Jamtland

Trådstartare
Upptäckte igår att dottern på 15 år har en konstig "fläck" i skinnet bak på ryggen, är det någon som har en aning om vad det kan vara?
20201015_065846.jpg

Det är inte ett blåmärke och ser ut att sitta ytligt i skinnet.
 
Det har inte funnits där förut, det har dykt upp nu de senaste månaderna (tror vi). Svårt att säga exakt eftersom hon inte märkt av att det kommit.
 
Det skulle kunna vara en café-au-laitfläck, även om jag tror att det vanligaste är att de syns redan vid födelsen.

Annars tänker jag på hudsvamp av något slag. Mitt ex fick ringorm av våra katter och det såg ut sådär, som lite brunaktiga fläckar/fält. Jag fick "vanliga" ringormsutslag, men hans såg ut bara som färgade fläckar.
 
Det har inte funnits där förut, det har dykt upp nu de senaste månaderna (tror vi). Svårt att säga exakt eftersom hon inte märkt av att det kommit.

Pigmentering kan ju ändra sig under livet, annars skulle inte nya "födelsemärken"/"leverfläckar" kunna dyka upp. :) T ex hormoner i puberteten kan ju påverka pigmenteringen.

Men som ngn annan skrev så är svampinfektion ett annat alternativ. Brukar dock snarare vara ljusa partier men jag kan inte avgöra så bra utifrån ditt foto. Ger det inga besvär och inte förändras så hade jag avvaktat i nuläget.
 
Jag får sådant under perioder min bror också. Hos mig sprider det sig i nacken och på huden.

Fungoral schampoo finns att köpa på apoteket och gör att det försvinner ganska fort.

Fick det mycket i äldre tonåren för att sedan försvinna mer och mer med tiden.
 
Mitt barn får så med.
Det är som torr hud och går att gnugga bort med handduk efter dusch.

Haha, jag har i alla år trott att min syrra är brunfläckig för hon är slarvig när hon smörjer med brun-utan-sol, snacka om chock när min 5-åriga unge får exakt samma..
Och nej, hon använder inte BUS.. 😂
 
Jag får sådant under perioder min bror också. Hos mig sprider det sig i nacken och på huden.

Fungoral schampoo finns att köpa på apoteket och gör att det försvinner ganska fort.

Intressant! Mitt ex bruna "fläckar" satt också främst i nacken, och på honom var det alltså katternas ringorm som tog sig såna uttryck. Den var svår att diagnosticera, så vår vet. misstänkte att det kunde vara en ny variant av ringormssvamp
 

Liknande trådar

Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 091
Senast: tanten
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 351
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp