hudproblem

Maris_

Trådstartare
En häst i stallet har någon form av "hudproblem". Det är på bogen, det blir som små "krustor" som man kan pilla bort. Det lossnar då päls och lite skinn. Min häst hade likadant på benet förra året och det försvann av sig själv efter ett tag. Men vad kan det vara, och vad kan man göra åt det?

/ Maris
 
Är det en äldre häst så kan det vara vitaminbrist...Speciellt nu när fällningen börjar. Jag fick en gång tipset av min veterinär att smörja in de kala fläckarna med AD-droppar (som man brukar ge till småbarn). Jag köpte oljebaserade sådana på apoteket, och det hjälpte faktiskt.
 
Min häst var äldre, men den nu aktuella hästen är bara två år. Har för mig att det finns nåt schampoo som ska vara bra vid hudproblem, nåt på "h" tror jag, är det nån som vet vilket jag menar och har någon erfarenhet av det?

/ Maris
 
Det stavas så. :)

Hexocil är desinficerande och är bra mot svamp/bakterier. Det är väldigt milt så det skadar ju inte att prova!
 
Jag ska tipsa ägaren om det! Jag hade tänkt köpa sånt och prova på min häst om hon hade fått såna där igen, men det blev ju aldrig så.

/ Maris
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·
Foder & Strö Idag släppte vi på bete och trots att det har sina fördelar innebär det också att det blir betydligt svårare att få i hästen sina...
2
Svar
27
· Visningar
2 427
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: Efwa
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
664
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp