Hudinfektion som har varati 7 veckor....trött på detta!!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ruski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 248
R

Ruski

Min isis fick krustor, klåda, sår kliade sig blodig i mitten av sept (diagnos regnskållor). Sattes på en pc kur och smärtstillande. Tvätta, smörja 2 ggr dagligen och även med kortisonsalva. Fick höra "ha tålamåd detta tar tid". Ja visst - fortsätter smörja osv. Såren läker klådan är kvar. Pälsen börjar växa ut men ändå inte bra. Kliar sig ganska mycket och hals och fram t o m manken veckig elefanhud.Vet ut igen efter ca 4-5 veckor, tog blodprov och hudskrap. Inga streptostrikos eller ringorm men blodprov visade infektion. Nu blev han satt på kortison och sulfa. Visst ser det bättre ut men det kliar lite fortfarande. Går på 1 tabl kortison varannan dag i ca 20 dagar fram fortfarande. Har någon annan varit med om liknande? Kan behöva lite uppmuntran för att orka med detta eländ...
Positivt i det hela är att hästen hela tiden mått relativt bra, ätit som en "häst" och sett pigg ut, tack o lov!!

Sv: Hudinfektion som har varati 7 veckor....trött på detta!!!

KOllade man något annat än streprostrikos och ringorm? Om inte skulle jag ta nytt prov med bredare frågeställning.

Samt ta en hudbiopsi.

KOllade man något annat än streprostrikos och ringorm? Om inte skulle jag ta nytt prov med bredare frågeställning.

Samt ta en hudbiopsi.

Ja det odlar fortfarande (2 veckor till) så det är väl något annat de vill kolla! Vad kan de se vid en hudbiopsi?

Vid en hudbiopsi kan man kika närmare på vävnaden, och se hur det ser ut i olika lager. Dvs hur djupt en inflammation går, och till viss del kan man säga en del om typen av inflammationen.

En hblunghäst jag hade fick lite liknande, men modell värre. Skrepprov negativt för allt, ingen svamp, inga bakterier, inte etts mack. Blodprov visade allmäninfektion. Kortisoninjektion gav inget resultat. Togs en biopsi, som visade höggradig, djup inflammation som ofta ses vid allergiska reaktioner.

Nu vill jag INTE skrämma dig, och min dam hade en MYCKET ovanlig sjukdom, och var värre/sämre än din, och det gick fort. Men hon nödslaktades tre veckor efter första sjukdomssynptom. Autoimmun sjukdom.

Men där kunde man ju se MYCKET mer på biopsin, än vi kunde få fram med blodprov och skrapprov.

Vid en hudbiopsi kan man kika närmare på vävnaden, och se hur det ser ut i olika lager. Dvs hur djupt en inflammation går, och till viss del kan man säga en del om typen av inflammationen.

En hblunghäst jag hade fick lite liknande, men modell värre. Skrepprov negativt för allt, ingen svamp, inga bakterier, inte etts mack. Blodprov visade allmäninfektion. Kortisoninjektion gav inget resultat. Togs en biopsi, som visade höggradig, djup inflammation som ofta ses vid allergiska reaktioner.

Nu vill jag INTE skrämma dig, och min dam hade en MYCKET ovanlig sjukdom, och var värre/sämre än din, och det gick fort. Men hon nödslaktades tre veckor efter första sjukdomssynptom. Autoimmun sjukdom.

Men där kunde man ju se MYCKET mer på biopsin, än vi kunde få fram med blodprov och skrapprov.

Usch - tråkigt värre!! Klart man är lite skärrad och tänkt tanken men man får kämpa på. Tänkte i värsta fall höra om det kan vara aktuellt att skicka honom till klinik för grundligare utredning istället för att sätta honom på behandling efter behandling. Tur att han är så tålig som han är! Ska prata med vet imorgon...

Har jag tolkat dig rätt, men har din häst fått veckig elefanthud i mankammen eller vaddå? Är den eksemhäst? Om inte är den en import, och i så fall när kom hästen från Island?

Har jag tolkat dig rätt, men har din häst fått veckig elefanthud i mankammen eller vaddå? Är den eksemhäst? Om inte är den en import, och i så fall när kom hästen från Island?
Han kom för ca 3 år sedan. (vet att de kan utveckla eksem tredje sommaren!) Han har inte haft några symtom innan. Vi har fått diagnos regnskållor men sedan har infektionen förvärrats. Elefanhuden börjar på halsen och är på ett område ca 40 cm bakåt. Det är alltså inte bara mankammen som är utsatt.Han utslag har varit på hela ryggen och ändan oxå.

min pålle hade liknade.. men hon fick de av alergi. fick liknande regn skollar å kliade hela sej å kliade av svans och man mm.. men så sa vet på kliniken efter att hon stått där 1 vecka för observation att vi skul kolla om hon är alergisk mot något och de första vi provade var att ta bort allt med havre i å nu e hon på bättringsvägen nästen helt återställd.

För att veta om det verkligen är havren och inte en slump måste man ju sen sätta in den och få samma sak igen..

Om jag ska tolka den bild som du har lagt in, så ser det baske mig ut som starten av eksem som fö gärna startar på detta vis hösten innan ett verkligt utbrott. Det kan ju vara så illa att din häst fått en kombination, dels regsnskållor och nu en startgrund för eksem.

min pålle hade liknade.. men hon fick de av alergi. fick liknande regn skollar å kliade hela sej å kliade av svans och man mm.. men så sa vet på kliniken efter att hon stått där 1 vecka för observation att vi skul kolla om hon är alergisk mot något och de första vi provade var att ta bort allt med havre i å nu e hon på bättringsvägen nästen helt återställd.
Han äter helt havrefritt...har dessutom fått samma foder i ca 2 år!! så det tror jag inte det är, men tack iallafall:)

Om jag ska tolka den bild som du har lagt in, så ser det baske mig ut som starten av eksem som fö gärna startar på detta vis hösten innan ett verkligt utbrott. Det kan ju vara så illa att din häst fått en kombination, dels regsnskållor och nu en startgrund för eksem.
Ja vet sa att jag kunde nog förberda mig på att han får eksem nästa år så jag ska dra på ett eksemtäck i april och göra allt jag kan för honom!!

En biopsi borde ju kunna ge mer svar dock. Men just den här hösten tycks varit något alldeles 'extra' i insektsväg? Vet inte varför, men det blev tillsynes insektsfritt, sen hux flux kom insekterna tillbaka, i liten mnängd kändes det som, men hästarna reagerade väldigt. (Jag har ju inga eksemare, men man såg på hur irriterade de var, och lillkillen kliade sönder sin man *arrgh*)

Så är ju mkt möjligt att det precis som Boj säger finns mer än ett problem.

En biopsi borde ju kunna ge mer svar dock. Men just den här hösten tycks varit något alldeles 'extra' i insektsväg? Vet inte varför, men det blev tillsynes insektsfritt, sen hux flux kom insekterna tillbaka, i liten mnängd kändes det som, men hästarna reagerade väldigt. (Jag har ju inga eksemare, men man såg på hur irriterade de var, och lillkillen kliade sönder sin man *arrgh*)

Så är ju mkt möjligt att det precis som Boj säger finns mer än ett problem.

Ja det är nog så tyvärr, men nu vill jag ha honom fri från allt vad klåda heter - fort!! Han ser så "maläten" ut så jag mår dåligt av att se honom...
Tackar för alla som svarat mig och jag återkommer och rapporterar.

Hej igen
Ville bara berätta att idag har jag haft vet ute på koll och hon tyckte han såg mycket bättre ut!!:bump: Vi ska minska ner på kortisonet till en halv tabl varannan dag nu i en vecka och sedan en kvarts tabl. Hon tyckte även att jag skulle tvätta honom i Hexocil för att bli av med allt det fetta han har i pälsen som smuts fastnar i som kan ge honom klåda. Tyckte att jag kunde föna honom torr alt sätta honom under en värmelampa?! Kul att försöka föna en häst som är rädd för sin egen skugga....
Men jag är överlycklig nu över att det äntligen har vänt!!:banana::banana:

Han äter helt havrefritt...har dessutom fått samma foder i ca 2 år!! så det tror jag inte det är, men tack iallafall:)

ok ja då e de inte lätt min bebis har fortfarande kvar sina knutor men har slutat klia svansen och manen =) så vi ska in till kliniken med henne nu i veckan igen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 694
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och... 2 3
Svar
41
· Visningar
16 420
Senast: TantEster
·
Hästvård Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har...
Svar
5
· Visningar
2 055
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31