Jag har inte heller helt grepp om allt vad NH är, men så här ser jag det...
Det finns en grund inom NH som är densamma för alla NH-filosofier. Den handlar om att arbeta på hästens villkor, med respekt och förtroende som grund, och alltid ha en tvåvägskommunikation (det ska aldrig bli diktatur, utan alla ska få ha sin åsikt - även hästen). Målet är en harmonisk, trygg och arbetsvillig häst, som tar egna initiativ och löser saker på egen hand när helst det är möjligt. Uppstår ett problem eller en konflikt är det människans uppgift att lösa denna på bästa tänkbara sätt, utan våld, tvång och andra negativa inslag.
Sen finns det massor med olika metoder för att komma dit. Krasst sett kan man säga att t.ex. Hempfling (Dansa med hästar-författaren) kör bara på känsla och instinkt och känner sig fram utan att ha nåt konkret system. Man hittar metoderna för att träna sig och hästen genom känslan, ka man säga.
Pat Parelli (upphovsman till bl.a. Seven Games) är mer systematisk och genom olika steg arbetar sig igenom hästen och relationen till denna. Med olika metoder så lär man känna hästen (och sig själv) och lär sig pejla av vad hästen säger och tycker. Genom metoderna hittar man känslan för hästen, kan man säga om honom.
Sen finns det alla möjliga sorters tränare till, givetvis, men det där är två "grupper", kan man säga. Båda är lika bra för hästen, förutsatt att människan har vett att själv välja rätt metod att lära sig. Jag är en sån som har svårt att lita på min känsla ibland, därför har Parelli passat mig bättre. En kompis till mig tycker att metoder och planer är trist - hon kör på Hempflings känsla och det passar henne jättebra. Båda teknikerna har samma mål - att hitta känslan för hästen och jobba MED istället för MOT hästen.
Sen finns det givetvis idioter som i NH:s namn proklamerar för metoder som jag anser vara helt förkastliga. Monty Roberts är en sån tränare (sök på hans namn här på forumet, mycket skoj!), och så finns det en svensk jeppe sm jag glömt namnet på som mig veterligen flytt landet nu. Tränare som baserar sin "NH-filosofi" på att knäcka hästen, istället för att bygga upp den. Det är inte NH i mina ögon, men med en vass tunga och kunskap i hur man får folk att tro på en så kan dom sälja sina metoder som mirakelkurer.
Jag skulle kunna skriva i evigheter om det här, så fråga på så svarar jag