How To: Teckenspråk

Jag tycker teckenspråk är roligt. Har läst det själv men kommer inte ihåg mer än alfabetet, tack, bra, hund typ.
Väldigt fascinerande då jag har sett folk prata teckenspråk med tumvantar på. Då förstår man hur mycket ansiktsuttryck och munrörelserna betyder.
 
Jag tycker teckenspråk är roligt. Har läst det själv men kommer inte ihåg mer än alfabetet, tack, bra, hund typ.
Väldigt fascinerande då jag har sett folk prata teckenspråk med tumvantar på. Då förstår man hur mycket ansiktsuttryck och munrörelserna betyder.
Tumvantar är ett otyg dock, man behöver ju inte göra det svårare för sig :cautious::rofl::p Men kul att höra att så "många" kan lite teckenspråk iallafall! :love:
 
Har inte fattat att det så tydligt är en dominant hand. Men det syns ju som du säger lätt när man tänker efter.

Om man skriver spegelvänt så förväntar man sig inte att andra ska kunna läsa det, som jämförelse. Men både att texten följer en linje med riktning och bokstävernas utformning (b/d) kan jag tänka gör det känsligare för den förändringen.

Men tänker man efter så är det väl mer som t.ex. stickning. Att det är rätt svårt att bli fingerfärdig om man inte gör det spegelvänt.
Ja absolut, det är inte svårt med avläsningen beroende på vilken hand tecknaren använder. Vänsterhänta skriver ju dock inte heller spegelvänt :D
 
Jag älskar språk i alla dess former och lärde mig också lite teckenspråk på dagis/lågstadiet. Då lärde vi oss mest alfabetet, men har lagt till lite random ord (färger, några nationaliteter, några djur) efter det.

Tycker framförallt det är intressant om hur 'grammatiken' är annordlunda än pratad svenska.

(har också sett teckentolkad sång, det är häftigt)
 
Teckenspråk är mitt favoritspråk. Är så himla glad att jag fått chansen att lära mig det ordentligt. Jag kan det hyfsat flytande, även om jag inte kan alla tecken som finns kan man ju alltid göra sig förstådd. Om inte annat tar man till bokstavering. Teckenspråket är det bästa med mitt jobb. :love:
 
Jag älskar språk i alla dess former och lärde mig också lite teckenspråk på dagis/lågstadiet. Då lärde vi oss mest alfabetet, men har lagt till lite random ord (färger, några nationaliteter, några djur) efter det.

Tycker framförallt det är intressant om hur 'grammatiken' är annordlunda än pratad svenska.

(har också sett teckentolkad sång, det är häftigt)
Jag har hört att gramatik ska vara väldigt intressant i teckenspråk (om man nu är språkintresserad och tycker att gramatik kan vara kul) Att man anväder rumslig positionerning t.ex. som knappast kan beskrivas med samma begrepp som "vanlig" gramatik.

Nu googlade jag och hittade denna som jag måste läsa... http://www.sprakochfolkminnen.se/sp...rak/det-svenska-teckensprakets-grammatik.html.
 
Tack @Asko för jättekul läsning!
Min morfar försökte lära mig teckenspråk när jag var liten. Han hade bla ett memory spel med en massa tecken som man skulle matcha osv. Sen brukade vi leka skattjakt genom att han tecknade vissa "kodord" som ledde till skatten typ blå, stor, mjuk, sitta= soffan.
Kommer tyvärr inte ihåg något alls förutom sången lilla snigel (Men tror jag tecknar fel där också). Minns att jag tyckte det var jättesvårt att få till ordföljden och meningsbyggnad så för mig blev det mest stolliga och enstaka ord.
Har haft funderingar på att läsa det i grannstaden om tiden finns någon gång. Så roligt!
 
Jag älskar språk i alla dess former och lärde mig också lite teckenspråk på dagis/lågstadiet. Då lärde vi oss mest alfabetet, men har lagt till lite random ord (färger, några nationaliteter, några djur) efter det.

Tycker framförallt det är intressant om hur 'grammatiken' är annordlunda än pratad svenska.

(har också sett teckentolkad sång, det är häftigt)
:D
(Jag har ätit middag vid samma bord som honom en gång under en resa, det blev det roligaste bordet i hela lokalen - han är lika härlig som han ser ut :D)

Jag tycker lite synd om alla som behöver lära sig teckenspråkets grammatik, det är ju helt annorlunda från svenskan. Jag brukar därför vara snäll om just det :angel: Har inte alltid varit så bra själv även om det är mitt förstaspråk, så jag har förståelse :p
 
Jag har hört att gramatik ska vara väldigt intressant i teckenspråk (om man nu är språkintresserad och tycker att gramatik kan vara kul) Att man anväder rumslig positionerning t.ex. som knappast kan beskrivas med samma begrepp som "vanlig" gramatik.

Nu googlade jag och hittade denna som jag måste läsa... http://www.sprakochfolkminnen.se/sp...rak/det-svenska-teckensprakets-grammatik.html.
Alltså, teckenspråk är mitt första språk och jag erkänner att ibland vid teckenspråkslektionerna (som fungerade likadant som svenskalektionerna, men med kameror istället för böcker) så flög just de där grammatiklektionerna över mitt huvud :angel: Så man behöver inte känna sig "sämre" om man lär sig teckenspråk som vuxen och har svårt att lära sig grammatiken, det gäller mest att få in känslan vilket tecken som passar var och när. Precis som med andra språk, och där hjälper ju tyvärr mest övning och träning.

Men det är klart ändå intressant att det dyker upp nya faktorer, som rumslig positionering som du skriver och ansiktsuttrycken som faktiskt räknas in i grammatiken. Man tänker inte på det när man växer upp med språket.
 
Tack @Asko för jättekul läsning!
Min morfar försökte lära mig teckenspråk när jag var liten. Han hade bla ett memory spel med en massa tecken som man skulle matcha osv. Sen brukade vi leka skattjakt genom att han tecknade vissa "kodord" som ledde till skatten typ blå, stor, mjuk, sitta= soffan.
Kommer tyvärr inte ihåg något alls förutom sången lilla snigel (Men tror jag tecknar fel där också). Minns att jag tyckte det var jättesvårt att få till ordföljden och meningsbyggnad så för mig blev det mest stolliga och enstaka ord.
Har haft funderingar på att läsa det i grannstaden om tiden finns någon gång. Så roligt!
Kunde din morfar alltså teckenspråk? Vad kul!
Enstaka ord räcker om man vill försöka prata med någon döv, grammatiken kommer med tiden ju mer man tittar på andra och lär sig hur de tecknar.
 
Kunde din morfar alltså teckenspråk? Vad kul!
Enstaka ord räcker om man vill försöka prata med någon döv, grammatiken kommer med tiden ju mer man tittar på andra och lär sig hur de tecknar.
Ja han kunde det, jag vet inte hur duktig han var då jag var liten. Han gick bort när jag var 8-9 år. Han var superintresserad av kommunikation och försökte även ihop med mormor lära mig läsa brailleskrift (mormor var blind). Kunde läsa lite om jag fick se punkterna men gick helt bet på att känna de!

Minns just att vi hade många olika spel vi spelade ihop och lärde oss på så sätt.
 
Alltså, teckenspråk är mitt första språk och jag erkänner att ibland vid teckenspråkslektionerna (som fungerade likadant som svenskalektionerna, men med kameror istället för böcker) så flög just de där grammatiklektionerna över mitt huvud :angel: Så man behöver inte känna sig "sämre" om man lär sig teckenspråk som vuxen och har svårt att lära sig grammatiken, det gäller mest att få in känslan vilket tecken som passar var och när. Precis som med andra språk, och där hjälper ju tyvärr mest övning och träning.
Det är inte för att kunna prata. Bara av rent intresse hur språken är konstruerade och fungerar.
 
Bla det här spelet minns jag 285638622_85ca1767-b288-40b3-8f9a-27a835efa33e.jpg
 
Ja han kunde det, jag vet inte hur duktig han var då jag var liten. Han gick bort när jag var 8-9 år. Han var superintresserad av kommunikation och försökte även ihop med mormor lära mig läsa brailleskrift (mormor var blind). Kunde läsa lite om jag fick se punkterna men gick helt bet på att känna de!

Minns just att vi hade många olika spel vi spelade ihop och lärde oss på så sätt.
Vad skoj!

Nu när du tar upp brailleskrift så kommer jag tänka på min bästa vän i grundskolan. Hon var (är) dövblind (begränsat synfält och såg väldigt dåligt i mörker) och det var intressant de gånger vi var någonstans mörkt och jag skulle prata med henne. Hon hade sina händer på mina händer och påsåvis förstod vad jag sa genom att känna vad jag tecknade. Jag lyckades få in ett rätt bra flyt med pauser och så mot slutet tror jag :love: Men jag erkänner glatt att jag själv skulle inte ha klarat av att blunda och lägga mina händer på någon annans för att förstå vad de sa :rofl: Helt fantastiskt.
Under en klassresa till Malta så var vi nere i gruvor (eller vad det var) och där stod guiden från museet som talade engelska, en förälder översatte från engelska till svenska, en annan elev översatte från svenska till vanligt teckenspråk, och sen jag till min vän som inte kunde se pga mörkret. Det var en lite märklig visklek nästan :rofl:
 
Det är inte för att kunna prata. Bara av rent intresse hur språken är konstruerade och fungerar.
Ja är man intresserad av det så är det intressant.
Själv var jag aldrig riktigt bra på grammatik oavsett språk och hade nog gärna hoppat över de bitarna :angel:
 
Vad skoj!

Nu när du tar upp brailleskrift så kommer jag tänka på min bästa vän i grundskolan. Hon var (är) dövblind (begränsat synfält och såg väldigt dåligt i mörker) och det var intressant de gånger vi var någonstans mörkt och jag skulle prata med henne. Hon hade sina händer på mina händer och påsåvis förstod vad jag sa genom att känna vad jag tecknade. Jag lyckades få in ett rätt bra flyt med pauser och så mot slutet tror jag :love: Men jag erkänner glatt att jag själv skulle inte ha klarat av att blunda och lägga mina händer på någon annans för att förstå vad de sa :rofl: Helt fantastiskt.
Under en klassresa till Malta så var vi nere i gruvor (eller vad det var) och där stod guiden från museet som talade engelska, en förälder översatte från engelska till svenska, en annan elev översatte från svenska till vanligt teckenspråk, och sen jag till min vän som inte kunde se pga mörkret. Det var en lite märklig visklek nästan :rofl:


Morfar gjorde ungefär så med mormor också. Visade vissa tecken genom att låta henne känna hur han tecknade. Nu efter flera år och som vuxen har det verkligen slått mig vilken superwoman min mormor var! Hon lät inget hindra henne för att hon var blind inte! De var jätteaktiva och åkte mycket skidor, skridskor, cyklade och spelade boule och curling. Hon bakade och lagade mat, stickade och virkade. Så coolt!

Haha, ja verkligen en avancerad visklek! Bra gjort att få fram rätt information genom hela det ledet! Mycket skickligt av din vän också!
 
Jag har hört att gramatik ska vara väldigt intressant i teckenspråk (om man nu är språkintresserad och tycker att gramatik kan vara kul) Att man anväder rumslig positionerning t.ex. som knappast kan beskrivas med samma begrepp som "vanlig" gramatik.

Nu googlade jag och hittade denna som jag måste läsa... http://www.sprakochfolkminnen.se/sp...rak/det-svenska-teckensprakets-grammatik.html.
Jag kollar lite igenom länken själv och det var faktiskt intressant även för mig för att fräscha upp mitt minne och lära saker som man kanske inte var så intresserad av tidigare. Eller inte förstod.
Jag visste inte att det jag skrev i ett tidigare inlägg om munnen hette orala adverb! :idea:
 
Huh, det har jag aldrig sett. Vad intressant. Just det där på locket är dock amerikanskt, även om det förstås på svenska också.
Ah, där ser man! Kan det vara ett amerikanskt spel i grunden tro?
Minns mest bara utseendet på det spelet, snubblade över det när jag försökte googla fram memoryspelet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp