Hudirritation

H

Hibbla

Behöver lite tips från mer erfarna hundägare om min lilla shitzu korsning.

Har tagit reda på att denna ras kan ha problem med irritation i päls och att det finns specialfoder, men tyvärr blev min kille inte bättre av denna. Har blivit rekommenderad att ta bort så mkt spannmål ur kosten som möjligt, vilket jag gjort. Han gå nu på ett hög protein foder utan spannmål och blev faktisk bättre fram till nu...

På benen börjar han bli "rödfärgad", är vit/beige i normalfallet samt att ena bakbenen är mer "rödfärgat" än det andra. Klipper honom var 6:e vecka för att hålla honom korthårig, känner inga sår eller liknande. Tjejen som klipper honom påpekade igår vid senaste klippningen att detta kan vara allergi och att de sakta blir "värre". Vid kontakt med veterinär säger det bara byt foder, men till vad?!! Tips av alla de slag önskas snarast!
 
Sv: Hudirritation

Har nyss gjort denna resa.
Ta kontakt med veterinären, den kommer att rekomendera foderbyte under 8 veckor om det finns misstankar om allergi. Foderbytet behövs för att utesluta matallergi och antingen gör du egen mat med sådant din hund aldrig ätit förut eller så blir du rekomenderad att köpa allergifoder hos veterinären. RC och Hills har allergifoder.
När du gått genom fodertestet och hunden inte visar allergi mot sin vanliga mat (8v allergifoder, sedan ge vanliga fodret under 2v för att se om det var fodret hunden reagerade på) så går veterinären vidare på att testa tex. med pricktest. Där testas olika vanliga allergier bla kvalster.

Därefter går de vidare med vad som behövs om din hund visar allergi mot något. Är det något som inte går att undvika tex kvalster så finns det vaccin att ge hunden så den slipper problem. Detta hjälper inte alla hundar men många.
 
Sv: Hudirritation

Bor du i Mälardalen är det värt att ta sig till Djurakuten i Sthlm där de bästa allergiveterinärerna finns. Har själv varit där med min allergihund och hon mår kalas idag.
 
Sv: Hudirritation

min farfar har en shitzu som för någon månadsedan hade värsta hudirritirrationen, fjöllade även som skorpor,din gör inte detta ?
Men deras hund fick något shampoo av vet som hon skulle duschas i några gånger i veckan med.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 937
Senast: hoppsann
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 839
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Min 3åriga hane har haft problem med huden till och från i ett år nu. Han får hela ryggen och sidorna full med skorpor och krustor som...
Svar
13
· Visningar
3 042
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp