hudproblem

Maris_

Trådstartare
En häst i stallet har någon form av "hudproblem". Det är på bogen, det blir som små "krustor" som man kan pilla bort. Det lossnar då päls och lite skinn. Min häst hade likadant på benet förra året och det försvann av sig själv efter ett tag. Men vad kan det vara, och vad kan man göra åt det?

/ Maris

Är det en äldre häst så kan det vara vitaminbrist...Speciellt nu när fällningen börjar. Jag fick en gång tipset av min veterinär att smörja in de kala fläckarna med AD-droppar (som man brukar ge till småbarn). Jag köpte oljebaserade sådana på apoteket, och det hjälpte faktiskt.

Min häst var äldre, men den nu aktuella hästen är bara två år. Har för mig att det finns nåt schampoo som ska vara bra vid hudproblem, nåt på "h" tror jag, är det nån som vet vilket jag menar och har någon erfarenhet av det?

/ Maris

Jag ska tipsa ägaren om det! Jag hade tänkt köpa sånt och prova på min häst om hon hade fått såna där igen, men det blev ju aldrig så.

/ Maris

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 628
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka