Hovtillväxt

BRAGO

Trådstartare
Jag har nu försökt läsa på massor om hovtillväxt men har lite funderingar. Finns det något sätt man kan kolla vad hästen eventuellt saknar? Det vore ju bra att veta om det var biotin, kisel, metionin eller något annat. Kan man se med blodprov?

Jag har en 6åring som hade en relativt mild fång i somras. Han har en lång igångsättningsplan efter detta men hans fötter växer dåligt. Det resulterar i lite väl mkt tappskor och just nu känns det viktigt att få ordning på fötterna.

Jag har koll på analysen och han har en bra kvot mellan zink och koppar, som jag förstått är viktiga för hovtillväxten.

Frågan är nu lite vad jag ska prova att ge. Jag har hört mycket gott om Enzion och även Steel Joint. Enzion var det någon som sa innehöll onödigt mkt järn och det skulle vara dåligt för en fånghäst? Dessutom finns det väl ingen kisel i Enzion? Steel jointen har ingen metionin. Dessutom innehåller den en hel del mineraler vilket ju gör det lite krångligt att få ihop en vettig foderstat tycker jag.

Sen finns även Hoof Aid och massa annat. Man kan ju ge separat också som att bara ge MSM, biotin eller kisel, men det svåra är ju att veta vad som eventuellt skulle kunna hjälpa. Jag hittade Hoof Builder som ska innehålla biotin, metionin och kisel, vilket jag tyckte lät lite bra. Men hittar ingen som verkar ha något bra att säga om denna?

Jag såg även en tråd här på buke om en häst som blivit dålig i magen av Hoof Aid så då blev jag lite avskräckt av det. Han har nämligen haft mkt problem med magen den här hästen och det var det som utlöste fången.

Något som är snällt mot magen och ger stora, fina, starka hovar vore ju perfekt, hehe. :bow: Ge gärna lite tips på hur jag ska tänka!
 
Sv: Hovtillväxt

Jag är ingen expert på detta alls men jag skulle tro att man kanske får prova sig fram och se vad som passar för just den hästen?
Min kille käkar biotin varje dag nu och efter ca 1-2 månader när han hade ätit det märkte jag stor skillnad på kvaliten av hoven som hade växt ner och den gammla som inte hade fått biotin. Han har också haft lite problem med magen men han får också jäst varje dag. Hovis säger att hovarna växer mycket snabbare nu eftersom han får komma och sko i kortare intervaller nu.

Dock var anledningen att jag började med biotin att han hade hålväggar och allmänt kassa/mjuka hovar.
 
Sv: Hovtillväxt

Jag ska försöka förklara detta enkelt. Väldigt ofta så finner man ett samband mellan dålig hovkvalite/tillväxt och en icke helt fungerande tarmflora. Om tarmfloran inte är tillfredsställande kommer heller inte kroppen att kunna tillgodogöra sig näringeämnen, vitaminer, mineraler, ex på ett optimalt sätt.

Om vi då tillför något av alla dom tillskott som du nämner eller flera så vad är det som får dig att tro att dessa tillskott skulle ge en bättre hovkvalite/tillväxt.

Tyvärr är svaret så enkelt att du kommer elda för kråkorna,, du kan lika gärna köpa ngt av dessa tillskott, kasta ut det oförbrukat på dynghögen så slipper du mocka ut det ur boxen.

Börja med en balancerad foderstat bestående av ett bra hö, tillgång till friskt vatten och tillsätt mag/tarm balance dagligen!!

Ser du ingen förändring inom max två månader så leta vidare i individens övriga närmiljö.

P.S. Jag förutsätter att individen är regelbundet avmaskad,vaccinerad och genomförd tandvård.
 
Sv: Hovtillväxt

Hej! Tack för ditt svar! Jag är helt medveten om det du skriver och har ägnat många många timmar senaste året till att försöka klura hur vi ska få ordning på hans mage. Han äter en väl uträknad foderstat som består av hö och mineraler, det är det hans mage mår bäst av och vi har ett bra hö.

Eftersom han fick en så stor rubbning i tarmen så kan det enligt forskare på SLU och veterinärer ta upp till ett år innan hans tarmflora är stabil igen. Han får mag tarm då och då när/om magen blev sämre. Förr fick han det hela tiden men nu fungerar det ändå så pass bra att han är utan. Tipset jag fått är att inte krångla och ändra med olika magpreparat utan det viktiga är att vara kall och ge det tid.

Dock är han konvalescent och helt klart stressad av att inte gå ute och röra sig fritt med kompisar i stor hage. Han går i sjukhage och skrittas varje dag men mer än så får han tyvärr inte göra. Magen påverkas ju av stress så att detta påverkar negativt förstår jag. Men det kan jag ju tyvärr inte göra så mycket åt.

Anledningen till att jag vill prova ge något tillskott för hoven är att jag tror att han har svårt att ta upp allt han får. Jag har då fått tips om att ge extra för att chansen då blir större att han lyckas ta upp tillräckligt. En normal hov tar ju ca ett år att "bytas ut" och därför är det tänkt att han är konvalescent under den tiden tills hoven tål mer belastning igen. Men växer hoven inte ut tar det ju längre tid. Då tar det även längre tid för honom att få ett normalt liv och i och med det ge magen en chans att bli helt bra. Så det blir lite som en ond cirkel.. Han går ju även med sjukbeslag och mestadels på mjukt underlag och det i sig skyndar ju inte på tillväxten i hoven..

Utifrån detta måste jag försöka komma på en lösning. Har du något vidare tips är jag tacksam! :)
 
Sv: Hovtillväxt

Hej! Tack för ditt svar! Jag är helt medveten om det du skriver och har ägnat många många timmar senaste året till att försöka klura hur vi ska få ordning på hans mage. Han äter en väl uträknad foderstat som består av hö och mineraler, det är det hans mage mår bäst av och vi har ett bra hö.

Eftersom han fick en så stor rubbning i tarmen så kan det enligt forskare på SLU och veterinärer ta upp till ett år innan hans tarmflora är stabil igen. Han får mag tarm då och då när/om magen blev sämre. Förr fick han det hela tiden men nu fungerar det ändå så pass bra att han är utan. Tipset jag fått är att inte krångla och ändra med olika magpreparat utan det viktiga är att vara kall och ge det tid.

Dock är han konvalescent och helt klart stressad av att inte gå ute och röra sig fritt med kompisar i stor hage. Han går i sjukhage och skrittas varje dag men mer än så får han tyvärr inte göra. Magen påverkas ju av stress så att detta påverkar negativt förstår jag. Men det kan jag ju tyvärr inte göra så mycket åt.

Anledningen till att jag vill prova ge något tillskott för hoven är att jag tror att han har svårt att ta upp allt han får. Jag har då fått tips om att ge extra för att chansen då blir större att han lyckas ta upp tillräckligt. En normal hov tar ju ca ett år att "bytas ut" och därför är det tänkt att han är konvalescent under den tiden tills hoven tål mer belastning igen. Men växer hoven inte ut tar det ju längre tid. Då tar det även längre tid för honom att få ett normalt liv och i och med det ge magen en chans att bli helt bra. Så det blir lite som en ond cirkel.. Han går ju även med sjukbeslag och mestadels på mjukt underlag och det i sig skyndar ju inte på tillväxten i hoven..

Utifrån detta måste jag försöka komma på en lösning. Har du något vidare tips är jag tacksam! :)

Konstig att det skulla ta ett helt år att få igång magen????
Har dom inte gjört ett gasteskopi?
 
Sv: Hovtillväxt

Få igång magen? Magen är ju helt okej nu och definitivt igång. Men det tar lång tid för tarmfloran att bli stabil efter en sån stor störning vad jag förstått. Så är det ju även på människor har jag för mig.
 
Sv: Hovtillväxt

Min erfarenhet är att det alltid är bäst att tillsätta enskilda mineraler, istället för diversa tillskottsfoder. Så sant du inte hittar någon mineralmix som verkligen passar perfekt till ditt hö/kraftfoder vill säga. Jag ger faktisk en mineralblanding nu som prickade helt rätt, från Forage plus (googla). Ger också biotin, 20 mg dag till ponny och 30 mg till häst. Finns till bra pris på engelska ebay tex. Även E vitamin ger jag, 1000 IU i kapslar.

De flesta tillskottsfoder har fyllnadsämnen som inte är bra för fånghästar.

Du kan kolla vad han saknar genom att göra en spårmineralanalys av höet. Går också att göra blodprov eller tagelprov men de är inte helt pålitliga.

Kanske behöver han mer protein? Det kan öka hovtillväxten, eller dvs om de får för lite så växer hovarna sämre.

Sen är det såklart så att lite rörelse ger mindre cirkulation och mindre belastning, vilket gör att hoven växer saktare. Du kan prova att massera kronranden varje dag och/eller använda magnetboots.
 
Sv: Hovtillväxt

Jo precis, och speciellt de här "hovtillväxt-preparaten" innehåller ju hur mycket saker som helst som man inte vill ha! Tack för bra svar.

Protein tror jag är lugnt, höet har bra värden där och vill inte ge mer pga att han inte får bli för rund heller. Men han äter en hel del av höet! Jag fick det förslaget av hovslagare att massera kronranden också. Vet man om det spelar någon roll med vad? Jag har tidigare bara haft vanlig olja på hovarna men det finns ju preparat som "ska" vara bra för tillväxten, tex cornucrescine.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 144
Senast: super
·
Hästvård Min häst har under en längre tid varit dålig i magen. Han verkar vara en känslig kille. Märkte en klar försämring när ja har gav ett...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp