hört kan funka men låter lite omständigt egentligen

För oss har det inte varit omständigt med hovbadet, det är numer rutin, ställer hästarna där innan jag ska ut och rida/köra kan då pyssla lite med annat undertiden:)

Helt fel enligt ny forskning.
för mkt vatten gör hornet mjukt o poröst.
Varma sommardagar så torkar hovarna ut- även om du blöter dem en stund.
Man fettar in hoven för att bevara fukten- förhindra avdunstning.

Man kan använda i princip vilket fett som helst- matolja går fint.

Man kan även massera in ett liniment i kronranden för att stimulera blodcirkulationen o därmed påskynda horntillväxten.
Hästars fötter växer mer sommartid o bär därför verkas/ skos om oftare.
Steel Joint eller enzion fungerar på att förbättra kvalitén.
Biotin kan i vissa fall försämra den.

Det där med liniment på kronranden. Kan man ta blue eller vad den heter? den som luktar väldigt skarpt?

Fotbad :D
Låt hästen stå med fram fötterna i vattenhinkar i c:a 5-10min varje dag för att få tillbaka fukten i hovarna.
Men använd INTE hovfett eller olja eller liknande, de blir bara värre!

Tyvärr är du fel ute.

För ca 8 v. sen sprack min hästs hovar vid skoningen. Det gjorde de pga att de var torra efter hetta o torka utomhus. Dessutom var boxbädden av kutterspån mycket torr. Allt detta torkade ut hovarna.
Min hovslagare rek. att jag skulle fukta hovarna med vatten först o sedan smörja in hela hovkapseln med olivolja. Vilket jag har gjort nu i 8 v. Har gjort det 3 till 7 dagar i veckan.
Idag blev han skodd och eftersom hovarna nu var mer elastiska sprack de inte den här gången plus att majoriteten av det söndertrasade hornet verkades bort. Han blev så fin på fötterna! :love:

olivolja: allt-i-allo-huskuren!

Har själv en handkräm "Oliva" som är inhandlat på apoteker- namnet är ju taget för att huvudingrediensen är ju olivolja och det gör under på hud och nagelband så varför inte hovarna? Allt fettande är bra för sprucken hud: speciellt eksem. Olivolja gör under men det är ganska dyrt nuförtiden dock jämfört med olika inköpta medel för hovar o dyl så är det bra mycket billigare.

Gud vad snitsigt! :bow:

Till TS: Jag blev faktiskt avrådad av en hovslagare att använda hovolja o dyl men att jag kunde smörja in runt sprickan med trätjära si sådär varannan vecka. Funkade bra och sprickan blev bättre och växte bort tillslut. Hon hade då något som kallas white line disease som hon råkade på under den lerigaste perioden förra året :/

Forbad har jag också hört kan funka men låter lite omständigt egentligen

Anledningen till att han avrådde från hovolja är för att den ofta innehåller tjära- som torkar ut hoven.

White line d. är bärrandsröta på svenska. där kan tjära funka.

Vad roligt med så många tips :bump:

Hovslagaren skodde hästen idag och hoven ser finare ut :) Hovsprickan har inte växt iallafall.
Men vilka är era bästa tips? Fotbad och någon slags olja, fett? Och något tillskott i maten`?

Knapplån*

Hovkapseln (är det "höljet" runt hoven el?) kan ngn förklara md bild har noll koll :crazy:

prata med din hovslagare. min häst gick med en spricka i sin framhov i säkert ett år. min hovslagare bad mej bara att hålla rent....men efter ett tag blev det bara värre och vi åkte vi till skara med honom. då visade de sig att det var mycke värre än vad det såg ut så han blev opererad....så vänta inte för länge. ( han var aldrig halt )

lycka till!

En hovspricka kan aldrig "läka ihop" eller "bli behandlad". Det är ju död hud, hovkapseln som har gått sönder. Samma sak som din nagel. Det man kan göra är ju att dels förhindra att den spricker upp ännu mera, samt att ta reda på varför den spruckit och förebygga det. Sprickan kommer ju inte försvinna förrän hoven har växt ut såpass mycket. Själv är jag barfota-förespråkare och kan bara bidra med min egen erfarenhet ifrån att min häst fick en hovspricka en gång då jag var slarvig med att verka tillräckligt ofta. Men om du nu har skor och hovslagare så borde din hovslagare veta vad han ska göra åt det. Och det som håller en hovspricka i chack bäst borde vara att hålla igång cirkulationen i hoven så den växer, dvs rörelse, samt verka ofta så den aldrig hinner "flexa ut" och spricka vidare.
Mvh Höstmåne

Hej!

Min tjej har fått en hovspricka vänster fram. Ganska stor, men inte hela vägen upp. Vad gör man för att behandla hovsprickor?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 250
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 164
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 347
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka